مقاله

خطرات استفاده مجدد از بسترهای کشت در گلخانه هیدروپونیک

شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

خطرات استفاده مجدد از بسترهای کشت در گلخانه هیدروپونیک

 

در طول فصل کشت، اکثر تولید کنندگان تصمیم می‌گیرند که کل گلخانه را خالی کرده و بسترهای کشت را نیز تعویض کنند. اما با این حال تولید کنندگان دیگری نیز وجود دارند که به دلایل اقتصادی، ممکن است از بسترهای کشت مجددا استفاده کنند. اما استفاده مجدد از بسترهای کشت ممکن است خطرات مختلفی به همراه داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم ریسک‌های استفاده مجدد از بسترهای کشت در گلخانه هیدروپونیک را با یکدیگر بررسی کنیم. بنابراین توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

خطرات استفاده مجدد از بسترهای کشت

 

با افزایش جمعیت، تقاضا نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه رویه‌ای که در گذشته برای رشد محصولات کشاورزی استفاده می‌شد، تغییر می‌یابد. از این رو تولید کنندگان محصولات کشاورزی جهت کنترل هزینه‌ها و افزایش سوددهی، مجددا از بسترهای کشت استفاده می‌کنند. در ادامه میخواهیم به خطرات استفاده مجدد از بسترهای کشت اشاره کنیم:

 

وجود عوامل بیماری زا

بسترهای کشت ممکن است منبع انواع پاتوژن‌ها باشند. بسترها ممکن است در آخرین برداشت محصول هیچ آسیبی نداشته باشند اما این تضمینی نیست که محصولات جدید بی‌تاثیر باقی بمانند. همانطور که می‌دانید گیاهان جوان بسیار آسیب پذیرتر از گیاهان بالغ هستند؛ بنابراین خطر آلوده شدن محصول جدید کاملا امکان پذیر است. از این رو احتمالا در طول فصل کشت مجبور به استفاده از محصولاتی جهت حفاظت از گیاهان خود شوید.

 

استارت فصل کشت جدید در گلخانه هیدروپونیک چگونه صورت می گیرد؟

 

مختل شدن ظرفیت آب

 

همانطور که می‌دانید به هنگام رشد محصولات، ساختار بسترهای کشت به طور قابل توجهی تغییر می‌کند. این موضوع باعث می‌شود مدیریت مقدار صحیح آب برای محصول جدید، دشوارتر شده و بر ظرفیت آب تاثیر بگذارد. از این رو شما ممکن است به آب بیشتری برای آبیاری گیاهان نیاز داشته باشید.

 

ریشه زدایی کندتر

 

همانطور که در فوق توضیح دادیم، رشد محصولات ساختار بسترهای کشت را تغییر می‌دهد. به دلیل این تغییر در ساختار، ریشه زایی گیاهان جدید نیز کندتر شده و در نتیجه محصول دیرتر وارد فاز تولید و میوه‌دهی می‌شود. هنگامی که محصول وارد فاز تولید می‌شود، رشد گیاهان قوی‌تر می‌شود بنابراین گیاهان زمان بیشتری برای رشد طولی قوی نیاز خواهند داشت.

 

افزایش هزینه‌ها

 

اگر خطراتی که در فوق ذکر کردیم را جمع‌‌آوری کنیدف متوجه خواهید شد که استفاده مجدد از بسترهای کشت در واقع منجر به صرفه جویی در هزینه‌ها نمی‌شود. بلکه شما باید در طول چرخه تولید محصول هزینه بیشتری را برای استفاده پیشگیرانه از محصولات محافظتی کنید. در نتیجه مصرف آب نیز افزایش یافته و به دنبال آن نیروی کار نیز افزایش خواهد یافت.

 

استفاده مجدد از بسترهای کشت با رعایت برخی موارد

 

همانطور که مطالعه کردید، بسیاری از پرورش دهندگان، بصورت مجدد از بسترهای کشت استفاده می‌کنند. استفاده مجدد از بسترهای کشت باعث افزایش خطر آلودگی توسط عوامل بیماری زا، افزایش مصرف آب و ریشه زایی کندتر می‌شود. بنابراین استفاده مجدد از بستر کشت توصیه نمی‌شود. اما در صورت استفاده مجدد، میتوانید با رعایت برخی موارد خطرات آن را کاهش دهید.

