مقاله

ارزش غذایی گوجه فرنگی

بهمن ۱۲, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

ارزش غذایی گوجه فرنگی و فواید آن برای سلامتی

 

قبلاً در بلاگ آتاویتا، تولیدکننده برترین محصولات گلخانه‌ای کشور همچون گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای، درباره اینکه گوجه فرنگی حاوی چه مواد مغذی است، خوانده‌اید  و می‌دانید که گوجه فرنگی منبعی غنی از مواد مغذی است. متخصصان تغذیه، گوجه فرنگی را غذای وظیفه‌شناس می‌نامند و ارزش غذایی گوجه فرنگی را بسیار بالا می‌دانند، چون حتی بدون آماده‌سازی و پخت، از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند و فاکتورهای سلامت را به تمام نقاط بدن می‌فرستد.

در این مطلب می‌خواهیم ببنیم این مواد مغذی چه فوایدی برای سلامتی انسان دارند.

 

گوجه فرنگی مراقب قلب است

 

مصرف گوجه با توجه به محتوای فیبری، ویتامین سی و پتاسیم آن، برای قلب بسیار مفید است. تثبیت مقدار بالای پتاسیم نسبت به مقدار سدیم مانع بروز بیماری‌های قلبی است.

 مصرف منظم گوجه به کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول مضر در بدن کمک کرده و در نتیجه ما را در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی مصون می‌کند.

 

گوجه فرنگی به درمان افسردگی کمک می‌کند

 

فولیک اسید موجود در گوجه فرنگی عاملی در از بین بردن عوامل استرس‌زا و تولید‌کننده افسردگی است.

 

گوجه فرنگی مناسب برای پوست

 

کمبود ویتامین سی می‌تواند منجر به آسیب‌پذیر شدن پوست در مقابل نور خورشید، آلودگی و دود شود. در این صورت ممکن است پوست شما دارای چین و چروک یا لک شود. ویتامین سی از بروز و گسترش این شرایط با تسهیل تولید کلاژن جلوگیری می‌کند. کلاژن ماده جوان‌ساز پوست، متکی به ویتامین سی است.

گوجه فرنگی بهبود‌دهنده سلامت گوارش

 

گوجه حاوی مقدار مناسبی فیبر است که حرکت روده‌ها را تحریک می‌کند. این ماده از یبوست و دیگر مشکلات دستگاه گوارش جلوگیری و محتوای فیبر آن به آزاد شدن و ترشح مایعات و شیره‌های گوارشی کمک می‌کند.

 

گوجه فرنگی غذایی مناسب برای دیابتی‌ها

 

مطالعات نشان می‌دهد که دیابت نوع اول و نوع دوم با مصرف نادرست و بی‌اندازه فیبرهای مختلف ایجاد می‌شوند که همان میزان به صورت بدون ضرر در یک فنجان گوجه فرنگی موجود است.

 

گوجه فرنگی کاهنده فشار خون بالا

 

گوجه فرنگی حاوی پتاسیم، ماده گشادکننده عروق است که فشار خون را در شریان‌ها کاهش می‌دهد. گوجه فرنگی با درصد پایین سدیم، فشار خون را در حد پایین و نرمال نگه می‌دارد.

 

گوجه فرنگی برای جلوگیری از سنگ صفرا

 

داشتن گوجه فرنگی در رژیم غذایی به جلوگیری از بروز سنگ صفرا کمک می‌کند. این موضوع به علت وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌های این گیاه است.

ارزش غذایی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی کاهنده وزن

 

گوجه ها کالری کمی دارند و اگر مواد کم کالری مصرف کنید، گوارش سریع‌تر انجام شده و چربی ذخیره نمی‌شود. گوجه فرنگی محتوای فیبری بالایی دارد که از جذب مولکول‌های چربی جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن، این فیبر سوخت و ساز چربی‌ها را بهبود داده، تجمع چربی را از بین می‌برد. گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی آب است که احساس سیری به شما می‌دهد و ضعف‌های ناشی از گرسنگی را کمتر می‌کند.

 

گوجه فرنگی ارتقا دهنده سیستم ایمنی

 

در دورانی که با پاندمی یک بیماری ویروسی درگیر هستیم، این خاصیت گوجه فرنگی برجسته‌تر به نظر می‌رسد. با توجه به محتوای لیکوپن و کاروتنی آن، گوجه در بهبود ایمنی شما عملکرد خوبی دارد. این مواد با بیماری‌های مسری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می‌کنند.

 

گوجه فرنگی کمرنگ‌کننده علائم پیری

 

گوجه فرنگی و محصولات آن، باعث می‌شوند پوست اکسیژن را جذب کند و مانع از ظهور علائم پیری مثل چین و چروک پوستی می‌شوند. گوجه درمان طبیعی فوق‌العاده‌ای برای پوست فراهم می‌آورد.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.