مقاله

فواید سلامتی فلفل دلمه‌ای

اسفند ۱۱, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

فواید سلامتی فلفل دلمه‌ای بیش از آنچه است که می‌دانید

 

فلفل دلمه‌ای مملو از مواد معدنی ضروری، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی و دارای فواید بی‌نظیر سلامتی است. این سبزیجات ناقوسی شکل، دارای کالری اندک و آب فراوان هستند. ویژگی فاقد کلسترول بودن آن‌ها باعث افزایش جذابیتشان برای افراد با اندام متناسب شده است.

 فلفل دلمه‌ای تنوع رنگی سبز، نارنجی، قرمز، زرد و مانند آن دارد. فلفل دلمه‌ای رنگی از چندین راه به تقویت سلامتی شما کمک می‌کند. در ادامه به برخی از فواید مهم فلفل دلمه‌ای برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

 

فواید سلامتی فلفل دلمه‌ای برای چشم

 

رایج‌ترین مشکلات چشمی، از بین رفتن ماکولا و آب مرواریدند که علت اصلی آن‌ها پیری و عفونت است. هر چند تغذیه نقش بسزایی در پیشرفت این بیماری‌ها دارد.

فلفل دلمه‌ای حاوی مقدار فراوانی لوتئین و زاگزانتین و کاروتنوئیدهاست که در صورت مصرف مقدار کافی، می‌تواند سلامت چشم را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

 در واقع، مصرف این فلفل‌ها از شبکیه چشم انسان و دیواره داخلی چشم حساس به نور در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند.

تحقیقات مشخص کرده که مصرف منظم غذاهای سرشار از این کاروتنوئیدها به کاهش خطر آب مروارید و از بین رفتن ماکولا کمک می‌کند.

بنابراین، گنجاندن فلفل دلمه‌ای در رژیم غذایی منظمتان می‌تواند روشی عالی برای کاهش خطر نقص بینایی باشد.

 

فواید ضد سرطان فلفل دلمه‌ای

 

همان‌طور که گفتیم، فلفل دلمه‌ای سرشار از مواد مغذی آنتی اکسیدانی و ضد التهاب است که موجب چندین فایده ضد سرطانی می‌شود. خطر سرطان به دلیل التهاب بیش از حد مزمن و استرس اکسیداتیو ناخواسته مزمن افزایش می‌یابد.

 این عوامل را می‌توان با مصرف منظم مواد مغذی گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به تعادل رساند. علاوه بر این، فلفل دلمه‌ای حاوی ترکیبات سولفوری برای مراقبت از سلامتی است.

 آنزیم‌های موجود در فلفل دلمه‌ای به جلوگیری از سرطان معده و سرطان مری کمک می‌کنند. کاروتنوئید لیکوپن موجود در فلفل دلمه‌ای در پیشگیری از سرطان پروستات، مثانه، دهانه رحم و لوزالمعده نیز مؤثر است.

 

فواید سلامتی فلفل دلمه‌ای

 پیشگیری از کم‌خونی

 

کم‌خونی بیماری شایعی که در تعریف  به معنای کاهش توانایی خون در حمل اکسیژن است. یکی از علل شایع کم‌خونی کمبود آهن و علائم اصلی آن ضعف و خستگی است.

فلفل دلمه‌ای صرف‌نظر از اینکه منبع مناسبی از آهن است، سرشار از ویتامین سی است که باعث افزایش جذب آهن از روده می‌شود. یک فلفل دلمه‌ای با اندازه متوسط ممکن است حاوی ۱۳۴درصد از مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای مصرف ویتامین سی باشد.

با مصرف منظم میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین سی در رژیم غذایی، جذب آهن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. به همین علت، مصرف فلفل دلمه‌ای همراه با مواد غذایی سرشار از آهن، از قبیل گوشت یا اسفناج، می‌تواند به افزایش ذخایر آهن بدن کمک کند و خطر کم‌خونی را کاهش دهد.

 

سلامت قلب و عروق

 

طبق توصیه پژوهشگران، فلاونوئید موجود در فلفل دلمه‌ای برای جلوگیری از بیماری عروق کرونر قلب مفید است. فلفل دلمه‌ای هم گرم‌کننده و هم گشادکننده رگ است.

این میوه در گشاد کردن عروق، بهبود فشار خون و کاهش ضربان قلب مؤثر است. گشاد شدن عروق موجب بهبود جریان خون و در نتیجه اکسیژن‌رسانی بهتر به بافت‌های اندامی می‌شود. احتمالاً این موضوع به دلیل تاکینیکین‌ها، ماده‌ای بیواکتیو موجود در فلفل دلمه‌ای است.

 

کاهش قند خون

 

با شیوع گسترده دیابت، در نظر گرفتن فلفل دلمه‌ای به عنوان داروی کاهش قند خون باعث ایجاد انگیزه در تحقیقات در این زمینه شده است.

 برخی تحقیقات نشان داده که اگرچه هنوز ثابت نشده كه فلفل دلمه‌ای در تولید انسولین موثر است كه منجر به پایین آمدن قند خون می‌شود، با این وجود، مصرف فلفل دلمه‌ای در جلوگیری از شروع دیابت نوع دو و عوارض احتمالی آن تأثیر دارد. فواید افت قند خون فلفل دلمه‌ای زمانی بیشتر می‌شود که فلفل دلمه‌ای سبز باشد.

 

موسیلاژ

 

فلفل دلمه‌ای یکی از بهترین منابع تانن است. تانن خاصیت جمع‌کنندگی دارد و اغلب برای درمان اختلالات دستگاه گوارش به کار می‌رود که باعث اسهال خونی و سایر اختلالات میکروبی می‌شوند.

 موسیلاژ معده برای محافظت از پوشش داخلی معده است. زخم معده به دلیل تجزیه موسیلاژ معده است. با افزایش تماس اسید معده با پوشش داخلی معده این زخم‌ها ایجاد می‌شود. فلفل دلمه‌ای هنگام بلع با افزایش تولید مخاط معده به عنوان موسیلاژ عمل می‌کند.

افزایش مخاط معده و خاصیت ضد التهابی فلفل دلمه‌ای می‌تواند تأثیرات مثبتی در درمان بیماری زخم معده داشته باشد.

 نمونه‌ای دیگر از خواص فلفل دلمه‌ای در تولید مخاط که بیشتر قابل مشاهده است، افزایش مخاط بینی هنگام بلعیدن فلفل بسیار تند تهیه شده از ترکیبات شیمیایی طبیعی در فلفل دلمه‌ای است.

البته به همین دلیل هم هست که بهتر است هنگام آماده کردن فلفل دلمه‌ای از لمس چشمان خود بپرهیزید و پس از آن دست‌های خود را کاملاً بشویید.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.