مقاله

خواص فلفل دلمه ای برای پوست و مو

اسفند ۱۱, ۱۴۰۰ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

خواص فلفل دلمه ای برای پوست و مو

فلفل دلمه ای یکی از سبزیجات محبوب در بین اکثر افراد است و همان‌طور که همه شما می‌دانید کاربردها و خواص بسیاری دارد. مثلا از این نوع فلفل در انواع سالادها، غذاها و حتی به صورت خام نیز استفاده می‌شود. این سبزی طعم دلپذیری داشته و عطر و طعم بی‌نظیری به غذاها می‌بخشد. فلفل‌های دلمه ای در رنگ‌های مختلفی مانند سبز، زرد، قرمز و نارنجی وجود دارند و سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های A، C، B6، E، K و پتاسیم هستند. ما در مقاله خواص فلفل دلمه ای برای پوست و مو سعی داریم مطالب مفیدی از مزیت‌های مصرف این نوع فلفل را برای حفظ سلامت پوست و موی شما بیان کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

جلوگیری از پیری زودرس

فلفل دلمه ای به دلیل اینکه سرشار از ویتامین‌های A و C است از پیری زودرس جلوگیری می‌کند؛ زیرا هر دو ویتامین به نوعی عمل کلاژن سازی را برای پوست شما انجام می‌دهند و کلسترول خون را کاهش داده و سلول‌های عصبی و عروق خونی را پاک‌سازی و تنظیم می‌کنند. فلفل دلمه ای به دلیل داشتن لیکوپن به‌راحتی می‌تواند رادیکال‌های آزاد پوست را از بین برده و از ایجاد چین‌وچروک بر روی پوست شما جلوگیری کند.

اما بهتر است بدانید که فلفل دلمه ای قرمز رنگ برای از بین بردن چین‌وچروک و جلوگیری از پیری زودرس مؤثرتر از رنگ‌های دیگر آن است. همچنین فلفل دلمه‌ای‌ها دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی به نام لوتین هستند که از شل شدن پوست جلوگیری می‌کند و خاصیت کشسانی دارد. این آنتی‌اکسیدان می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر نور آفتاب جلوگیری کند. به‌علاوه افرادی که پوست خشکی دارند می‌توانند از فلفل دلمه ای چه در غذاهای خود و چه به‌صورت خام استفاده و خشکی پوست خود را برطرف کنند؛ زیرا این نوع فلفل خاصیت آبرسانی نیز داشته و باعث رسیدن رطوبت به پوست می‌شود.

کمک به حفظ شادابی پوست

حفظ شادابی پوست صورت برای اکثر افراد اهمیت زیادی دارد؛ اما در برخی مواقع و در صورت ناپرهیزی ممکن است رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد کلسترول در رگ‌های خونی بدن شوند. کلسترول نیز به بافت سلول‌های عصبی پوست آسیب‌های جدی وارد می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید پوستی شاداب، شفاف و جوان داشته باشید، باید این رادیکال‌های آزاد را از بین برده و عروق خونی خود را پاک‌سازی کنید. شما می‌توانید برای این کار از فلفل دلمه ای استفاده کنید؛ زیرا فلفل‌های دلمه ای به دلیل داشتن ویتامین‌های A و C رادیکال‌های آزاد پوست را از بین برده و باعث می‌شوند پوست شما مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق گردش درست جریان خون در زیر پوست، دریافت کند.

برای این کار نیز سعی کنید بیشتر از فلفل دلمه ای قرمزرنگ استفاده کنید؛ زیرا آنتی‌اکسیدان لوتین و Zeaxanthin  موجود در رنگ قرمز، بیشتر از بقیه رنگ‌های آن است. این آنتی‌اکسیدان‌ها باعث شادابی و شفافیت پوست شده و به جوان ماندن پوست شما کمک می‌کنند.

