مقاله

انواع فناوری های گلخانه هیدروپونیک

مهر ۲۶, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

فناوری های گلخانه هیدروپونیک

 

فناوری های گلخانه ای به مجموعه از طرح‌های خلاقانه گفته می‌شود که قابلیت متحول کردن آینده کشت گلخانه ای را دارد. امروزه فناوری با سرعت بی سابقه‌ای در حال حرکت است. از این رو تولید کنندگان برای افزایش بهره‌وری و قابلیت پیش‌بینی، به فناوری های گلخانه ای نیازمندند. پرورش محصولات گلخانه ای امروزه باید تحت کنترل و مراقبت باشد از این رو استفاده از فناوری های گلخانه ای این امکان را فراهم می‌کنند تا حتی گلخانه های کوچک‌تر نیز در آینده به گلخانه های وسیعی تبدیل شوند. اگر به فناوری های گلخانه هیدروپونیک علاقه‌مندید، توصیه می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

جدیدترین فناوری های گلخانه هیدروپونیک

 

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، کسب و کارهای امروزی برای بقا باید طبق تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز حرکت کنند. با استفاده از جدیدترین فناوری های گلخانه هیدروپونیک و داشتن گلخانه ای اتوماتیک، شما در حال ساختن آینده ای با سرمایه گذاری مطمئن هستید. فناوری گلخانه ای در حقیقت به تکنیک ایجاد شرایط محیطی مفید برای گیاهان همراه با اتوماسیون است. در یک گلخانه با سیستم هیدروپونیک، در درجه اول باید نیازهای خاص گیاهان را توسط مناسب‌ترین روش‌های تامین و توزیع آب و مواد غذایی برآورده کرد. از این رو برای افزایش کارایی و عملکرد و همچنین کاهش هزینه‌ها، استفاده از این فناوری‌ها ضروری است. گلخانه هوشمند و مدرن، نشان دهنده همگرایی دانش علمی پیچیده و راه حل‌های نرم افزاری و سخت افزاری است.

 

انواع فناوری های گلخانه هیدروپونیک

 

کنترل کننده های گلخانه

 

کنترل‌کننده‌های گلخانه می‌توانند دریچه‌ها را باز و بسته کنند، چراغ‌ها را خاموش و روشن کنند و تمامی اینها از طریق برنامه‌های هوشمند قابل تغییر است. کنترل کننده‌های محیطی گلخانه، مدیریت گلخانه را اتوماسیون کرده و  به تولید کنندگان این اجازه را می‌دهند تا عملکرد خود را به حداکثر رسانده و در عین حال هزینه‌ها را کاهش دهند. کنترلرها با مشخصات از قبل تعیین شده و بر اساس نیازهای گلخانه و گیاهان برنامه‌ریزی می‌شوند.

 

حسگرها و سنسورها

 

وظیفه سنسورها در سراسر گلخانه اندازه گیری دما، رطوبت، نور و… است تا کنترل کننده های گلخانه به صورت خودکار شرایط سالن را تنظیم کنند تا از ایده‌آل بودن شرایط محیط رشد، اطمینان حاصل شود. نظارت بر تمامی این موارد به صورت مجازی باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در نیروی کار می‌شود. این سنسورها داده‌هایی که از محصولات می‌گیرند را به سیستم عامل رسانده و کنترل کننده‌های گلخانه طبق این داده‌ها موتورها را کنترل می‌کنند.

 

سیستم های آبیاری خودکار گلخانه

 

از دیگر فناوری های گلخانه ای می‌توان به سیستم های آبیاری خودکار اشاره کرد. اگر سیستم آبیاری در گلخانه‌ها هوشمند شود، از هر نظر در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد شد. تمامی صاحبان گلخانه با هوشمندسازی سیستم آبیاری گلخانه خود باعث کاهش هزینه‌های خود تا حد چشمگیری می‌شوند. سیستم‌های آبیاری خودکار می‌توانند نیازهای آبی گیاهان گلخانه ای را تشخیص داده و در زمان مناسبی آبیاری را انجام دهند.

