مقاله

تولید محصولات سالم در گلخانه هیدروپونیک آتاویتا

دی ۲۸, ۱۴۰۰ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

تولید محصولات سالم در گلخانه هیدروپونیک آتاویتا

 

زمانی که از گلخانه هیدروپونیک صحبت می‌کنیم، درواقع منظور ما یک گلخانه تحت کنترل است که فرایند تولید و کیفیت محصولات را با استانداردهای روز دنیا مطابق می‌سازد. در روش کشت هیدروپونیک، از به‌روزترین دانش و تکنولوژی دنیا برای تولید محصولات سالم استفاده می‌شود و احتمال آسیب به محیط‌زیست و خاک به حداقل می‌رسد. اما محصولی که در این میان سالم خوانده می‌شود، چه ویژگی‌هایی دارد و طی چه فرایندی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد؟ در ادامه تمام نکاتی که برای تولید محصول سالم باید در نظر گرفته شوند را بررسی می‌کنیم.

 

محصولات سالم

 

محصول سالم کشاورزی

 

محصولات سالم کشاورزی در یک تعریف ساده، به محصولاتی گفته می‌شود که باقیمانده آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین، عناصر، انواع سموم قارچی و… درون آن‌ها صفر یا در حد مجاز باشد. فرایندهای تغذیه، افزایش حاصلخیزی و کنترل آفات در این محصولات، عموماً با استفاده از تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا انجام می‌شوند. به‌این‌ترتیب، پرورش و تولید محصولات به‌صورت کاملاً تحت کنترل، بر اساس استانداردهای شناخته‌شده در سطح بین‌المللی مانند GAP و با استفاده از فنون مدیریت تلفیقی آفات (IPM) انجام می‌شوند. به‌این‌ترتیب، شرط حداقل خسارت محیطی را رعایت می‌کند.

 

چه نکاتی در تولید محصولات سالم رعایت می‌شوند؟

 

 

خاک این محصولات کشاورزی بدون استفاده از کودهای شیمیایی و هورمون‌ها تغذیه و حاصلخیز حفظ می‌شود. افزودن این ترکیبات به خاک در درازمدت به مسمومیت و فرسایش خاک و از بین رفتن زمین کشاورزی ختم می‌شود و به محیط‌زیست و زمین آسیب می‌رساند. این در حالی است که تولید محصولات سالم همراه با حفظ سلامت منابع میسر می‌شود.
دفع آفات که یکی از مهم‌ترین مراحل پرورش محصولات کشاورزی است، برای محصولات سالم بدون دخالت هرگونه علف هرز کش، سموم قارچی و مواد شیمیایی انجام می‌شود. درواقع روش‌های فیزیکی مانند سوزاندن و شخم زدن مکانیکی توانسته‌اند جایگزین‌های مطلوب‌تری برای روش‌های شیمیایی دفع آفت باشند و آسیب به محیط‌زیست را به حداقل ممکن برسانند. با توجه به اینکه امکان رصد تمامی مراحل فرایند تولید یک محصول سالم برای مصرف‌کنندگان وجود دارد، سالم و بی‌ضرر بودن این محصولات کشاورزی برای مصرف‌کننده تضمینی خواهد بود.

 

 

محصولات سالم آتاویتا

 

پرورش محصولات سالم در گلخانه هیدروپونیک آتاویتا

 

گلخانه هیدروپونیک آتاویتا از دو نیروی بالقوه در تولید محصولات طبیعی و سالم خود بهره می‌گیرد؛ نیروی متخصص و فناوری به‌روز. نیروی متخصص با شناخت کافی در مورد گیاهان و چرخه زندگی آن‌ها و همچنین آفت‌های مختلف، برنامه‌ریزی لازم برای پرورش محصولات سالم را انجام می‌دهد و با ارزیابی شرایط گلخانه، بهترین و موفق‌ترین روش‌ها و فنون را در مبارزه با انواع آفات به کار می‌گیرد. ساختار منحصربه‌فرد گلخانه، شرایط آب و هوایی موردنیاز رشد گیاهان و دفع آفات را ایجاد می‌کند و مانع از نفوذ ریزترین آفات به محیط داخلی گلخانه می‌شود.

