مقاله

کاربرد و دستور تهیه پودر گوجه فرنگی

اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

کاربرد و دستور تهیه پودر گوجه فرنگی خشک

 

در مطالبی در بلاگ آتاویتا درباره کاربردهای گوجه خشک و راه‌های تهیه آن نوشته‌ایم. در این مطلب به سراغ فراورده دیگری که از گوجه فرنگی و از گوجه فرنگی خشک به دست می‌آید، رفته‌ایم.

پودر گوجه فرنگی را هم در خانه و با امکانات خانگی می‌توانیم درست کنیم. روش‌های متعددی برای این کار وجود دارد. در اینجا به روش خشک کردن گوجه فرنگی در آفتاب و بعد درست کردن پودر گوجه با گوجه خشک می‌پردازیم.

 

آنچه برای تهیه پودر گوجه فرنگی نیاز دارید

 

  • مقداری گوجه فرنگی تازه
  • فلفل هندی
  • نمک
  • فلفل چیلی

 

چطور پودر گوجه فرنگی خانگی درست کنیم؟

 

گوجه‌ها را  بشویید و به صورت برش زده شده با ضخامت کم روی ظرف مسطحی بچینید.

ظرف حاوی گوجه فرنگی را در مکانی آفتابی قرار دهید تا خشک شود. ممکن است چهار روز طول بکشد تا گوجه فرنگی‌ها کاملاً خشک شوند.

بعد از خشک شدن گوجه‌ها در آفتاب باز هم برای از بین رفتن رطوبت باقی‌مانده، به آن‌ها در فضایی کاملاً خشک کمی زمان بدهید.

وقتی که گوجه فرنگی‌ها کاملاً خشک و شکننده شد، زمان آن رسیده است که آن‌ها را همراه با فلفل درون دستگاه آسیاب بریزید و پودر کنید. پودر گوجه‌فرنگی شما به همین سادگی آماده است.

پودر گوجه فرنگی آتاویتا

استفاده از دستگاه خشک‌کن برای درست کردن گوجه خشک و پودر آن

 

در سال‌های اخیر وسیله آشپزخانه‌ای به نام خشک‌کن میوه بیشتر از قبل در آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این دستگاه هم می‌توانید به روشی سریع‌تر و احتمالاً بهداشتی‌تر برگه‌های گوجه خشک درست کنید. مواد لازم و مراحل کار تا رسیدن به پودر گوجه‌فرنگی کماکان شبیه چیزی است که تا کنون خواندید.

اگر تمام این مراحل در عین سادگی، برای شما زمان‌بر هستند یا به هر دلیلی نمی‌توانید برای درست کردن پودر گوجه‌فرنگی وقت و انرژی صرف کنید، خیلی راحت می‌توانید گوجه خشک آماده از بازار تهیه کنید و آن را با نمک و فلفل در آسیاب پودر کنید.

شاید با خود بگویید که با همین روش می‌توانیم پودر گوجه‌فرنگی را هم تهیه کنیم اما توصیه ما این است که اگر به برندی شناخته شده و مطمئن دسترسی ندارید از خرید پودر گوجه‌فرنگی به صورت عمده پرهیز کنید. احتمال اینکه پودرهای آماده موجود در بازار با برندهای ناشناس ناخالص و بی‌کیفیت باشند، وجود دارد.

 

از پودر گوجه‌فرنگی کجا استفاده کنیم؟

 

موارد مصرف بسیاری برای پودر گوجه‌فرنگی در آشپزی ملل مختلف وجود دارد. درست کردن فوری رب گوجه فرنگی می‌تواند یکی از این کاربردهای آن در فرهنگ آشپزی ایرانی باشد. پودر گوجه جایگزین خوش‌طعم‌تر و مفیدتر رب گوجه‌فرنگی است.

استفاده از پودر گوجه برای درست کردن سس پیتزا  یکی دیگر از کاربردهای این ماده غذایی است.

پودر گوجه به علاوه اندکی پودر سیر، ریحان و آویشن را در آب مخلوط کنید و با یک قاشق شکر بجوشانید تا به غلظت مناسبی برای سس پیتزای خوشمزه خود برسید.

مخلوط کردن پودر گوجه‌فرنگی با آب می‌تواند جایگزین آب گوجه فرنگی شود و در غذا یا نوشیدنی شما جایگزین آن باشد.

سس کچاپ یا هر نوع سس گوجه فرنگی دیگری برای سیب‌زمینی یا پاستا را می‌توانید با استفاده از پودر گوجه‌فرنگی درست کنید.

مطالب مرتبط

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.