مقاله

فواید روکش برای گاترهای کشت در گلخانه هیدروپونیک

شهریور ۱۰, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

فواید روکش برای گاترهای کشت در گلخانه هیدروپونیک

 

روکش گاتر از کثیف شدن گاترها در برابر خاک، بقایای گیاهی و شیره‌های گیاهی جلوگیری می‌کند. استفاده نکردن از روکش گاتر نه تنها باعث گرفتگی و آسیب دیدن گاترها می‌شود، بلکه به این معناست که گاترهای کشت باید در هر فصل کشت تمیز شوند. در کل این کار زمان زیادی می‌برد. اگر می‌خواهید از گاترها بمدت طولانی‌تری استفاده کرده و مجبور نباشید در طول فصل کشت محصولات را جا به جا کرده و گاترها را تمیز کنید، توصیه می‌کنیم از روکش گاتر استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد فواید استفاده از روکش برای گاترهای کشت در گلخانه هیدروپونیک توضیح دهیم.

 

روکش گاتر چیست؟

 

روکش گاتر نوعی روکش است که به گاترهای کشت متصل می‌گردد. این روکش از رشد ناخواسته ریشه‌ها، تشکیل جلبک و آلودگی‌ها جلوگیری می کند و علاوه بر این عمر گاتر کشت را افزایش می‌دهد و تمیز کردن گاترها را در طول تناوب زراعی بسیار آسان می کند. این روکش را هم می‌توان به صورت دستی و هم با استفاده از دستگاهی که رول به آن متصل می‌شود، انجام داد که می‌تواند سریع تر نیز باشد. نکته قابل ذکر اینست که روکش گاتر به مدت یکسال می‌تواند از گاتر به خوبی حفاظت کند و پس از آن بهتر است روکش جدیدی جایگزین آن شود.

 

تمیز کردن سیستم آبیاری قطره ای پس از فصل کشت

 

فواید استفاده از روکش گاتر

 

همانطور که گفته شد، استفاده از روکش گاتر می‌تواند فواید بسیاری برای گیاهان داشته و محصول را از عوامل مختلفی محافظت کند. در ادامه می‌خواهیم به صورت دقیق‌تر این موارد را بررسی کنیم:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری: بزرگترین مزیت روکش گاتر اینست که از رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس ها جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. چرا که باکتری‌ها در چسبیدن به سطوح صاف مشکل دارند.
  • جلوگیری از رشد ناخواسته ریشه‌ها: روکش گاتر تضمین می‌کند که ریشه‌ها در خارج از زیر لایه به رشد خود ادامه ندهند. از آنجایی که روکش گاتر از رشد ریشه جلوگیری می‌کند، احتمال بیماری‌های ریشه و انتقال ویروس‌ها نیز کاهش می‌یابد.
  • افزایش عمر گاترها: روکش گاتر به عنوان یک لایه محافظ عمل می‌کند و نه تنها بیماری‌ها را دور نگه داشته، بلکه احتمال آسیبی که از طریق کوددهی یا سایر عوامل به گاترها وارد می‌شود را کاهش می‌دهد. بنابراین استفاده از روکش گاتر بصورت غیرمستقیم باعث افزایش طول عمر گاترها می‌شود.
  • صرفه جویی در زمان و کار: در صورت استفاده نکردن از روکش گاتر، شما مجبور به تمیز کردن گاترها در طول فصل کشت خواهید بود که این موضوع باعث هدر رفتن زمان و انرژی نیروی کار خواهد شد. روکش گاتر تقریبا 95% باعث تمیز نگه داشتن گاترها شده و موجب صرفه جویی در زمان و کار می‌گردد. تنها کاری که باید انجام داد تمیز کردن گاترهای تخلیه می‌باشد.

 

چگونه روکش گاتر را اعمال کنیم؟

 

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، روکش گاتر را می‌توان با استفاده از دستگاهی که رول روکش به آن متصل می‌شود، اجرا کرد که باعث تسریع در انجام کار می‌گردد. علاوه بر این به صورت دستی نیز می‌توان انجام داد. قبل از شروع کار با روکش گاتر لازمست گاترها ابتدا با استفاده از یک ماده تمیز کننده تمیز شوند. بدین ترتیب شما از اثر طولانی مدت روکش گاتر و تمیزی گاترها لذت خواهید برد. نکته دیگر اینکه لازمست گاترها بعد از تمیزکاری و قبل از اعمال روکش، کاملا خشک شوند چرا که باقی ماندن آب می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها شود.

 

تفاوت بین کشت در بستر پشم سنگ و کوکوپیت چیست؟

 

چگونه گاترهای کشت را تمیز کنیم؟

قبل از تمیز کردن گاترهای کشت برخی موارد را باید گام به گام رعایت کنید:

  1. حذف کردن زباله ها: ابتدا مطمئن شوید که تمامی کثیفی‌های درشتی که می‌توان به صورت مکانیکی آنها را پاکسازی کرد، مانند بقایای گیاهی و… پاک شود. قبل از رفتن به مرحله بعد به این موضوع توجه کافی داشته باشید.
  2. اعمال پاک کننده‌ها: پس از تمیز کردن مکانیکی گاترهای کشت، اکنون می‌توانید ماده تمیز کننده را به آنها اسپری کنید. در این مرحله مهم است که نوردهی لازم رعایت شود. استفاده از پاک کننده تضمین می‌کند که آلودگی‌های ارگانیک مانند گیاهان و آلودگی‌های معدنی از بین بروند.
  3. آبکشی: هنگامیکه استفاده از پاک کننده به پایان رسید، حال نوبت آنست با فشار آب بالا آنها را شستشو داده و آبکشی کنید.

 

کلام آخر

 

همانطور که در این مقاله گفته شد، تمیز کردن گاترهای کشت یک کار مهم و زمانبر است. از این رو استفاده از روکش گاتر برای گاترهای کشت توصیه می‌شود. با استفاده از روکش گاتر دیگر تمیزکردن گاترهای کشت در طول فصل کشت ضروری نیست. همچنین این روکش علاوه بر تمیز نگه داشتن گاترها، تضمین می‌کند قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها با سرعت کمتری رشد کنند.علاوه بر این از رشد ناخواسته ریشه نیز جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود فشار روی ریشه کمتر شود. در نهایت باعث می‌شود گاترها طول عمر بیشتری داشته باشند چرا که تحت تاثیر کودها و مواد تمیز کننده تهاجمی که در طول فصل کشت استفاده می‌شوند، قرار نگیرند.

مطالب مرتبط

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.