مقاله

آماده سازی گلخانه برای فصل زمستان

شهریور ۲۷, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

آماده سازی گلخانه برای فصل زمستان

 

همانطور که به فصل پاییز نزدیک می‌شویم، کوتاهی روزها و سردی هوا کاملا احساس می‌شود. در برخی از مناطق که آب و هوای سردتری در فصل‌های پاییز و زمستان دارند، آماده سازی گلخانه برای حفاظت از محصولات اهمیت ویژه ای دارد. در این مقاله راهکارهایی جهت آماده سازی گلخانه برای فصل زمستان بیان کرده‌ایم تا با در نظر گرفتن آنها گلخانه خود را آماده کنید.

 

آماده کردن گلخانه برای زمستان

 

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، در فصل زمستان به علت سردی هوا و بارش‌های فصلی، صاحبان گلخانه با چالش‌های مختلفی رو به رو می‌شوند. با شروع فصل پاییز بهتر است برخی کارها را جهت آماده کردن گلخانه برای زمستان و شرایط سخت آب و هوایی انجام داد. در ادامه به مواردی جهت آماده کردن گلخانه برای زمستان به شما معرفی می‌کنیم.

 

تمیز کردن گلخانه

 

ممکن است در طول فصل کشت در تابستان زمانی برای مرتب سازی و انجام کارهایی جهت منظم کردن گلخانه نداشته باشید و اوضاع کمی بهم ریخته باشد. تمیز کردن گلخانه به شما کمک می‌کند تا کارایی گلخانه خود را افزایش دهید. فصل پاییز زمان مناسبی برای شما خواهد بود تا بتوانید بصورت کامل گلخانه خود را تمیز کنید

 

تمیز کردن گلخانه

 

تمیز کردن شیشه‌های گلخانه نیز ضروری می‌باشد چرا که در فصل زمستان نور خورشید به حداقل خود می‌رسد و ورود آن به گلخانه مجاز است. همچنین شما باید از تمیز بودن تجهیزات گلخانه مانند سیستم آبیاری اطمینان حاصل کنید. ما در مقاله « چگونگی تمیز کردن سیستم آبیاری قطره ای بعد از فصل کشت » بصورت مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم.

 

بررسی ساختار گلخانه

 

این موضوع بسیار مهم است که شما تمامی جنبه‌های ساختار گلخانه چه از داخل و چه از خارج، بررسی کنید تا در شرایط ایده‌آلی بوده و بتواند در هوای سرد بهترین کارایی را داشته باشد. توصیه می‌کنیم پوشش گلخانه را بررسی کنید تا مطمئن شوید ترک یا فضایی وجود نداشته باشد. وجود ترک در ساختمان گلخانه باعث ورود هوای سرد در فصل زمستان و هدر رفت انرژی می‌شود. همچنین با ماندگاری این ترک‌ها، هزینه تعمیرات نیز افزایش یابد چرا که ممکن است شکاف‌ها بیشتر شود.

 

کنترل سیستم گرمایشی برای آماده سازی گلخانه

 

تعمیرات و نگهداری از سیستم گرمایشی گلخانه بایستی به طور منظم و در طول سال (به خصوص در شروع فصل زمستان) صورت گیرد. تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز در مواقعی که بیشترین نیاز به آن‌ها وجود دارد، به بهترین شکل کار کند. در فصل زمستان برای تامین گرمایش گلخانه می‌توان از سیستم‌های گرمایشی مختلفی استفاده کرد. در صورت استفاده از هر وسیله گرمایشی شما باید وضعیت عملکرد آن را بررسی کنید. همچنین شما می‌توانید برای برای گرم‌کردن فضای گلخانه از بخاری‌‌های اضطراری و قابل حمل استفاده کنید.

توصیه می‌شود برای گلخانه خود سوخت جایگزین نیز در نظر بگیرید چرا که ممکن است به دلیل شرایط نا مساعد آب و هوایی، گاز دچار مشکل شود و با قطعی یا افت فشار مواجه شوید. به همین دلیل باید از وسایل گرمایشی که کارکرد آن با سوخت است، داشته باشید.

 

نور مصنوعی در گلخانه آتاویتا

 

بررسی روشنایی جهت آماده سازی گلخانه برای فصل زمستان

 

همانطور که می‌دانید، گلخانه‌هایی که در مناظق سرد قرار دارند، در فصل زمستان روزهای کوتاه و سطح نور پایینی دارند. از این رو استفاده از روشنایی و نورهای مکمل برای گلخانه ضروری و مهم است. نوع روشنایی که برای گلخانه انتخاب می‌شود به عواملی مانند نوع محصول و دمای منطقه وابسته است. ما در مقاله « نور مصنوعی گلخانه » در مورد انواع نورهای مصنوعی صحبت کرده‌ایم. ناگفته نماند که در طول فصل زمستان شما بایستی انتظار افزایش هزینه‌های مصرف انرژی به دلیل استفاده از نور مصنوعی را داشته باشید.

 

نصب پرده‌های ذخیره انرژی

 

پرده‌های ذخیره انرژی یا صفحات سایبان گلخانه در فصل تابستان برای داشتن سایه و جلوگیری از سوختن گیاهان، ضروری هستند. به همین اندازه در فصل زمستان نیز جهت جلوگیری از خروج گرما و ورود سرما به داخل گلخانه، اهمیت دارند. معمولا در هنگام شب، زمانیکه هیچ نوری از بیرون وجود ندارد، این پرده‌ها کاملا بسته می‌شوند که باعث می‌شود در هوای سرد زمستان، به حفظ کردن گرمای داخل گلخانه کمک کنند. این پرده‌های ذخیره انرژی در روز و زمانی که نور خورشید وجود دارد، باز می‌شوند.

بسته به اینکه گلخانه در چه منطقه‌ای واقع شود، می‌توان از ضخامت مختلفی برای این پرده‌ها استفاده کرد. ما در مقاله‌ای جداگانه از کاربردهای صفحات سایبان در گلخانه هیدروپونیک صحبت کرده‌ایم. در صورت استفاده صحیح از این پرده‌ها، صرف نظر از اینکه در چه منطقه ای هستید، می‌توانید 20 تا 70 درصد از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.

 

کلام آخر

همانطور که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، در این مقاله به چندین نکته در مورد آماده سازی گلخانه برای فصل زمستان اشاره شد. گلخانه‌داران باید هر چه سریع‌تر گلخانه خود را برای شرایط سخت زمستانی آماده کنند. چرا که در بیشتر مناطق ممکن است افت دما و بارش برف زودتر شروع شود و فرصت کمتری برای انجام این اقدامات باقی بماند. ساختار گلخانه و کنترل سیستم گرمایشی از جمله مهمترین کارهایی است که باید قبل از شروع فصل زمستان انجام داد.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.