مقاله

صادرات گوجه فرنگی

آبان ۳۰, ۱۴۰۰ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

صادرات گوجه فرنگی آتاویتا

 

گوجه فرنگی گیاهی گل‌دار از خانواده شب‌بو است. این گیاه سرشار از ویتامین C و لیکوین است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. گوجه‌فرنگی معمولا به‌صورت پخته‌شده، به‌صورت خام در سالاد، به‌عنوان ماده‌ای در غذا و ترشی استفاده می‌شود. همچنین از گوجه‌فرنگی برای تهیه محصولاتی مانند کنسرو گوجه‌فرنگی، پوره، سس، رب و… نیز استفاده می‌شود.
گوجه‌فرنگی گیاه بومی آمریکای جنوبی است که به سایر کشورهای دنیا نیز ارسال شده است. این گیاه اکنون در سرتاسر دنیا کشت می‌شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی در مورد گوجه‌فرنگی و صادرات آن را به‌طور کامل شرح دهیم.

 

ویژگی‌های گوجه‌فرنگی

 

بوته گوجه‌فرنگی معمولا بسیار منشعب است و به میزان 60 تا 180 سانتی‌متر رشد می‌کند. این گیاه در هنگام باردهی دنباله‌دار می‌شود اما بعضی از انواع آن به شکل فشرده و قائم هستند. گوجه‌فرنگی خوب دارای پوست شفاف، براق و بدون هیچ‌گونه لکه‌ای است. این گیاه بسیار لطیف است و تحمل سرما را ندارد؛ به‌گونه‌ای که معمولا بهترین و باکیفیت‌ترین نوع آن، در فصل تابستان برداشت می‌شود.
اگر گوجه‌فرنگی در مدت طولانی در سرما قرار بگیرد، دچار سرمازدگی می‌شود. ایجاد لکه‌های قهوه‌ای بر روی گوجه‌فرنگی، کندتر شدن فرآیند رسیدن آن، نرم شدن غیرطبیعی، عدم رسیدن به رنگ و طعم کامل و… از پیامدهای سرمازدگی این گیاه است.

 

صادرات گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی دارای چه خواصی است؟

 

گوجه‌فرنگی علاوه‌بر ظاهر زیبا و طعم عالی، دارای خواص بسیار زیادی نیز است. این گیاه سرشار از انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین A، Bو C، همچنین حاوی پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، روی، فیبر و… است. شما می‌توانید روزانه آن را مصرف کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. از خواص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

– گوجه‌فرنگی سرشار از پتاسیم است و ازآنجایی‌که اکثر افراد از کمبود پتاسیم رنج می‌برند، پیشنهاد می‌شود به‌صورت روزانه گوجه‌فرنگی را مصرف کنید.
– این گیاه به علت داشتن ویتامین A سبب تقویت بینایی، ایجاد طراوت و شادابی در پوست شما می‌شود.
– گوجه‌فرنگی به‌عنوان موثرترین دارو طبیعی برای جلوگیری از سرطان شناخته شده است.
– از مهم‌ترین خواص گوجه‌فرنگی می‌توان به توانایی بالای آن در تصفیه خون کمک کرد؛ زیرا به سم‌زدایی خون کمک می‌کند.
– نوشیدن آب گوجه‌فرنگی با ریحان تازه سبب کاهش سردرد می‌شود.
– این گیاه از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

 

صادرات گوجه‌فرنگی چگونه است؟

 

به‌طورکلی کاشت نهال گوجه‌فرنگی از ابتدا در کشور ما وجود نداشت و از قرن نوزدهم، کاشت این نهال رواج پیدا کرد. در مجموع نهال گوجه‌فرنگی از دو طریق وارد کشور ایران شده است:

1. از طریق کشورهای ارمنستان و ترکیه
2. از طریق سفرهای مداوم حکومت قاجار به کشورهای اروپایی و مخصوصا کشور فرانسه

گوجه‌فرنگی محصولی است که در کشور ایران دارای طرفداران بسیار زیادی است و صادرات این گیاه رونق زیادی دارد. در حال حاضر این محصول به دو روش گلخانه‌ای و محلی یا باغی در ایران کشت شده و به کشورهای دیگر صادر می‌شود. با توجه به طرفداران بسیار زیاد گوجه‌فرنگی، در فصل سرد سال آن را به روش گلخانه‌ای کشت و تولید می‌کنند. گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای نسبت به گوجه‌فرنگی باغی پوست ضخیم‌تر و ظاهر زیباتری دارد؛ اما گوجه‌فرنگی‌های باغی یا محلی طعم بهتر و عمر کوتاه‌تری دارند. در مجموع گوجه‌فرنگی باغی یا محلی نسبت به گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای عطر و طعم بهتری دارد.

