مقاله

تغذیه سالم در دوران کرونا

شهریور ۶, ۱۴۰۰ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

تغذیه سالم در دوران کرونا با آتاویتا

 

رعایت رژیم غذایی سالم در دروان همه‌گیری ویروس کرونا، برای حفظ سلامتی بسیار مهم است؛ زیرا آنچه می‌خوریم و می‌نوشیم، می‌تواند بر توانایی بدن ما در پیشگیری از این بیماری، مبارزه با آن و بهبود عفونت‌های ناشی از آن بسیار تاثیرگذار باشد. هرچند غذاهای مختلف نمی‌توانند به‌طور مستقیم به‌عنوان راه درمانی ویروس کرونا مورداستفاده قرار بگیرند؛ اما تغذیه سالم در دوران کرونا برای تقویت سیستم ایمنی بسیار اهمیت دارد. در این مقاله می‌خواهیم تعدادی از خوراکی‌های مهم را که باید در دوران کرونا مصرف کنید؛ به شما معرفی کنیم.

 

برای داشتن تغذیه سالم در دوران کرونا سهم میوه و سبزیجات را در سبد غذایی خود افزایش دهید

 

یکی از مهم‌ترین موادی که می‌تواند در دوران کرونا در حفظ سلامتی شما ایفای نقش کند؛ میوه و سبزی است. این مواد به دلیل داشتن ویتامین C می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کرده و قدرت آن را در مبارزه با بیماری افزایش دهند. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند در هرروز سه واحد میوه یا سبزی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بهترین میوه‌ها و سبزیجاتی که در این دوران باید مصرف شوند، عبارت‌اند از:

 

گوجه فرنگی

 

گوجه فرنگی یک منبع غنی از فیبر بوده و ویتامین‌های مختلفی مانند A، C و K را در خود جای داده است. به همین دلیل است که استفاده از این ماده می‌تواند بدن را تقویت کرده و انرژی شما را تا حد زیادی افزایش دهد. در کنار این‌ها می‌تواند نقش موثری را در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری‌های ویروسی ایفا کند. علاوه بر این موارد، آنتی‌اکسیدان موجود در گوجه فرنگی نیز می‌تواند در برابر بیماری‌های عفونی، شما را ایمن ساخته و فرایند بهبود عفونت‌ها را سرعت ببخشد.

نکته مهم اینجا است که بهتر است از گوجه فرنگی‌های پرورش‌یافته در گلخانه استفاده کنید؛ زیرا این محصولات تحت شرایط کاملا کنترل‌شده تولید شده‌اند و از مواد شیمیایی نیز در کاشت آن‌ها استفاده نشده است. به همین دلیل خاصیت‌های آن‌ها دست‌نخورده باقی مانده و خبری از مواد مضر شیمیایی در داخل آن‌ها نیست.

 

 

فلفل دلمه‌ای

 

فلفل دلمه‌ای یک منبع بسیار غنی از ویتامین c است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ایجاد لخته خون جلوگیری کند. ویتامین C موجود در فلفل دلمه‌ای حدود 3 برابر از منابع آشنای این ویتامین مانند پرتقال بیشتر است. در کنار این‌ها این ماده حاوی ویتامین B6 است که باعث می‌شود آثار خستگی و بی‌حالی ناشی از بیماری کرونا از بین رفته و ناراحتی‌های حاصل از آن برطرف شوند.

مصرف فلفل دلمه‌ای به دلیل داشتن ویتامین B6 می‌تواند در تولید ملانین نقش اساسی ایفا کرده و خواب شما را بهبود ببخشد. با داشتن خواب کافی، سیستم ایمنی بدن شما تقویت شده و می‌تواند به‌خوبی با این بیماری مبارزه کند. اگر نگاهی به بازار فلفل دلمه‌ای در سطح جهان بیندازید؛ شاهد افزایش فروش این ماده غذایی از ابتدای همه‌گیری کرونا بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که همه مردم جهان به اهمیت فلفل دلمه‌ای در مقابله با این ویروس پی برده و برای استفاده از آن سر و دست می‌شکنند.

 

تغذیه سالم در دوران کرونا با آتاویتا

بادمجان

 

یکی دیگر از مواد غذایی موثر در پیشگیری از بیماری کرونا، بادمجان است. این ماده غذایی سرشار از آنتوسیانین بوده و می‌تواند سموم بدن را به‌خوبی دفع کند. همچنین استفاده از بادمجان می‌تواند باعث کاهش وزن شده و یکی از موارد افزایش ریسک ابتلا به کرونا، یعنی چاقی را برطرف کند. بادنجان نیز مانند فلفل دلمه‌ای حاوی ویتامین B6 و C بوده و می‌تواند در بهبود کیفیت خواب و تقویت سیستم ایمنی بدن، بسیار موثر باشد.

