مقاله

خواص فلفل دلمه ای برای کودکان

مهر ۴, ۱۴۰۰ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

خواص فلفل دلمه ای برای کودکان

 

 

فلفل دلمه ای از انواع سبزیجات پرخاصیت است که می‌توان آن را هم به‌صورت خام و هم به‌صورت پخته مصرف کرد. این میوه منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که رنگ‌های بسیار زیبایی دارد و می‌توان اشتهای کودکان را تحریک کند. استفاده از این سبزی پرخاصیت در غذای کودکان به افزایش علاقه آن‌ها به غذا کمک کرده و باعث رشد بهتر آن‌ها و جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف در بدن آن‌ها می‌شود. در ادامه این مطلب تعدادی از خواص فلفل دلمه ای برای کودکان را بیان می‌کنیم. بعد از خواندن این مقاله حتما دلایل کافی برای تبدیل کردن آن به یکی از بخش‌های ثابت رژیم غذایی کودکتان خواهید داشت.

 

 

از چه سنی می‌توان فلفل دلمه ای را در رژیم غذایی کودکان قرار داد؟

 

 

از زمانی که متوجه شدید کودک شما تمایل به خوردن سبزیجات دارد، می‌توانید فلفل دلمه ای را به رژیم غذایی او اضافه کنید. توجه داشته باشید که برای کودکان زیر 1 سال بهتر است که فلفل دلمه ای را کاملا ریز کرده و به‌صورت پخته‌شده یا پوره به غذای آن‌ها اضافه کنید. چراکه قطعات درشت فلفل ممکن است در گلوی کودک گیر کرده و باعث ایجاد خفگی در آن‌ها شود.

با توجه به نظر پزشکان متخصص، قرار دادن فلفل دلمه ای پخته و پوره در رژیم غذایی کودکان 8 ماهه به بالا مشکلی برای آن‌ها ایجاد نکرده و بسیار مفید خواهد بود. در سنین بالاتر می‌توانید فلفل خام یا پخته را به وعده‌های غذایی مختلف کودک مانند صبحانه و ناهار اضافه کرده و حتی در کنار دیگر میوه‌ها، آن را به‌صورت خام به کودک خود بدهید. پخت فلفل دلمه ای در کنار حبوبات مختلف مانند عدس و لوبیا می‌تواند باعث جذب بیشتر آهن و تقویت استخوان‌های کودک شود. در ادامه این مطلب در خصوص خواص فلفل دلمه ای برای کودکان بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

 

خواص فلفل دلمه ای برای کودکان

 

 

جلوگیری از بروز کم‌خونی و رفع آن

 

 

فلفل دلمه ای منبعی غنی از آهن و فولات است. به همین دلیل قرار دادن آن در رژیم غذایی کودکان به تامین آهن موردنیاز بدن آن‌ها کمک کرده و در صورت وجود کم‌خونی در کودک باعث رفع آن می‌شود. قطره‌های آهن مخصوص کودکان اغلب باعث سیاه شدن دندان‌های آن‌ها می‌شود. با استفاده از این ماده غذایی می‌توانید نیاز کودک به قطره آهن را کمتر کرده یا به‌طور کامل از بین ببرید تا دندان‌های او نیز کاملا سالم باقی بمانند.

 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

 

 

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C و انواع آنتی‌اکسیدان است که همگی به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کنند. ویتامین C موجود در این ماده غذایی دو برابر پرتقال و دیگر مرکبات است؛ به همین دلیل استفاده از آن در فصل زمستان از سرماخوردگی کودک و بیماری‌های ویروسی مختلف جلوگیری می‌کند.

 

 

خواص فلفل دلمه ای برای کودک

 

 

تقویت بینایی کودک

 

 

در دنیای امروز کودکان بخش زیادی از وقت خود را به صفحه تلویزیون یا گوشی‌های هوشمند خیره شده‌اند و به همین دلیل چشم‌های آن‌ها خیلی زود ضعیف می‌شود. با قرار دادن فلفل دلمه ای در رژیم غذایی آن‌ها می‌توان از بروز آسیب در سیستم بینایی آن‌ها جلوگیری کرد. این ماده غذایی منبعی غنی از ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌های مکمل آن مانند زاکسنتین و لووتئین است که به تقویت سیستم بینایی کودک کمک کرده و از آن در برابر نور آبی ساطع‌شده از صفحه گوشی و تلویزیون محافظت می‌کنند. این ترکیبات همچنین مانع از بروز مشکلات ضعف بینایی و بیماری‌هایی مانند پیرچشمی، آب‌مروارید و… در بزرگ‌سالی خواهند شد.

