مقاله

اهمیت درجه‌بندی در عرضه محصولات گلخانه‌‌ای

آذر ۲۶, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

 

اهمیت درجه‌بندی در عرضه محصولات گلخانه‌‌ای

 

صنعت درجه‌بندی یا در اصطلاح Sorting میوه و تره‌بار، حلقه واسطی میان تولید‌کننده محصول کشاورزی و بازار است که در حفظ کیفیت محصول نقشی اساسی دارد. این صنعت یکی از صنایع جانبی در کشاورزی و باغداری است و اهدافی مثل کاهش ضایعات، اصلاح الگوی مصرف و تسهیل در حمل و نقل را دنبال می‌کند. بنابراین درجه‌بندی در عرضه محصولات گلخانه‌‌ای بسیار مهم و موثر است.

Sorting اصطلاحی به معنای درجه‌بندی و دسته‌‌بندی است. درجه‌بندی محصولات کشاورزی بر اساس اندازه، رنگ، شکل ظاهری و… صورت می‌گیرد و محصولات فاسد یا بی‌کیفیت را جدا می‌کند. درجه‌بندی مرحله‌ای قبل از بسته‌بندی محصول کشاورزی است.

 در گلخانه‌های مدرن امروزی یکی از مراحل مهم کار، دسته‌بندی و درجه‌بندی محصولات است.

در مجموعه گلخانه‌های شیشه‌ای مدرن هیدروپونیک آتاویتا، درجه‌بندی و بسته‌بندی محصولات در خود مجموعه انجام می‌شود و بخشی از فرایند کار آتاویتاست.

در کشور ما مرحله درجه‌بندی و بسته‌بندی میوه و صیفی‌جات یا انجام نمی‌شود و محصولات به صورت فله‌ای به بازار عرضه می‌شوند، یا اینکه این کار به صورت سنتی و دستی صورت می‌گیرد و از استاندارد خاصی پیروی نمی‌کند.

در بازارهای میوه و تره‌بار کشورهای پیشرفته، میوه‌ها و صیفی‌جات به صورت درجه‌بندی و در بسته‌بندی عرضه می‌شوند و برچسب شناسایی دارند. این کار باعث توزیع و عرضه منظم‌تر و بهداشتی‌تر محصولات کشاورزی و باغی است و خیال مشتری نهایی را بابت کیفیت محصول راحت می‌کند.

امروزه فناوری درجه‌بندی و تجهیزات مربوط به آن برای انواع محصولات کشاورزی، پیشرفت کرده و در واحدهای بزرگ کشاورزی یا در مجاورت آن‌ها، انواع این تجهیزات و تأسیسات مربوط به آن یافت می‌شود.

این امر علاوه بر تسهیل حمل و نقل و حفظ سلامت محصولات تا رسیدن به بازار، ارزش افزوده بیشتری هم نصیب تولیدکننده می‌کند.

شست‌وشو، واکس و پولیش، درجه‌بندی الکترونیکی، نوری و لیزری برای وزن، اندازه و رنگ و سیستم اتوماتیک کنترل کیفیت داخل میوه می‌تواند بخشی از فرایند درجه‌بندی محصولات کشاورزی باشد و به نوع محصول و تجهیزاتی که تهیه می‌شود، بستگی دارد.

 

 

فرایند درجه‌بندی میوه و صیفی در اغلب اوقات چنین ترتیبی دارد:

 

حوضچه شست‌وشو

 

 محصولات در حوضچه‌ای ریخته می‌شوند تا با قرار گرفتن در آب، محصولات فاسد و همچنین اجزای اضافی مثل برگ یا شاخه یا آلودگی‌های دیگر، از محصولات مرغوب جدا شده و به سطح آب بیایند.

 

نقاله پارویی

 

 محصولات بعد از حوضچه از نقاله پارویی بالا رفته و به سمت میز سورتینگ هدایت می‌شود.

 

میز سورتینگ

 

پرسنل آموزش‌دیده در دو طرف میز محصولات را بررسی می‌کنند و محصولاتی که از نظر شکل ظاهری، اندازه، رنگ و… کیفیت لازم را ندارند، جدا کرده و روی نقاله‌های دو طرف میز قرار می‌دهند تا در مسیر جداگانه قرار گیرند.

 

شست‌وشو و ضدعفونی

 

محصولات با برس‌های کوچک دوباره شسته می‌شوند و بر اساس نوع میوه از پرکلرین یا متیل بروماید برای ضدعفونی آن‌ها استفاده می‌شود.

درباره محصولات گلخانه‌های هیدروپونیک این مراحل نیازی نیست چون با حذف خاک از مراحل تولید محصول کشاورزی، آلودگی‌های ناشی از آن هم وجود نخواهد داشت.

 

تونل خشک‌کن

 

 در این قسمت برای خشک کردن رطوبت حاصل از شست‌وشوی میوه‌ها، هوای گرم به کار برده می‌شود.

 

درجه بندی وزنی

 

در قسمت درجه‌بندی وزنی، محصولات سبک‌تر یا سنگین‌تر از مقدار استاندارد، جدا می‌شوند.

 

بسته‌بندی

 

 این مرحله شامل نوار نقاله زنجیری حمل کارتن بسته‌بندی است که محصولات را به مرحله بسته‌بندی می‌رساند.

 

اهمیت درجه‌بندی محصولات گلخانه‌‌ای را برای صادرات دست‌کم نگیرید

 

یکی از مراحل مهم در صادرات میوه و صیفی، درجه‌بندی و بسته‌بندی مناسب است. محصولاتی که برای بسته‌بندی و صادرات انتخاب می‌شوند، باید از نظر اندازه و کیفیت تفکیک شده و یکدست باشند. این موضوع برای بسته‌بندی استاندارد و عرضه نهایی محصول بسیار بااهمیت است.

در مطالبی دیگر، مراحل درجه‌بندی و بسته‌بندی محصولات اختصاصی آتاویتا را بررسی خواهیم کرد. محصولات آتاویتا در حال حاضر انواع گوجه فرنگی، فلفل دلمه ‌ای های رنگی و بادمجان است که با درجه‌بندی و بسته‌بندی مکانیزه طبق استاندارد‌های صادراتی آماده و بیش از ۸۰درصد آن به بازارهای خارجی فرستاده می‌شود.

مطالب مرتبط

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.