کاهش التهابات پوستی

التهابات پوستی بسیار آزاردهنده هستند و در برخی موارد نیز ممکن است ناحیه ملتهب شده دچار سوزش و درد شدیدی شود. بنابراین شما می‌توانید در چنین مواقعی از فلفل دلمه ای که هم هزینه بسیار کمی دارد و هم همیشه در دسترس است استفاده کنید. فلفل دلمه‌ای‌ها به دلیل این‌که سرشار از ویتامین‌های A، C و K هستند می‌توانند التهابات پوستی شما را که ممکن است بر اثر تابش مستقیم نور آفتاب یا دلایل دیگر به وجود آمده باشند، از بین ببرد و به‌نوعی پوست شما را ترمیم کند. بنابراین اگر پوست شما ملتهب شده یا بر اثر استرس زیاد دچار عارضه‌هایی مانند جوش و آکنه شده است، کافی است فلفل دلمه ای را در وعده‌های غذایی خود، جای دهید یا اگر دوست دارید آن را به‌صورت خام و مانند میوه استفاده کنید. بعد از گذشت چند روز معجزه آن را مشاهده خواهید کرد و می‌بینید که چگونه تمام التهابات پوست شما برطرف می‌شوند.

افزایش رشد مو

ویتامین c موجود در فلفل دلمه ای به‌خصوص فلفل دلمه ای قرمز باعث تقویت و رشد موها می‌شود. اگر می‌خواهید رشد موهای خود را افزایش دهید می‌توانید به‌راحتی و با درست کردن یک ماسک فلفل دلمه ای این کار را انجام دهید. برای تهیه این ماسک به منظور افزایش رشد مو، ابتدا دو عدد فلفل ترجیحا قرمز را درون دو لیوان آب جوش گذاشته و بگذارید تا 7 تا 8 دقیقه بماند. به این ترتیب عصاره فلفل دلمه ای از آن خارج می‌شود. سپس چند دقیقه فرصت دهید تا کاملا خنک شود و در مرحله آخر عصاره آن را بر روی موها و کف سر خود ماساژ دهید. بعد از 15 تا 20 دقیقه سر خود را با آب ولرم شسته و خشک کنید.

بهتر است بدانید فلفل دلمه ای باعث تحریک گردش خون در پوست و کف سر می‌شود و به رشد موها کمک می‌کند. همچنین فلفل دلمه ای سرشار از آهن است و همان‌طور که می‌دانید کمبود آهن باعث ریزش شدید مو می‌شود. پس با این توصیفات می‌توانید مشاهده کنید که فلفل دلمه ای چه خواص معجزه‌آسایی دارد و شاید بتوان گفت یکی از بهترین موادی است که برای رشد مو بسیار مؤثر است.

جلوگیری از شل شدن پوست با تولید کلاژن

همه ما می‌دانیم که پوست صورت در زیبایی افراد بسیار تأثیرگذار است؛ برای همین همواره اغلب افراد و به‌خصوص خانم‌ها دنبال راه‌هایی برای شاداب شدن و جوان ماندن پوست خود هستند. همان‌طور که در مطالب قبلی گفته شد فلفل دلمه ای سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌های لوتین و Zeaxanthin  است. این آنتی‌اکسیدان‌ها به جوان ماندن پوست کمک کرده و از شل شدن آن جلوگیری می‌کنند. پس اگر می‌خواهید پوست سفت و شادابی داشته باشید، سعی کنید مصرف فلفل دلمه ای را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. آنتی‌اکسیدان لوتین موجود در فلفل دلمه ای خاصیت کشسانی را در پوست افزایش داده و از ایجاد چین‌وچروک و شل شدن پوست صورت جلوگیری می‌کند.

درمان موخوره

همان‌طور که همه شما می‌دانید موخوره مشکل بسیار جدی و آزاردهنده‌ای است؛ زیرا به‌راحتی از بین نرفته و زیبایی مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین اگر موهای شما دچار موخوره شده‌اند می‌توانید برای از بین بردن آن‌ها از ماسک فلفل دلمه ای استفاده کنید. یعنی فلفل را به مدت 7 تا 8 دقیقه در آب جوش قرار داده و سپس موهایتان را با این آب ماساژ دهید. قابل‌ذکر است که فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C است و باعث تحریک گردش خون در کف سر می‌شود. استفاده از فلفل دلمه ای برای درمان موخوره و موهایی که خشک شده و آسیب‌دیده‌اند بسیار مناسب است.