 

 

تقویت سیستم گوارشی

 

 

وجود آنتی‌اکسیدان لیکوپن در فلفل دلمه ای می‌تواند برای کودکانی که اضافه‌وزن دارند، بسیار مفید باشد. به‌طورکلی این ماده غذایی کم‌کالری و سیرکننده است که باعث می‌شود کودک کمتر احساس گرسنگی داشته باشد و درنتیجه به کاهش وزن او کمک می‌کند. ضمن اینکه فیبر غذایی بسیار بالای موجود در این سبزی معطر و خوشمزه باعث تحریک حرکات روده‌ای می‌شود که دفع را برای کودک بسیار راحت‌تر خواهد کرد. این فیبر بالا همچنین از بروز یبوست در کودکان نیز جلوگیری خواهد کرد.

 

 

فلفل دلمه ای برای کودکان

 

 

افزایش رشد موی کودکان

 

 

وجود ویتامین E در فلفل دلمه ای باعث بهبود گردش خون در پوست سر شده و مواد مغذی بیشتری را به ریشه موها می‌رساند. این امر باعث می‌شود که مشکلاتی مانند شوره سر یا پوسته در نوزادان کاملا برطرف شود. ضمن اینکه ویتامین E تاثیر زیادی در رشد موی آن‌ها دارد و از زبری موی کودک نیز جلوگیری می‌کند.

 

 

جلوگیری از خشکی پوست

 

 

کودکان در زمان بازی مدتی طولانی در معرض نور مستقیم خورشید و آلودگی‌هایی مانند گردوغبار و آلودگی هوا هستند و به همین دلیل پوست آن‌ها خیلی زود آسیب می‌بیند. وجود ویتامین C در فلفل دلمه ای باعث نرمی و لطافت پوست شده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. به‌علاوه ویتامین E موجود در آن نیز اثرات آفتاب‌سوختگی را برطرف کرده و پوستی شفاف و روشن به کودک شما هدیه می‌دهد.

 

 

تقویت استخوان‌ها و کمک به رشد بهتر

 

 

انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در فلفل دلمه ای می‌توانند استقامت بدنی او را بالا برده و استخوان‌ها و غضروف‌های بدن کودک را محکم‌تر کند. کلسیم موجود در این ماده غذایی به تقویت استخوان‌ها و دندان‌های کودک کمک زیادی می‌کند و باعث می‌شود که دندان‌های کودکان در سنین بالاتر دیرتر خراب شوند. ضمن اینکه محکم‌تر شدن استخوان‌ها باعث رشد بهتر کودک شده و مانع از شکستن دست و پای او در زمان ورزش و بازی یا بروز مشکلات حرکتی در او خواهد شد.

 

 

بهبود زخم‌ها و عفونت‌ها

 

 

ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای در بهبود زخم‌ها و عفونت‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد و باعث می‌شود که زخم‌های بدن کودک در زمان کوتاه‌تری خوب شود؛ ضمن اینکه جای زخم نیز در بدن او باقی نمی‌ماند.

 

 

آیا فلفل دلمه ای می‌تواند برای کودک خطرآفرین باشد؟

 

 

فلفل دلمه ای حاوی ترکیباتی نیست که برای سلامت کودک ضرر داشته باشند؛ به همین دلیل هم هست که می‌توانید از آن در سنین زیر 1 سالگی هم استفاده کنید. نکته مهم این است که کودکان زیر 1 سال و حتی تا 1.5 سال نمی‌توانند قطعات این ماده غذایی را به‌خوبی بجوند و قورت دهند. به همین دلیل ممکن است این قطعات در گلوی آن‌ها گیر کرده و باعث ایجاد خفگی شود. پزشکان توصیه می‌کنند که در این سنین فلفل را به‌صورت پوره و له‌شده به کودک بدهید تا خطری او را تهدید نکند.

برخی از کودکان ممکن است نسبت به فلفل دلمه ای واکنش‌های آلرژیک خفیفی نشان دهند. برای اطمینان از اینکه کودک شما به این ماده غذایی حساسیت ندارد، بهتر است کمی از غذای حاوی آن را به او داده و منتظر بمانید. اگر بعد از 24 ساعت واکنش‌های آلرژیک مانند قرمزی پوست، خارش، ریزش اشک از چشم‌ها، خشکی دهان و… ایجاد نشد می‌توانید از این ماده بسیار پرخاصیت و خوشمزه استفاده کنید.

 

 

سخن پایانی

 

 

فلفل دلمه ای یک داروخانه سیار است که به‌راحتی در دسترس همه ما قرار دارد. رنگ‌های مختلف این سبزی خوش‌رنگ و خوش عطر و بو دارای ویتامین‌های مختلفی هستند که می‌توانند سبد غذایی موردنیاز کودک شما را تکمیل کنند. این سبزی سرشار از ویتامین‌های A، C، K، E، B6، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست که به رشد کودک کمک کرده و از بروز بیماری‌های مختلف در او جلوگیری می‌کنند. با قرار دادن فلفل دلمه ای در رژیم غذایی کودک خود، او را در برابر انواع بیماری‌ها بیمه کرده و او را به سلامت به سنین بالاتر برسانید.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.