 

نمونه برداری از آب بسترهای کشت:

 

قبل از کاشت محصول جدید حتما از آب بسترهای کشت نمونه برداری کنید. با اینکار شما می‌دانید که کدام میکروارگانیسم‌های مضر در بسترهای کشت وجود دارند. بنابراین شما می‌توانید بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهید. در صورتیکه بار بیماری بالا بود، استفاده از بستر کشت جدید توصیه می‌شود.

 

تعویض بسترهای کشت آسیب دیده:

 

قبل از شروع کشت، بررسی کنید که آیا حصیر بستر کشت آسیب دیده است یا خیر. اگر چنین بود، باید از حصیر جدید استفاده کنید چرا که تشک بستر آسیب دیده دارای شرایط اکسیژنی ضعیف بوده و آن را به بستری جذاب برای پرورش انواع پاتوژن‌ها تبدیل می‌کند.

 

تمیز کردن سیستم آبیاری قطره ای پس از فصل کشت

 

تمیز کردن سیستم آبیاری:

 

روش پاکسازی سیستم آبیاری قطره ای را قبلا توضیح داده‌ایم. توصیه می‌کنیم قبل از شروع فصل کشت جدید، سیستم آبیاری قطره‌ای را تمیز کنید. حتی اگر از بستر کشت جدید استفاده می‌کنید، انجام اینکار ضروری است چرا که ممکن است در طول کشت قبلی، باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها در سیستم آبیاری قطره‌ای جمع شده باشند. در غیر اینصورت، خطر آلودگی گیاهان جوان بیشتر می‌شود.

 

اجتناب از آمونیوم

 

هنگامی که شروع به قرار دادن گیاهان جوان در بسترهای کشت می‌کنید، در استفاده از آمونیوم خودداری کنید. چرا که باکتری‌های موجود در بسترهای کشت این ماده را به نیترات تبدیل می‌کنند که اکسیژن زیادی را می‌گیرد و ممکن است منجربه کاهش pH در بستر کشت شود.

 

استفاده مجدد از بستر کشت کوکوپیت

 

استفاده مجدد از بستر کشت کوکوپیت کاملا بی‌خطر است. برخلاف خاک، کوکوپیت به اندازه کافی محکم بوده و می‌توان از آن دو یا سه بار مجددا استفاده کرد. این به دلیل لیگنین‌های موجود در الیاف نارگیل است که دسته‌ای از پلیمرهای آلی موجود موجود در دیواره‌های سلولی گیاهان خاص می‌باشد. کوکوپیت همچنین به عنوان اصلاح کننده خاک و در تولید هیدروپونیک استفاده می‌شود. این بستر کشت با محیط زیست سازگار بوده و قابل استفاده مجدد است. خواص فیزیکی و بیوشیمیایی کوکوپیت آن را در برابر رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها مقاوم می‌کند. علاوه بر این کوکوپیت به آرامی متلاشی و تجزیه می‌شود و در نتیجه مزایای بلند مدتی را به همراه دارد.

 

سخن پایانی

 

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، استفاده مجدد از بسترهای کشت خطرات بسیاری به همراه دارد و ممکن است باعث بروز عوامل بیماری‌زا و خرابی محصولات شود. اما این موضوع برای تمامی بسترهای کشت صدق نمی‌کند. به عنوان مثال کوکوپیت از جمله بسترهای کشتی است که می‌توان از آن بدون بروز هر گونه عوامل بیماری‌زا استفاده کرد. البته در هر صورت باید آزمایشات و اقدامات لازم را در شروع فصل کشت جدید انجام داد. همانطور که در مقالات قبلی نیز گفته شده است، بستر کشت محصولات آتاویتا کوکوپیت می‌باشد چرا که کوکوپیت بستر کشتی است که بازدهی بالاتری در گلخانه هیدروپونیک دارد. محصولاتی مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و… در بستر کشت کوکوپیت راندمان بالایی داشته و بهتر عمل می‌کنند.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (1مورد)





mhm

385 روز قبل

بسیار ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار قرار دادین

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.