مقاله

استارت فصل کشت جدید در گلخانه هیدروپونیک چگونه صورت می گیرد؟

شهریور ۱, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

استارت فصل کشت جدید در گلخانه هیدروپونیک چگونه صورت می گیرد؟

 

هنگامیکه محصولات از گلخانه برداشته شد و گلخانه از بوته‌های گیاهان پاکسازی شد، زمان شروع فصل کشت جدید است. در این مرحله بسترهای کشت در گلخانه قرار می‌گیرند و گیاهان جوانه زده وارد سالن کشت می‌شوند. ایجاد یک برنامه مناسب برای شروع فصل کشت جدید اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود سرعت انجام کارها در طول فصل کشت افزایش یابد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد استارت فصل کشت جدید در گلخانه هیدروپونیک صحبت کنیم.

 

مراحل استارت فصل کشت جدید در گلخانه هیدروپونیک

 

در ادامه می‌خواهیم از صفر تا صد مراحل شروع فصل کشت جدید در گلخانه هیدروپونیک را بررسی کنیم:

 

1. قرار دادن کف پوش در شروع فصل کشت

 

بیشتر پرورش دهندگان، کف پوش زمین را برای چندین سال استفاده می‌کنند. تعویض و جایگزینی کف پوش در هنگام استارت فصل کشت جدید صورت می‌گیرد. استفاده از کف پوش به منظور جلوگیری از آفات و بدیلی شرایط زیست محیطی توصیه می‌شود. این کفپوش عموما از جنس پلی اتیلن بوده و طول عمر نسبتا مناسبی دارند. همچنین استفاده از کف پوش برای گلخانه هیدروپونیک مزایای دیگری دارد از جمله:

  • سهولت در نظافت گلخانه
  • عبور جریان هوا و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد فضای گلخانه در تابستان
  • سبک و ارزان قیمت
  • جلوگیری از گل و لای شدن کف گلخانه

 

استارت فصل کشت جدید در گلخانه هیدروپونیک چگونه صورت می گیرد؟

 

2. روکش گاتر

 

روکش گاتر نوعی روکش است که به گاترهای کشت متصل می‌گردد. این روکش از رشد ناخواسته ریشه‌ها، تشکیل جلبک و آلودگی‌ها جلوگیری می کند و علاوه بر این عمر گاتر کشت را افزایش می‌دهد و تمیز کردن گاترها را در طول تناوب زراعی بسیار آسان می کند. این روکش را هم می‌توان به صورت دستی و هم با استفاده از دستگاهی که رول به آن متصل می‌شود، انجام داد که می‌تواند سریع تر نیز باشد.

 

3. شیلنگ های CO2

 

همانطور که می‌دانید، هدف از شیلنگ های CO2، جهت انتقال CO2 به سالن برای رشد بهتر گیاه می‌باشد. شیلنگ‌های CO2 شکننده و آسیب پذیر هستند. به همین علت تولیدکنندگان در استارت فصل کشت جدید در گلخانه آنها را تعویض می‌کنند. چون هنگامیکه این شیلنگ بین بوته‌ها آویزان شود، ممکن است با برگ گیاهان تماس داشته باشد و این از نظر بهداشتی ممکن است ایده‌آل نباشد.

 

4. روکش بین بسترها

 

در مسیرهای بین بسترهای کشت، از روکش‌هایی استفاده می‌شود که این باعث می‌شود مسیر ها مرتب بمانند. از طرفی دیگر این پوشش باعث جلوگیری از رشد علف هرز می‌شود و علاوه بر این تمیز کردن را در طول تناوب زراعی آسان‌تر می‌کنند. همچنین اگر از کفپوش برای گلخانه استفاده می‌کنید، این اطمینان را ایجاد می‌کند که کفپوش به سرعت فرسوده نشود.

 

5. بستر کشت در فصل کشت جدید

 

در اغلب مواقع با استارت فصل کشت جدید در گلخانه، از بستر کشت جدیدی نیز استفاده می‌شود که این موضوع بهداشتی تر است. البته این موضوع به نوع بستر کشت نیز بستگی دارد. اما با این حال مهم است بسترهای کشت به درستی قرار داده شوند و دارای سوراخ‌های تخلیه باشند تا هنگام آبیاری، ریشه‌ها آسیب نبینند. از طرفی موقعیت بسترهای کشت نیز اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال اگر بستر کشت کج باشد، محلول های غذایی که توسط دریپرها به گیاه میرسد، در یک سمت بستر تجمع کرده و می‌تواند عواقب منفی برای کشت داشته باشد.

 

6. نصب رول تله چسبنده

 

پس از آنکه بسترهای کشت قرار داده شد، می‌توان رول‌های تله چسبنده را آغاز کرد. البته بهتر است اینکار را قبل از آویزان کردن قلاب‌های نگهدارنده گیاهان انجام دهید چرا که ممکن است در هنگام نصب، کار سخت‌تر شود. این تله‌های چسبنده ممکن است بصورت رولی و کارتی باشند. این تله های چسبنده ممکن است در رنگ‌های متفاوتی باشند که آفات و حشرات به آن می‌چسبند و در دام می‌افتند.

 

استارت فصل کشت جدید در گلخانه هیدروپونیک چگونه صورت می گیرد؟

 

7. آویزان کردن قلاب‌های سیمی

 

این قلاب‌های سیمی در بالای هر بوته نصب می‌شوند و طنابی از آن‌ها آویزان می‌شود. تا هنگامیکه بوته گیاهان رشد کردند، این طناب‌ها تکیه‌گاه آن‌ها باشند. البته عملیات پیچاندن گیاه به طناب‌ها همزمان با رشد آنها صورت می‌گیرد و روش‌های مختلفی برای پیچاندن آنها وجود دارد.