 

نکته مهم: برای تغذیه سالم در دوران کرونا بهتر است میوه و سبزیجات را به‌صورت تازه مصرف کنید؛ برای اطمینان از تازه بودن این مواد باید آن‌ها را از یک مکان معتبر و یک برند خوش‌نام تهیه کنید. اما درصورتی‌که امکان خروج از منزل برای تهیه میوه و سبزیجات تازه را ندارید؛ می‌توانید این محصولات را از جایی خریداری کنید که ماندگاری زیادی دارند. در این صورت می‌توانید تا چند روز از تازگی آن‌ها مطمئن شده و حتی با خیال راحت آن‌ها را برای استفاده‌های بعدی منجمد کنید.

 

از محصولات خشک‌شده یا کنسرو شده استفاده کنید

 

اگر میوه و سبزیجات تازه در دسترس شما نیست و یا نمی‌توانید موادی را که خریده‌اید، با روش‌های درستی منجمد کنید؛ بهتر است از جایگزین‌های خشک‌شده این مواد استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از گوجه خشک‌شده به جای گوجه تازه استفاده کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید از خواص گوجه بهره‌مند شده و نیازی نیست برای یافتن گوجه تازه و باکیفیت، بازار را زیر پا بگذارید.

 در کنار این‌ها می‌توانید از کنسروهای نخود و لوبیا نیز استفاده کنید؛ این کنسروها می‌توانند مقدار زیادی از مواد مغذی موردنیاز بدن شما را تامین کرده و به‌این‌ترتیب جایگزین خوبی برای مواد تازه هستند. همچنین استفاده از تن ماهی نیز می‌تواند به جای مصرف ماهی گزینه مناسبی باشد؛ زیرا تن ماهی سرشار از امگا 3 بوده و می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفای نقش کند.

 

 

تغدیه مناسب در دوران کرونا

 

از غذاهای سبوس‌دار و فرآوری نشده استفاده کنید

 

علاوه بر میوه و سبزیجات، باید در رژیم غذایی خود غلا سبوس‌دار مانند گندم، جو، ذرت و برنج را بگنجانید. زیرا این مواد غذایی سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند؛ به همین دلیل می‌توانند نقش موثری را در بهبود سیستم ایمنی ایفا کنند. همچنین این غلات حاوی پروتئین گیاهی بوده و می‌توانند برای افراد گیاهخوار بسیار مفید باشند؛ زیرا مصرف پروتئین می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری کرونا را کاهش دهد و این غلات می‌توانند جایگزینی برای گوشت و مرغ در رژیم غذایی گیاهخواری باشند.

غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای آماده، میان وعده‌های بسته‌بندی‌شده و دسرها به دلیل داشتن چربی اشباع‌شده، قند و نمک، می‌توانند سیستم ایمنی شما را تضعیف کرده و بدن شما را در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیر کنند. سعی کنید در زمان خرید هر ماده غذایی، ابتدا به برچسب آن نگاه کرده و از سلامت غذا اطمینان حاصل کنید.

 

آب کافی بنوشید

 

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، هیدراتاسیون خوب یا نوشیدن آب به مقدار کافی در طول روز است. شما باید به‌طور دائمی آب مصرف کرده و اجازه ندهید که محیط دهانتان خشک شود. البته واضح است که نوشیدن آب به‌طور مستقیم و به مقدار زیاد امکان‌پذیر نیست؛ به همین دلیل باید مواد غذایی حاوی آب را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

درصد زیادی از گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای را آب تشکیل داده است؛ به همین دلیل گنجاندن این مواد در میان غذاهای روزانه، می‌تواند تا حد زیادی آب موردنیاز بدن شما را تامین کند. در کنار این‌ها این سری از مواد دارای کالری اضافه نبوده و مصرف آن‌ها باعث چاقی نمی‌شود. به همین دلیل گزینه مناسبی برای جایگزینی مایعات قند دار مانند آبمیوه‌های مصنوعی هستند. در کنار این‌ها افزودن میوه و سبزیجات مانند لیمو، برش‌های خیار یا انواع توت‌ها به آب، یک راه عالی برای بهبود خواص آن است.

 

مصرف آب در دوران کرونا

 

سخن پایانی

 

یکی از مهم‌ترین موارد در کاهش ریسک ابتلا به ویروس کرونا، داشتن تغذیه مناسب است؛ با این کار شما مطمئن خواهید شد که بدن خود را به قدر کافی برای مبارزه با این بیماری تقویت کرده‌اید. مصرف میوه و سبزیجات تازه از مهم‌ترین راهکارها برای مبارزه با این بیماری است؛ در این میان مصرف فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و بادمجان به‌شدت توصیه شده است. بهتر است این محصولات را از گلخانه‌های استاندارد و بدون مواد شیمیایی تهیه کنید تا از سلامت آن‌ها مطمئن شوید. اگر نتوانستید محصولات را به‌صورت تازه تهیه کنید؛ می‌توانید از نمونه‌های خشک‌شده و کنسروی به جای محصولات تازه استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود که آب و مواد غذایی آبدار را در رژیم غذایی خود گنجانده و آن‌ها را جایگزین نوشیدنی‌های مصنوعی و شیرین کنید.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.