مقاله

مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی

خرداد ۴, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی

 

همانطور که می‌دانید گزینه های زیادی برای پرورش گیاهان وجود دارد. در این مقاله هدف ما مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی است. آب کشت یا کشت هیدروپونیک، یکی از روش‌های پرورش گیاهان در گلخانه است. هر دو این روش‌ها معایب و مزایایی دارند؛ به عنوان مثال گیاهان در روش کشت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی، آب کمتری مصرف می‌کنند. گلخانه‌دار بر اساس نوع گیاه می‌تواند یکی از این روش‌ها را انتخاب کند.

در روش کشت هیدروپونیک، به جای خاک از آب برای رشد و نمو گیاهان استفاده می‌شود. در حالیکه در روش کشت سنتی، ریشه گیاهان در خاک قراره داده می‌شود.

 

هیدروپونیک یا آب کشت

 

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، هیدروپونیک یا آب کشت به پرورش گیاهان بدون خاک گفته می‌شود. کلمه هیدروپونیک (Hydroponics) از ترکیب دو واژه Hydro و Ponics به معنای آب‌کار گرفته شده است. در روش کشت هیدروپونیک، گیاهان از طریق مواد مغذی حلال در آب رشد می‌کنند و دیگر نیازی به استفاده از خاک نیست. آب مورد استفاده در این روش با انواع ویتامین‌ها و املاح مانند: کلسیم، فسفر، نیتروژن، پتاسیم و… مغذی می‌شود.

بستگی به نوع سیستمی که در گلخانه استفاده می‌شود، از مواد مختلفی برای نگهداری ریشه‌ها استفاده می‌کنند که به آن محیط رشد می‌گویند. محیط رشد گیاهان در گلخانه‌های هیدروپونیک می‌تواند کوکوپیت (الیاف نارگیل) و یا دیگر موارد باشد.

محلول های غذایی که گیاهان در روش هیدروپونیک از آن تغذیه می‌کنند، در واقع همان کودهای مورد استفاده در روش کشت خاکی است. روش آب کشت برای پرورش گیاهان و انواع محصولات کشاورزی مناسب است. گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، بادمجان، خیار، کاهو و اسفناج از جمله بهترین گیاهان برای کشت هیدروپونیک هستند.

 

مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی

 

مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی

 

استفاده از روش هیدروپونیک کشاورزان را قادر می‌سازد تا با دستکاری محیط، به رشد محصولات تسریع بخشیده و بازدهی بهتری داشته باشند. بیشتر کشاورزان این روش با به کشت خاکی ترجیح می‌دهند چرا که گیاهان برای رشد به آب کمتری نیاز دارند. کشت هیدروپونیک برای مناطقی که دسترسی محدودی به آب دارند، گزینه بسیار مناسبی است.

همچنین در روش کشت هیدروپونیک، دیگر لازم نیست نگران کشاورزی در زمینی که از خاک ضعیفی برخوردار است، باشید! یکی دیگر از مزایای روش آب کشت این است که شما می‌توانید بدون توجه به آب‌وهوای منطقه، در هر فصل سال به پرورش گیاهان اقدام کنید.

در مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی این مساله نیز مطرح می‌شود که شما در کشت هیدروپونیک می‌توانید گیاهان را به صورت عمودی نیز پرورش دهید. در نتیجه شما می‌توانید در فضای کوچک‌تر گیاهان بیشتری را پرورش دهید و مانند روش خاکی محدود به متراژ نیستید.

 

کاشت خاک یا هیدروپونیک؟ کدام روش بهتر است؟

 

اگر چه روش های سنتی کاشت می‌تواند برای برخی از کشاورزان آسان‌تر باشد اما روش کشت هیدروپونیک مزایای قابل توجهی دارد. در ادامه می‌خواهیم به چند دلیل که چرا استفاده از روش کاشت هیدروپونیک برای پرورش گیاهان بهتر است، اشاره کنیم:

 

1- اشغال فضای کمتر نسبت به کشت خاکی

همانطور که در فوق نیز اشاره شد، در روش کاشت خاکی فضای زیادی اشغال می‌شود اما در کشت هیدروپونیک اینطور نیست. با کشت هیدروپونیک شما می‌توانید گیاهان را در فضای کمتری نیز پرورش دهید چرا که در این روش گیاهان برای رشد و نمو به خاک وابسته نیستند و برای جذب مواد غذایی نیازی به داشتن ریشه های طولانی ندارند. در این روش شما می‌توانید به صورت عمودی نیز گیاهان خود را پرورش دهید.

