مقاله

انواع گلخانه و اثرات آنها بر محیط زیست

مهر ۲۰, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

 

انواع گلخانه و اثرات هر یک بر محیط زیست

 

در این مطلب به طور خلاصه درباره انواع گلخانه و خصوصیات هر یک می‌خوانید.

 

گلخانه‌ها به طور کلی به پنج دسته تقسیم می‌شوند:

  1. گلخانه‌های کوچک

     

معمولاً متراژ این گلخانه‌ها تنها چند متر مربع است و برای پرورش نشاهای گیاهانی مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای و… در منزل یا کشاورزی ‌در ابعاد کوچک به کار می‌روند.

 یکی از مزایای این گلخانه‌ها این است که نهال‌ها و نشاها در آن‌ها به راحتی، بدون استفاده از مواد شیمیایی برای کوددهی و دفع آفات رشد می‌کنند. بنابراین، جوانه زدن این نهال‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

 نهال‌هایی که در این گلخانه‌ها پرورش پیدا می‌کنند، سالم‌تر بوده و برای استفاده خانواده‌ها مناسب‌ترند. البته نگرانی اصلی درباره این نوع گلخانه‌ها مربوط به موادی است که برای ساختشان به کار می‌رود.

بهتر است برای ساخت این گلخانه‌ها از الوار چوبی که به سادگی تجزیه می‌شوند، استفاده شود، اما اغلب برای ساخت این نوع از گلخانه‌ها قاب‌های آلومینیومی به کار می‌برند. برای تولید آلومینیوم هم سوخت فسیلی فراوانی هدر می‌رود. البته در سراسر جهان برخی از سازندگان آلومینیوم هستند که از انرژی برق آبی و یا انرژی خورشیدی به جای سوخت فسیلی استفاده می‌کنند.

  1. گلخانه‌های سرد، گرم و بسیار گرم

 

انواع گلخانه‌ها را از لحاظ نوع انرژی که در آن‌ها مورد نیاز است، به سه دسته می‌توان تقسیم کرد؛ گلخانه‌های سرد، گلخانه‌های گرم و گلخانه‌های بسیار گرم.

گلخانه‌های سرد ساده‌ترین شکل از گلخانه‌ها هستند، به این دلیل که در این نوع از گلخانه‌ها تنها از نور خورشید و انرژی حاصل از آن استفاده می‌شود.

گلخانه‌های گرم تنها در مراحل اولیه و گاهی اوقات در اواخر فصل بهار و تابستان، گرم می‌شوند.

برای گرم کردن گلخانه‌های بسیار گرم نیز روش‌های متفاوتی وجود دارد، مانند بخاری برقی و مشعل‌های نفتی (پارافین). این دو روش باعث ایجاد گازهای گلخانه‌ای همانند دی‌اکسیدکربن می‌شوند. البته وجود دی‌اکسیدکربن برای رشد گیاهان لازم است.

  1. گلخانه‌های تونلی ساخته شده از پلی اتیلین

 

این گلخانه‌ها در واقع قاب‌های فولادی منحنی یا حلقه‌ای هستند که با ورقه‌های پلی‌اتیلن پوشانده شده‌اند. این روش ساخت گلخانه یکی از ارزان‌ترین راه‌های احداث گلخانه است. این گلخانه‌ها برای طولانی شدن دوره پرورش بسیاری از محصولات غذایی به کار می‌روند. گلخانه‌های تونلی به ندرت گرم می‌شوند و ضرر چندانی برای محیط زیست ندارند. این گلخانه‌ها معمولاً از مواد بازیافتی ساخته می‌شوند.

  1. گلخانه‌های تجاری

 

گلخانه‌های تجاری گلخانه‌های بسیار بزرگی هستند که در آن‌ها محصولات غذایی در مقیاس وسیعی کشت می‌شوند. محصولات غذایی پرورش‌یافته در این گلخانه‌ها در فصل مناسب خود و در سایر فصل‌ها تولید شده و به فروش می‌رسند. گرما و تهویه این گلخانه‌ها و همچنین آبیاری گیاهان آن‌ها به شدت کنترل می‌شود.

کنترل این گلخانه‌ها بسیار شدیدتر از گلخانه‌های تونلی، گلخانه‌های سرد، گرم و بسیار گرم است. انرژی به کار رفته در این گلخانه‌ها بر گازهای گلخانه‌ای تأثیر بسیاری می‌گذارد. البته برخی معتقدند که این مسئله با تولید محصولات غذایی سالم جبران می‌شود.

  1. گلخانه‌های صنعتی

 

گلخانه‌های صنعتی، گلخانه‌های بسیار بزرگی هستند که مزرعه‌های کارخانه‌ای نیز نامیده می‌شوند. این گلخانه‌ها قابلیت تولید محصولات غذایی در تمام فصول سال را دارند و منبع مورد اطمینانی برای پرورش مواد غذایی مورد نیاز کارخانه‌های تولید محصولات غذایی هستند.

 به عنوان مثال، می‌توان در این گلخانه‌ها گوجه فرنگی را در تمام فصول سال پرورش داد. دما و جو این گلخانه‌ها از طریق رایانه‌های مخصوص کنترل می‌شود. همچنین، از نور مصنوعی برای رشد بهتر گیاهان استفاده می‌شود. علاوه بر این، گاز دی‌اکسیدکربن مورد نیاز این گلخانه‌ها از طریق پمپ‌ به داخل هدایت می‌شود.

 احداث این گلخانه‌ها مستلزم صرف هزینه بسیار است. گلخانه‌های صنعتی اغلب در نزدیکی نیروگاه‌ها برای بهره بردن از انرژی هدر رفته در این نیروگاه‌ها ساخته می‌شوند. هر چند، عده‌ای معتقدند که مضرات این گلخانه‌ها با تولید محصولات غذایی مورد نیاز مردم جبران خواهد شد.

گلخانه‌های آتاویتا گلخانه‌هایی شیشه‌ای هستند و شیشه از مصالح پایدار برای ساخت گلخانه است و لازم نیست به صورت دوره‌ای عوض شود. به همین دلیل از مواد اولیه سالم و با کمترین ضرر برای محیط زیست یه شمار می‌رود.

روش کشت هم در گلخانه‌های آتاویتا روش کشت هیدروپونیک و طبق جدیدترین روش‌های کشاورزی در کشور هلند است. پیاده‌سازی روش اروپایی و استفاده از تجهیزات و نهاده‌های کشاورزی وارد شده از اروپا، استاندارهای محیط زیستی گلخانه‌های آتاویتا را بسیار بالا برده است.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.