در گلخانه هیدروپونیک آتاویتا، سه عامل اصلی رشد شامل اکسیژن، نور و خاک با توجه به نیاز گیاه تأمین می‌شوند. برای مثال، این سیستم گلخانه‌ای از LED برای تأمین نور تکمیلی (نور مصنوعی) به‌جای نور طبیعی بهره می‌گیرد. مواد معدنی گیاه با استفاده از محلول‌هایی خاص با درصدهای مشخصی از مواد معدنی تأمین می‌شود. ازجمله مهم‌ترین گیاهان و صیفی‌جاتی که در این گلخانه‌ها پرورش داده می‌شوند، می‌توان به توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، کاهو، فلفل دلمه‌ای، اسفناج و برخی گیاهان دارویی اشاره کرد. محصولاتی مانند فلفل دلمه‌ای به دلیل برخورداری از کیفیت و سلامت بالا، در میان کالاهای صادراتی ایران به بازارهای مهمی مانند روسیه قرارگرفته‌اند. لازم به ذکر است که روسیه به‌عنوان یکی از سخت‌گیرترین بازارهای محصولات کشاورزی در جهان شناخته می‌شود و استانداردهای بسیار بالایی برای محصولات کشاورزی وارداتی خود دارد.

 

مزایای محصولات سالم

 

پرورش دادن محصولات سالم در گلخانه‌های هیدروپونیک و استفاده از میوه‌ها و سبزیجات سالم می‌توانند مزایای متعددی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد کنند. ازجمله مهم‌ترین مزایا و فواید محصولات سالم شامل موارد زیر هستند:

 

تولیدات سالم فاقد یا حاوی حد مجاز باقیمانده‌های سموم، فلزات سنگین و… هستند و سلامت جسمی مصرف‌کننده را تأمین می‌کنند.

تولید محصولات سالم و حذف مواد شیمیایی از روند تولید محصولات کشاورزی می‌تواند آب‌های زیرزمینی و شیرین را از خطر آلودگی و مسمومیت نجات دهد. این امر می‌تواند جان انسان‌های زیادی را نجات دهد.

استفاده از روش‌های مدرن و تکنولوژی جدید افزایش حاصلخیزی خاک به‌جای استفاده از کودهای شیمیایی می‌تواند احتمال فرسایش خاک را تا 50 درصد کاهش دهد.

با توجه به تأثیر سموم و کودهای شیمیایی بر محیط‌زیست، حذف آن‌ها موجب افزایش 60 درصدی تنوع زیستی در زمین‌ها و مزارع کشاورزی می‌شود.

سموم می‌توانند به کشاورزان نیز آسیب برسانند. بنابراین، حذف سموم شیمیایی به حفظ سلامت کشاورزان کمک می‌کند.

درروند تولید محصولات سالم از مواد مغذی و معدنی متعددی استفاده می‌شود که درنتیجه به میوه منتقل می‌شوند. مصرف این محصولات می‌تواند سطح سلامت مصرف‌کنندگان را ارتقاء دهد.

پرورش گیاهان در گلخانه‌هایی با کشت هیدروپونیک و در شرایط تحت کنترل، تولید محصولات کشاورزی در تمام فصول سال را امکان‌پذیر می‌سازد.

درصد خرابی محصولات در گلخانه‌های تحت کنترل بسیار کمتر و سود خالص حاصل از سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی بالاتر است.

پرورش انواع محصولات در کشاورزی سنتی، محدودیت جغرافیایی ایجاد می‌کند؛ اما انواع محصولات را می‌توان در یک گلخانه تولید کرد.

مصرف آب درروند پرورش محصولات سالم در گلخانه هیدروپونیک کمتر از روش کشاورزی سنتی است.

 

 

سخن پایانی

 

تولیدات گلخانه‌های هیدروپونیک آتاویتا با برخورداری از نشان استاندارد حد مجاز آلاینده در ایران، سالم بودن محصولات خود را برای مشتریان تضمین می‌کند. این میوه‌ها و سبزیجات، درواقع انواعی از محصولات غذایی ایمن هستند که با هدف سلامت و رفاه بیشتر بشریت و پایداری محیط‌زیست، طی فرایندی اطمینانی تولید می‌شوند. در این فرایند، استفاده از روش‌های ناسالم و مواد شیمیایی به حداقل می‌رسد و سلامت مصرف‌کننده به اولویت تولیدکننده تبدیل می‌شود.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.