مقاله

درباره کشت آیروپونیک

مهر ۱۵, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

 

درباره کشت آیروپونیک چه می‌دانید؟

 

امروزه همگام با پیشرفت فناوری، روش‌های مختلفی برای کشت گیاهان و باغبانی ابداع شده و به کار گرفته می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به کشت هیدروپونیک، آکواپونیک و کشت آیروپونیک اشاره کرد. همانطور که می‌دانید محصولات گلخانه‌ای باکیفیت آتاویتا با روش کشت هیدروپونیک پرورش می‌یابند. محصولات کشاورزی حاصل این نوع کشت بسیار باکیفیت‌تر از محصولات مشابه به دست آمده با سایر روش‌های گلخانه‌ای هستند.
این تفاوت را می‌توانید در محصولات آتاویتا مثل گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای که در حال حاضر در بازار داخلی هم توزیع می‌شود، مشاهده کنید. تاکنون، خرید عمده گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای رنگی آتاویتا از طرف بازارهای خارجی مثل بازار میوه و تره‌بار کشور روسیه صورت می‌گیرد.
کشت آیروپونیک یکی از جدیدترین راه‌های باغبانی و کشاورزی است که در این مقاله سعی خواهیم کرد تا به معرفی این روش و مقایسه آن با روش هیدروپونیک به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های کشاورزی بپردازیم.

 

کشت آیروپونیک چیست؟

 

آیروپونیک نوعی روش کشاورزی است. همان‌گونه که از نام این روش مشخص است، در این طریقه کشاورزی، از هوا به عنوان عامل اصلی برای کاشت گیاهان استفاده می‌شود.
در آیروپونیک، گیاهان در گلخانه‌های مه‌آلود و دربسته به صورت آویخته و برعکس پرورش پیدا می‌کنند. این گلخانه‌ها اغلب از جنس پلاستیک یا شیشه هستند.
البته، املاح و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاهان، در فضای مه‌آلود این گلخانه‌ها وجود دارد. در نتیجه، گیاهان با روش آیروپونیک مواد مغذی و املاح مورد نیاز را بدون واسطه دریافت می‌کنند.

 

روش آیروپونیک چه تفاوتی با سایر روش‌ها دارد؟

 

ممکن است برای شما این پرسش مطرح شود که روش آیروپونیک اساساً چه تفاوتی با سایر روش‌ها دارد و در مقایسه با روش‌هایی همچون هیدروپونیک، چه مزایا و معایبی را می‌توان برای آن متصور شد؟
امروزه در کشاورزی مدرن سه روش عمده وجود دارد؛ هیدروپونیک، آکواپونیک و آیروپونیک. در روش هیدورپونیک، مواد مورد نیاز گیاه از طریق آب تأمین می‌شود، در صورتی که در روش آکواپونیک از فضولات آبزیان استفاده می‌شود.
اما در روش آیروپونیک این مواد مغذی از طریق هوا و ایجاد مه به ریشه‌های گیاهان می‌رسد. البته برخی کارشناسان معتقدند روش آیروپونیک در واقع زیرمجموعه روش هیدروپونیک است. دلیل این عده از کاشناسان این است که در روش آیروپونیک نیز از آب استفاده می‌شود.
کشاورزی به روش آیروپونیک، در مقایسه با سایر روش‌ها، مزایا و معایبی دارد که عبارت‌اند از:
– برخی معتقدند کاشت گیاهان با روش آیروپونیک منجر به برداشت گیاهانی سالم‌تر می‌شود، چرا که در این روش، کشاورزی بدون خاک انجام می‌شود، در نتیجه، با آلودگی‌های موجود در خاک سر و کار نخواهیم داشت. در سایر روش‌های کشاورزی، خاک به عنوان واسطه‌ای برای انتقال مواد مورد نیاز گیاهان عمل می‌کند و اگر خاک به هر نحوی آلوده شود، ممکن است تمام گیاهان نیز آلوده شوند.
– در روش‌هایی مانند هیدروپونیک، در صورتی که یک گیاه دچار آفات شود، ممکن است این آفات بسیار سریع به گیاهان دیگر منتقل شود. این در حالی است که در روش آیروپونیک، در صورت آلوده شدن یک گیاه، می‌توان به سرعت آن را از گلخانه خارج کرد و مانع آلودگی سایر گیاهان شد.
– در روش هیدروپونیک، دی‌اکسیدکربن به طور کامل به گیاهان می‌رسد. وجود دی‌اکسیدکربن کافی در گلخانه موجب می‌شود تا عمل فتوسنتز در گیاهان بسیار ساده‌تر و بهتر انجام شود.
– در روش آیروپونیک تراکم ریشه گیاهان بیشتر از روش هیدروپونیک است و در نتیجه گیاهان مقاومت بالاتری دارند. دلیل تراکم بیشتر ریشه‌ها در این روش، آن است که در روش مذکور، گیاهان اکسیژن و هوای آزاد بیشتری دریافت می‌کنند.
– علاوه بر مواردی که گفته شد، مطالعه و کنترل گیاهان بسیار ساده‌تر از روش هیدروپونیک است. در روش آیروپونیک، گیاهان در گلخانه هواکشت پرورش پیدا می‌کنند و دسترسی به ریشه‌های گیاهان ساده‌تر است. در نتیجه، کنترل و مطالعه درباره آن‌ها بسیار ساده‌تر است.
– روش آیروپونیک در مقایسه با روش‌های دیگر مانند هیدروپونیک مقرون‌ به صرفه است. چرا که مواد مغذی مورد نیاز گیاهان به صورت کنترل‌شده و به میزان مشخصی تأمین می‌شود.
گلخانه‌های شیشه‌ای مدرن آتاویتا جدیدترین روش‌های کشت را مطابق استانداردهای اروپایی پیاده کرده‌اند. برای مشاوره در این زمینه می‌توانید با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.