مقاله

درجه بندی و بسته بندی محصولات گلخانه آتاویتا چگونه انجام می شود؟

تیر ۳۰, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

کیفیت و سلامتی میوه و سبزیجاتی که به دست مصرف کننده می‌رسد، به نوع درجه بندی، بسته بندی و نگهداری محصول تا زمان رسیدن به بازار، بستگی دارد. از این روه درجه بندی یا به اصطلاح Sorting محصولات حلقه واسطی بین تولید کننده و بازار است که نقش مهمی در حفظ کیفیت محصول ایفا می‌کند. درجه بندی و بسته بندی محصولات در گلخانه آتاویتا در داخل خود مجموعه انجام می‌شود و بخشی از فرآیند کار است. در این مقاله میخواهیم روند انجام این مراحل را توضیح دهیم.

 

درجه بندی یا Sorting محصول به چه معناست؟

 

در گلخانه‌های مدرن امروزی یکی از مراحل مهم کار، درجه بندی و دسته بندی محصولات است. درجه بندی یا Sorting محصول به معنی بسته بندی محصولات کشاورزی بر اساس اندازه، رنگ، وزن، شکل ظاهری و… صورت می‌گیرد. در این مرحله محصولات فاسد یا بی ‌کیفیت را جدا می‌کنند. به عبارتی دیگر درجه بندی مرحله ای است که قبل از بسته بندی محصولات انجام می‌شود.

درجه بندی محصولات در گلخانه آتاویتا نیمه اتوماتیک می‌باشد. دستگاه سورتینگ، محصولات را طبق فاکتورهایی که گفته شد، درجه بندی می‌کند و نیروی کار انسانی آن‌ها را بسته بندی می‌کنند. این دستگاه دارای دوربین هوشمند است که محصولات را به لحاظ قطر، رنگ، وزن، اندازه و شکل درجه بندی می‌کند.

شست‌وشو، واکس و پولیش، درجه‌بندی الکترونیکی، نوری و لیزری برای وزن، اندازه و رنگ و سیستم اتوماتیک کنترل کیفیت داخل میوه می‌تواند بخشی از فرآیند درجه‌بندی محصولات کشاورزی باشد و به نوع محصول و تجهیزاتی که تهیه می‌شود، بستگی دارد. درجه بندی محصول علاوه بر حفظ سلامت محصولات تا رسیدن به بازار، حمل و نقل ر نیز تسهیل کرده و ارزش افزوده بیشتری نیز نصیب تولیدکننده می‌کند.

 

درجه بندی یا Sorting محصول به چه معناست؟
درجه بندی محصولات در گلخانه‌های آتاویتا

 

چرا درجه‌بندی محصولات مهم است؟

از شابع‌ترین عوامل افت کیفیت در میوه و سبزیجات، تغییر رنگ، از دست رفتن آب و عطر و بو، بد طعمی و فساد میکروبی است. درجه بندی و بسته بندی محصولات تا حدی از این اتفاق جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود میوه‌ها و سبزیجات تازه‌تر به دست مصرف کننده برسد.

در کشور ما درجه بندی و بسته بندی میوه ها و صیفی‌جات یا انجام نمی‌شود و بصورت فله‌ای وارد بازار می‌شود، یا به صورت دستی و سنتی صورت می‌گیرد و از استاندارد خاصی پیروی نمی‌کند. این درحالیست که بازار میوه و تره بار سایر کشورها میوه‌ها و سبزیجات را به صورت درجه بندی و در بسته‌بندی به بازار عرضه می‌کنند. این کار باعث توزیع بهداشتی‌تر محصولات کشاورزی شده و کیفیت محصول را افزایش می‌دهد. از این رو درجه بندی محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

هدف از درجه‌بندی محصولات چیست؟

 

  • جلوگیری از نفوذ آلودگی
  • جلوگیری از ضایعات میوه و سبزی ناشی از حمل و نقل
  • حفظ طراوت محصولات
  • حفاظت از محصول در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی
  • عرضه به بازار بصورت بهداشتی
  • امکان درج اطلاعات محصول
  • داشتن ظاهری یکدست و زیبا
  • گرامی داشت ارزش مشتری
  • و…

 

درجه بندی و بسته بندی محصولات در گلخانه آتاویتا
بسته بندی محصولات آتاویتا

 

درجه بندی و بسته بندی محصولات در گلخانه آتاویتا

 

همانطور که در فوق نیز گفته شد، بسته‌بندی و درجه بندی محصولات در خود مجموعه انجام می‌شود. بسته بندی محصولاتی مانند فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی آتاویتا، با استفاده از جدیدترین روش‌های روز و بهترین مواد اولیه جهت عرضه به بازارهای داخلی و خارجی انجام می‌گیرد.

بسته بندی محصولات آتاویتا، دارای کارتن‌هایی مقاوم، محافظ و زیبا هستند و علاوه بر این کاملا قابل بازیافت و بازگشت به طبیعت می‌باشند. همچنین گلخانه ارس تارلا امین و امیر کمترین ضایعات ممکن را در مراحل مختلف تولید، درجه بندی محصولات، بسته بندی و حمل و نقل دارد. حمل و نقل محصولات نیز توسط کامیون‌های یخچالدار صورت می‌گیرد تا زمان رسیدن به دست مشتری سالم بماند.

 

اهمیت درجه بندی محصولات برای صادرات

 

همانطور که گفته شد، محصولات با فاکتورهایی مشخص و استاندارد درجه‌بندی و در نهایت بسته‌بندی می‌شوند. از این رو محصولات باید از نظر اندازه و کیفیت تفکیک شده و یکدست باشند. این موضوع برای بسته بندی استاندارد و عرضه نهایی محصول به بازار اهمیت بسیاری دارد. در گلخانه آتاویتا، انواع فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و بادمجان طبق استانداردهای صادراتی و با بسته بندی مکانیزه درجه بندی می‌شوند که بیش از 80 درصد آن به بازارهای خارجی فرستاده می‌شوند.

مطالب مرتبط

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.