مقاله

واقعیت‌های بامزه درباره گوجه‌فرنگی

آذر ۱۸, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news
درباره گوجه فرنگی

واقعیت‌های بامزه درباره گوجه‌فرنگی

 

در این نوشته واقعیت‌هایی بامزه درباره گوجه‌فرنگی می‌خوانید. این fun fact‌ها، اطلاعات جالب و شاید کم‌اهمیتی هستند که دانستن آن‌ها درباره خوراکی محبوبی که از زمان‌های دور خورده می‌شده، می‌تواند سرگرم‌کننده و جالب باشد.

    • گوجه فرنگی میوه گیاهی به همین نام است. اصالت آن به اطراف کوهستان آند در آمریکای جنوبی، جایی که امروزه کشور پرو نام دارد، برمی‌گردد. گوجه فرنگی اولین بار توسط اقوام آزتک، در جنوب مکزیک به عنوان غذا استفاده شد.
    • به این دلیل که گوجه فرنگی دانه دارد و گیاهش گل می‌دهد، از لحاظ گیاه‌شناسی در دسته میوه‌ها و نه سبزیجات، قرار می‌گیرد.
    • جالب است بدانید که در سال ۱۸۸۷ در آمریکا کار گوجه فرنگی بر سر همین میوه بودنش، به دادگاه کشید! قوانین تعرفه مالیاتی برای سبزیجات وضع شده بود و بر سر اینکه این تعرفه به گوجه فرنگی هم تعلق می‌گیرد یا نه اختلاف وجود اشت.
    • دادگاه رأی داد که باید گوجه در دسته سبزیجات قرار گیرد. استدلالش هم این بود که بر اساس دسته‌بندی سبزی و میوه بر پایه نوع استفاده آن‌‌ها، گوجه  فرنگی معمولاً جزء وعده‌های غذایی است و نه جزئی از دسر. البته دادگاه درباره دسته‌بندی گیاه‌شناسی گوجه فرنگی نظری نداد و در آن حیطه، گوجه فرنگی هنوز میوه است!
    • چین بزرگ‌ترین تولیدکننده گوجه فرنگی دنیاست. در سال ۲۰۰۹ یک‌چهارم تولید جهانی گوجه متعلق به چین بود. ایالات متحده و هند به ترتیب مقام دوم و سوم را در این رتبه‌بندی دارند.
    • ایران در این رتبه‌بندی مقام پنجم را دارد. آتاویتا یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای در ایران است که به اندازه تمام تولید داخل، گوجه تولید می‌کند.
    • اغلب گوجه فرنگی‌ها قرمز هستند و این میوه با این رنگ شناخته می‌شود. ارقام متنوع رنگی هم در این میوه وجود دارند. در گلخانه‌های شیشه ای آتاویتا گوجه فرنگی زرد و نارنجی هم تولید می‌شود. سبز، صورتی، بنفش، سیاه، سفید و قهوه‌ای رنگ‌های دیگری هستند که گوجه فرنگی‌ها دارند.
    • این برای میوه‌ای که با ۷۵۰۰ نوع مختلف در دنیا کشت می‌شود، عجیب هم نیست.
    • گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است. لیکوپن آنتی‌اکسیدانی قوی برای و مؤثر در برابر برخی سرطان‌ها و مفید برای عملکرد قلب است. گوجه فرنگی ویتامین آ، سی، کلسیم و پتاسیم هم دارد. گوجه فرنگی پخته برخی از مواد شیمیایی را آزاد می‌کند که آن را از گوجه خام مغذی‌تر می‌کند.
    • شیوه‌های خوردن گوجه فرنگی بسیار متنوع هستند. در واقع نقش این میوه در صنعت غذایی بزرگ‌تر از چیزی است که به نظر می‌آید. گوجه مثل میوه به صورت خام خورده می‌شود. همچنین گوجه ماده اصلی بسیاری از غذاهای ملل مختلف، سس‌ها، سالساها، سالادها، و مواد فراوری شده‌ای مثل کچاپ یا رب گوجه است. آب گوجه فرنگی هم نوشیدنی محبوبی است که در ترکیب نوشیدنی‌های دیگر هم به کار میی‌رود.
    • غذاهای مدیترانه‌ای بخصوص ایتالیایی بسیار به گوجه فرنگی وابسته هستند و گوجه ماده اولیه بسیاری از سس‌ها، پیتزا و پاستاهاست.
    • رکورد جهانی گینس برای بیشترین گوجه فرنگی‌های برداشت شده از یک گیاه گوجه فرنگی، ۵۲۲.۴۶۴ کیلوگرم با ۳۲۱۹۴ عدد گوجه برداشت شده از ماه می۲۰۰۵ تا آوریل ۲۰۰۶ بوده است.
    • رکورد سنگین‌ترین گوجه فرنگی در گینس مربوط به یک گوجه ۳.۵۱ کیلوگرمی در سال ۱۹۸۶ در ایالات متحده است.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (3مورد)





admin

1193 روز قبل

سهم ما در صادرات رشد چشمگیری داشته و به امید خدا بهتر خواهد شد.

پسندیدم

محمدرضا

1220 روز قبل

درود. بسیار جالب بود. ایران هم جزو تولید کننده های عمده است کاش سهم بیشتری هم در صادرات داشتیم

پسندیدم

مهسا

1227 روز قبل

خوب

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.