بهتر است بدانید که فلفل دلمه ای قرمز رنگ ویتامین C بیشتری نسبت به سایر رنگ‌های آن دارد و برای درمان موخوره و خشکی مو بهتر است از رنگ قرمز این فلفل استفاده کنید تا تأثیر بیش‌تر و بهتر آن را ببینید. شما بعد از چند هفته استفاده از فلفل دلمه ای یا ماسک آن شاهد از بین رفتن موخوره موهای خود خواهید بود.

پیشگیری از خشک شدن موها

کمبود ویتامین C باعث خشک و نازک شدن موها می‌شود. پس اگر دچار این مشکلات شده‌اید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از فلفل دلمه ای استفاده کنید و آن را در وعده‌های غذایی خود قرار دهید. اگر به خوردن این نوع فلفل علاقه‌ای ندارید می‌توانید با استفاده از آن ماسک درست کرده و بر روی موهای خود بگذارید؛ زیرا فلفل دلمه ای به‌نوعی خاصیت آبرسانی داشته و می‌تواند موهای خشک و آسیب‌دیده شما را نرم و لطیف کند.

اما توجه داشته باشید که باید مدتی از این نوع فلفل استفاده کنید تا تأثیر آن را ببینید. با این توصیفات نتیجه می‌گیریم که شما به‌جای استفاده از انواع و اقسام آبرسان‌ها و پرداخت هزینه‌های بالا برای آن می‌توانید تنها با استفاده از فلفل دلمه ای، خشکی موهای خود را درمان کرده و آن‌ها را آبرسانی کنید.

جلوگیری از ریزش مو

ویتامین‌ها و کلاژن‌های موجود در فلفل دلمه ای می‌توانند از غده‌های مو در برابر هورمون‌های DHT که باعث ریزش مو می‌شوند محافظت کنند. همچنین باعث افزایش گردش خون در پوست سر شما می‌شوند؛ درنتیجه ریشه و ساقه مو ترمیم شده و ضخیم می‌شود. استفاده از فلفل دلمه ای یکی از راحت‌ترین و بهترین روش‌ها برای جلوگیری از ریزش مو است.

جلوگیری از تأثیرگذاری تغییرات هورمونی بر روی پوست

همان‌طور که می‌دانید برخی از تغییرات هورمونی به‌خصوص تغییرات هورمونی در خانم‌ها باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود و اگر به دنبال راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از عوارض این تغییر هورمون‌ها نباشید ممکن است پوست شما آسیب‌های جدی ببیند و درمان آن مشکل باشد. پس به شما پیشنهاد می‌دهیم از فلفل دلمه ای در وعده‌های غذایی خود حتما استفاده کنید؛ زیرا این سبزی می‌تواند از آسیب‌های پوستی حاصل از تغییرات هورمونی جلوگیری کرده و پوست آسیب‌دیده شما را ترمیم کند. این خاصیت فلفل دلمه ای به خاطر وجود ویتامین‌های A و C است.

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید حفظ سلامت و شادابی پوست و مو اهمیت فراوانی دارد و اکثر افراد نیز همواره در پی پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای شاداب شدن و جوان ماندن پوست و افزایش رشد و درمان آسیب موهای خود هستند و ممکن است هزینه‌های گزافی را نیز بپردازند. اما ما در این مقاله سعی کردیم خواص فلفل دلمه ای برای پوست و مو را بیان کنیم تا شما به‌جای پرداخت هزینه زیاد برای محصولات پوست و مو از فلفل دلمه ای که سرشار از ویتامین‌های A و C و آنتی‌اکسیدان‌های لوتین و Zeadanthin است، استفاده کنید.

مطالب مرتبط

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.