مقاله

اثر گوجه فرنگی بر سلامتی

بهمن ۲۸, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

آیا از تاثیر گوجه فرنگی بر سلامت خود آگاهید؟

 

امروزه گوجه فرنگی یکی از پرفروش‌ترین خوراکی‌های بازار تره‌بار است. اما همین ۲۰۰ سال پیش در ایالات متحده تصور می‌شد که گوجه‌ها، میوه‌هایی سمی هستند. دلیلش هم احتمالاً این بود که این گیاه از خانواده سمی شب‌بو است. گوجه فرنگی اکنون چهارمین محصول محبوب در بازار تره‌بار است که بعد از سیب‌زمینی و کاهو و پیاز قرار می‌گیرد. در این نوشته اثر گوجه فرنگی بر سلامتی و پوست و مو، محتوای تغذیه‌ای و توصیه‌هایی برای قرار دادن گوجه فرنگی در رژیم غذایی بررسی می‌شود.

 

اثر گوجه فرنگی بر سلامتی و پیشگیری از سرطان

 

گوجه فرنگی منبع عالی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هاست. با استفاده از این مواد، گوجه فرنگی می‌تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال‌های آزاد به عنوان عامل سرطان شناخته می‌شوند.

مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال تحقیقات سرطان مولکولی (MolecularCancerResearch) انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف مقادیر بالای بتاکاروتن از توسعه تومور در سرطان پروستات جلوگیری می‌کند.

گوجه فرنگی همچنین حاوی لیکوپن است. لیکوپن نوعی پلی‌فنول با ترکیب گیاهی است که با پیشگیری از سرطان پروستات در ارتباط است. این همان ماده‌ای است که رنگ قرمز متمایزی به گوجه فرنگی می‌دهد.

گوجه فرنگی ۸۰درصد لیکوپن خوراکی مصرفی در ایالات متحده را تأمین می‌کند.

مطالعه روی جمعیت ژاپن نشان می‌دهد که مصرف بتاکاروتن ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. دریافت فیبر از میوه‌ها و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط دارد.

رژیم‌های غذایی غنی از بتاکاروتن ممکن است نقش محافظتی در برابر سرطان پروستات داشته باشند.

برای بررسی نقش‌های احتمالی لیکوپن و بتاکاروتن در پیشگیری یا درمان سرطان، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

گوجه فرنگی و فشار خون

 

حفظ مقدار کم سدیم به حفظ فشار خون سالم کمک می‌کند. با این حال، افزایش مصرف پتاسیم به دلیل اثرات گسترده آن بر عروق، ممکن است به همان اندازه مهم باشد.

طبق نظرسنجی ملی بررسی سلامت و تغذیه در آمریکا (NHANES)، کمتر از ۲درصد از بزرگسالان ایالات متحده روزانه مقدار پتاسیم ۴۷۰۰ میلی‌گرم توصیه شده را مصرف می‌کنند.

مصرف پتاسیم زیاد و سدیم کم، خطر مرگ به علل مرتبط را تا  ۲۰درصد کاهش می‌دهد.

گوجه فرنگی و سلامت قلب

 

فیبر، پتاسیم، ویتامین C و محتوای کولین موجود در گوجه فرنگی، همه از سلامت قلب پشتیبانی می‌کنند.

افزایش مصرف پتاسیم همراه با کاهش مصرف سدیم، مهم‌ترین تغییر در رژیم غذایی است که یک فرد ​​می‌تواند برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی ایجاد کند.

همچنین گوجه فرنگی حاوی فولات است. این ماده به تعادل سطح هموسیستئین کمک می‌کند. هموسیستئین یک اسید‌آمینه است که در نتیجه تجزیه پروتئین ایجاد می‌شود.

 گفته می‌شود این ماده خطر حمله قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. مدیریت سطح هموسیستئین توسط فولات، خطر یکی از عوامل بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

مصرف زیاد پتاسیم نه‌تنها با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی همراه است بلکه به دلیل محافظت از ماهیچه‌ها در برابر زوال، حفظ تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش تولید سنگ کلیه نیز شناخته شده است.

 

گوجه فرنگی و دیابت

 

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که رژیم‌های پرفیبر مصرف می‌کنند، سطح گلوکز خون کمتری دارند. در حالی که این حالت در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است سطح قند خون، لیپیدها و انسولین را بهبود ببخشد. یک فنجان گوجه فرنگی گیلاسی حدود ۲ گرم فیبر در بر دارد.

انجمن دیابت آمریکا مصرف حدود ۲۵ گرم فیبر در روز برای زنان و ۳۸ گرم فیبر برای مردان را توصیه می‌کند.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.