یکی از مزایای استفاده از سیستم‌های آبیاری خودکار، کنترل حجم آب مصرفی است. از این رو دیگر از غرقابی گیاهان و آسیب دیدن ریشه‌ها جلوگیری می‌شود. از طرفی دیگر هنگامیکه آبیاری محصولات گلخانه‌ای را کنترل کنید، صرف هزینه برای تجهیزات جانبی نیز کاهش پیدا خواهد کرد، چرا که این سیستم از هر لحاظ اقتصادی و مقرون به صرفه است.

سیستم خودکار سنجش سطح روشنایی گلخانه

 

یکی دیگر از فناوری ها و تجهیزات مهم که برای هر گلخانه ای لازم است و می‌تواند جزو فناوری های گلخانه ای باشد، سیستم خودکار سنجش سطح روشنایی گلخانه است. همانطور که می‌دانید، نور مهمترین عامل برای رشد گیاهان است. مهمی این موضوع برای رشد محصولات گلخانه‌ای که در فضای سر بسته است، اهمیت بیشتری نیز دارد. از این رو لازمست تا به شدت و میزان نور توجه شود. تجهیزات روشنایی مختلفی برای رشد گیاهان گلخانه ای وجود دارد از جمله آن می‌توان به لامپ‌های رشد گیاه اشاره کرد. این لامپ ها باعث افزایش سرعت رشد محصولات می‌شوند و ریشه زایی گیاهان را بهتر می‌کنند.

 

انواع فناوری های گلخانه هیدروپونیک

 

فناوری های گلخانه ای در تجهیزات خنک کننده

 

تجهیزات خنک کننده گلخانه جزو مواردیست که نمی‌توان از نقش مهم آن صرف نظر کرد. برخی از گلخانه‌ها به دلیل قرار گرفتن در محیط جغرافیایی خاص، در فصول گرم سال، دچار چالش می‌شوند. همانطور که می‌دانید گرم شدن هوای گلخانه می‌تواند باعث پژمردگی و حتی خرابی محصولات نیز بشود. از این رو استفاده از تجهیزات خنک کننده مناسب با محیط گلخانه برای رشد گیاهان ضروری است. این تجهیزات، باعث کنترل حجم کربن دی اکسید در محیط گلخانه شده و حتی می‌توانند رطوبت گلخانه را نیز کنترل کنند.

 

اهمیت فناوری های گلخانه هیدروپونیک

 

با توجه به افزایش روز افزون جمعیت، تقاضا برای مواد غذایی نیز در حال افزایش است. شکی در این نیست که صنعت گلخانه با سرعت بالایی رو به پیشرفت است. از این رو می‌توان گفت در اینده بهترین راه برای تامین نیازهای بازار، گلخانه‌ ها باشند. در این میان محبوبیت کشت هیدروپونیک نیز در بین گلخانه داران در حال افزایش است. چرا که در گلخانه های هیدروپونیک شما می‌توانید در کمترین فضا، با سرعت بیشتری اقدام به پرورش گیاهان کنید. اینجاست که اهمیت فناوری های گلخانه هیدروپونیک آشکار می‌گردد. شما می‌توانید با خودکارسازی فرآیندها، باعث تضمین محیطی سازگار، کاهش مصرف انرژی، کاهش نیروی کار و همچنین افزایش محصولات شوید.

 

کلام پایانی

 

مجموعه گلخانه‌های شیشه ای هیدروپونیک آتاویتا مجهز به تکنولوژی و فناوری های روز دنیاست. این گلخانه‌های شیشه‌ای از جدیدترین دانش و تکنولوژی روز اروپایی بهره ‌می‌گیرند و تمامی تجهیزات آن هلندی است و بر اساس تکنولوژی روز گلخانه های هلند طراحی و پیاده سازی شده و باعث تحولی چشمگیر در صنعت کشت گلخانه‌ای در داخل کشور شده‌اند. چشم‌انداز آتاویتا ایجاد ارزش افزوده در کشاورزی و خلق زنجیره ارزش است. بارزترین ویژگی‌های این گلخانه شیشه‌ای، تولید محصول با مصرف کمترین آب ممکن، افزایش ۱۰ برابری تولید، کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق و کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، تغذیه بهتر گیاه، کاهش مصرف کود و در نهایت کاهش ضایعات نسبت به گلخانه‌های معمولی است.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.