 

2- مصرف آب کمتر

آب همیشه در دسترس نیست. علاوه بر این تامین آب برای پرورش گیاهان در روش کشت خاکی، می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد. اگر در منطقه‌ای هستید که شرایط آب‌وهوایی مناسبی ندارد، انتخاب کشت هیدروپونیک به جای کشت خاکی گزینه بهتری است. اساسا این روش برای پرورش گیاهان با آب کمتر طراحی شده است.

مصرف آب در مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی ، 10 برابر کمتر است. همچنین کشت هیدروپونیک باعث می‌شود تا گیاهان بیش از اندازه موردنیازشان آب دریافت نکنند. اما در کشت خاکی، شما باید نگران آبیاری بیش از حد یا آبیاری کم گیاهان خود باشید.

 

تفاوت کشت هیدروپونیک با کشت خاکی

 

3- خداحافظی با علف های هرز!

یکی دیگر از مزایای کاشت هیدروپونیک این است که دیگر نیازی به وجین کردن علف های هرز نخواهد بود. در روش کاشت خاکی، به دلیل وجود بذرهای علف هرز در خاک، این گیاهان بدون خاصیت در کنار گیاهان شما رشد می‌کنند. علف‌های هرز علاوه بر ایجاد مزاحمت برای گیاهان، مواد مغذی موردنیاز گیاهان را مصرف می‌کنند. با استفاده از سیستم هیدروپونیک گیاهان شما بدون وجود علف‌های هرز، رشد و نمو بهتری خواهند داشت.

 

4- آفات و حشرات

حشرات و آفات در اغل مواقع به گیاهانی که در خاک رشد می‌کنند، صدمه می‌زنند. در کشت خاکی اگر روزانه گیاهان خود را چک نکنید، ممکن است حشرات و آفات به محصولات شما حمله کنند و باعث کاهش و حتی خرابی کل محصولات شما شوند. این موضوع در مورد شکارچیان نیز وجود دارد. حیواناتی مانند موش، خرگوش، راکون و پرندگان می‌توانند از برگ‌ها و میوه‌های گیاهان شما تغذیه کنند. این درحالیست که در گلخانه‌های هیدروپونیک خبری از این شکارچیان نیست.

با این حال گیاهان در روش کشت هیدروپونیک نیز از آفات مصون نیستند و ممکن است ریشه گیاهان مورد حمله و هجوم انواع باکتری ها و عوامل مخرب دیگر گردد.

 

5- برداشت در سریع‌ترین زمان

 

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، استفاده از روش کشت هیدروپونیک باعث تسریع در رشد گیاهانی مانند کاهو می‌شود. در مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی ، گیاهان می‌توانند در کشت هیدروپونیک 2 برابر سریع‌تر رشد کنند و بازدهی محصول نیز به مراتب افزایش می‌یابد.

از سایر مزایای کشت هیدروپونیک می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • صرفه‌جویی در مصرف آب
  • کیفیت بالای محصولات
  • عدم نیاز به استفاده از سموم شیمیایی
  • قابلیت کشت در مناطق خشک و نامناسب

 

جمع بندی

 

کشت هیدروپونیک به دلیل محبوبیت زیاد، در حال افزایش است. همانطور که در این مقاله خواندید، در کشت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی شما می‌توانید در فضای کمتر و با سرعت بیشتری گیاهان خود را پرورش دهید. کشاورزان می‌توانند با توجه به بودجه خود از این روش استفاده کنند.

 

گلخانه هیدروپونیک ارس تارلا امین و امیر

 

گلخانه هیدروپونیک ارس تارلا امین و امیر تحت عنوان برند آتاویتا، بزرگترین مجموعه هیدروپونیک خاورمیانه می‌باشد. این گلخانه با ظرفیت تولید سالانه 17 هزار تن حدود 85 درصد از محصولات تولیدی خود نظیر فلفل دلمه ای ، بادمجان و گوجه فرنگی را صادر می‌نماید.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.