 

8. جایگذاری دریپرها

 

درپیرها وظیفه آبدهی و کود دهی به گیاهان را بر عهده دارند. بنابراین بسیار مهم است که آنها را در عمق مناسبی در بستر کشت قرار داد. اگر دریپرها به اندازه کافی در عمق قرار نگیرد، ممکن است از بستر خارج شود و چنانچه آبدهی به گیاه متوقف شود درخت و یا گیاه به طور کلی خشک می شود و اگر زود متوجه شویم به میوه‌های گیاه آسیب وارد می‌شود.

 

9. غرقابی بستر کشت

 

محصولات نباید در بستر کشت خشک کاشته شوند. از این رو باید بسترهای کشت را 48 ساعت قبل از کاشت محصول در محلول غذایی غرقاب کرد. حتما مطمئن شوید که دمای این محلول بیش از 18 درجه سانتی‌گراد باشد، به طوریکه گیاهان جوان دچار شوک دمایی نشوند. حتما بررسی کنید که آیا بسترها به درستی غرقاب شده‌اند یا خیر. البته می‌توان بصورت دستی و با استفاده از آب‌پاش نیز آن را سیراب کرد.

 

10. کاشت محصول در استارت فصل کشت جدید گلخانه هیدروپونیک

 

اکنون نوبت کاشت است! دمای بین 18 درجه سانتی‌گراد تا 28 درجه سانتی‌گراد بهترین شرایط برای ریشه‌زایی گیاهان می‌باشد. از این رو باید دمای گلخانه تحت کنترل باشد تا جوانه‌های گیاهان از سرما و یا گرمای زیاد تلف نشوند.

 

11. پیچاندن گیاهان به ریسمان

 

همانطور که در فوق نیز اشاره شد، گیاهان باید همزمان با رشد به ریسمان قلاب‌ها پیچانده شود. این کار را می‌توان به چند روش انجام داد. مزیت آن اینست که هزینه کم‌تری داشته و احتمال شکستن گیاهان نیز کمتر می‌شود. علاوه بر این پیچاندن گیاهان به ریسمان باعث رشد منظم گیاهان شده و از مخلوط شدن بوته گیاهان با یکدیگر جلوگیری می‌کند.

 

تفاوت بین کشت در بستر پشم سنگ و کوکوپیت چیست؟

 

12. ایجاد سوراخ های تخلیه

 

پس از کاشت محصولات، جهت کنترل تعادل مناسب برای محصول باید آب محدودی به گیاهان داد. پس از آن می‌توان میزان رطوبت بستر را اندازه‌گیری کرد و سپس آبیاری را شروع کرد. علاوه برا این بهتر است برای جلوگیری از بالا رفتن شوری بستر کشت (EC)، سوراخ هایی در زیر آن ایجاد کرد. اما باید دقت داشته باشید که اندازه این سوراخ‌ها بزرگتر نباشد چرا که می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌ها شود.

 

13. استفاده از سایه انداز

 

همانطور که می‌دانید یکی از عوامل مهم برای رشد گیاهان، نور است. اما نور زیاد می‌تواند باعث آسیب رسیدن به گیاهان شود. اگر استارت فصل کشت جدید در گلخانه در زمانی بود که نور خورشید زیاد است، باید از عوامل سایه‌انداز استفاده شود. بدین ترتیب گیاهان جوان از استرس گرمایی و سوزش محافظت شده و در امان می‌مانند.

 

14. اقدامات بهداشتی در استارت فصل کشت جدید در گلخانه

 

هنگامیکه گلخانه به درستی تمیز و ضدعفونی شد، می‌توان فصل کشت جدید را آغاز کرد. البته باید در طول کشت نیز این مورد را حفظ کرد. بنابراین باید اقدامات درستی برای آن انجام داد و طبق یک برنامه بهداشتی عمل کرد. از این رو گلخانه باید دستورالعمل‌های بهداشتی خاصی داشته و آن را انجام دهد. از جمله: ضدعفونی کردن دست و پا با استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای کارکنان و بازدیدکنندگان است.

یک برنامه بهداشتی خوب می‌تواند اهمیت بسیار زیادی در افزایش تولید محصولات مجاز را داشته باشد. از این رو توصیه می‌شود زمان کافی برای این امر اختصاص داده شود. علاوه بر این، اقدامات بهداشتی مناسب می‌تواند استفاده از عوامل حفاظتی از محصول در طول کشت را کاهش دهد.

 

کشت محصولات در گلخانه های هیدروپونیک ارس تارلا امین و امیر

 

شرکت ارس تارلا امین و امیر، تولید محصولات گلخانه‌ای نظیر گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل دلمه ای تحت برند آتاویتا، از سال 93 شروع به کار کرده است. گوجه فرنگی گلخانه‌ای آتاویتا در گلخانه‌های مدرن ارس تارلا امین و ارس تارلا امیر در زیرگونه‌های (Variety) مختلف تولید می‌شود. همچنین فلفل دلمه ای آتاویتا نسبت به محصولات مشابه داخلی تا چند برابر ماندگاری بیشتری دارد. این ماندگاری به دلیل استفاده از بذر اصلاح شده باکیفیت خارجی و شرایط رشد مناسب و تولید در گلخانه‌های مدرن است.

 

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.