تولید گوجه فرنگی در ایران

کشور ما تقریبا به مدت 4 سال است که اقدام به کاشت گوجه‌فرنگی مرغوب و صادرات آن کرده است. با توجه به اینکه محصول موردنظر در کدام مرحله از برداشت محصول (رسیده یا نارس) بارگیری می‌شود و در کجا آن را تحویل می‌دهند، دارای تعرفه‌های متفاوتی است. بهتر است اگر می‌خواهید آن را به کشورهای دور صادر کنید، قبل از رسیدن کامل و قرمز شدن آن برای برداشت محصولات اقدام کنید.

با توجه به اینکه گوجه‌‎‌‎‌فرنگی گیاهی فرازگرا است، می‌توانید قبل از رسیدن کامل گوجه‌فرنگی، آن را بچینید و بسته‌بندی کنید و به کشورهای دوردست صادر کنید. فرازگرا به میوه‌هایی گفته می‌شود که در صورت نارس بودن در هنگام برداشت و چیده شدن از بوته، توانایی ادامه فرآیند رسیدن بدون نیاز به بوته را دارند. برای بهبود کیفیت صادرات گوجه‌فرنگی قوانینی به‌منظور سلامت این محصول برای صادرکنندگان در نظر گرفته‌ شده است که از این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. مهر تایید بر کیفیت محصولات کشاورزی، داشتن نشان حد مجاز بر روی محصول

 

از جدیدترین قوانین وضع‌شده برای ارزیابی کیفیت محصولات، وجود علامت حد مجاز روی محصولات است که سازمان استاندارد آن را به گلخانه‌های مورد تایید خود، اعطا می‌کند.

 

2. تلاش برای حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و محیط‌زیست

 

از دیگر قوانینی که برای حفظ سلامت گوجه‌فرنگی و دیگر محصولات گلخانه‌ای باید به آن توجه کرد، تلاش برای حفظ محیط‌زیست و سلامت مصرف‌کنندگان محصولات گلخانه‌ای است. بدین منظور نباید برای از بین بردن آفات کشاورزی از سموم کشاورزی استفاده کنید. همچنین بهتر است برای بسته‌بندی بهداشتی این محصولات از بسته‌های کارتونی استفاده کنید.

 

3. کیفیت عالی در بسته‌بندی محصول برای صادرات گوجه فرنگی

 

یکی دیگر از روش‌هایی که سبب متمایز شدن محصولات در جهان می‌شوند، کیفیت و بسته‌بندی زیبا و عالی است. هرچقدر محصولات در بسته‌بندی‌های بهتر و باکیفیت‌تری قرار بگیرند، هم عمر طولانی‌تری دارند و هم سبب جذب مشتریان بیشتری می‌شوند.

 

4. صرفه‌جویی در مصرف آب

 

یکی از روش‌های مدرن که سبب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود، استفاده از روش هیدروپونیک یا کاشت بدون خاک است. از طرفی با توجه به رونق صادرات گوجه‌فرنگی باید دنبال روشی برای استفاده هدفمند از آب بود. پیشنهاد می‌شود به‌منظور رعایت این قانون گوجه‌فرنگی را در گلخانه هیدرپونیک کشت کنید و پس از برداشت به کشورهای دیگر ارسال کنید.

 

صادرات گوجه فرنگی

 

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم، گوجه‌فرنگی به علت سرشار بودن از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید، دارای خواص بسیار زیادی مانند تقویت بینایی، کمک به تصفیه خون، خواص ضد سرطان و… است. گوجه‌فرنگی به دو روش محلی و گلخانه‌ای کشت می‌شود و بهتر است آن را قبل از رسیدن کامل و قرمز شدن به کشورهای دیگر صادر کنیم.

این محصول طرفداران بسیار زیادی در کل جهان دارد و صادرات آن رونق زیادی برای کشور به همراه داشته است. به نظر می‌رسد بهینه‌سازی کشت و مکانیزه کردن گلخانه‌ها، رونق بازار گوجه فرنگی و صادرات آن را در کشور ما به طور چشمگیری افزایش دهد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (1مورد)





ابراهیم رنجبر

826 روز قبل

درود برشما آقایان امین و امیر دیروز محصول گوجه فرنگی تان را در رشت دیدم از نظر من بینهایت عالی بود دستان درد نکند همچنین دست مریزاد به کل پرسنل گلخانه تان که با تلاش دست بدست دادنند تا محصولی بسیار عالی تولید و روانه ی بازار کردنند موفق وپاینده باشد

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.