مقاله

کشت هیدروپونیک و محیط زیست

مهر ۶, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

کشت هیدروپونیک و محیط زیست

 

آیا کشت هیدروپونیک و محیط زیست بر هم اثری دارند؟ آیا این مدل کشاورزی برای محیط زیست مفید است؟

هیدروپونیک نام فرایند رشد گیاه بدون استفاده از خاک است. در روش‌های سنتی پرورش گیاهان، خاک یکی از عناصر اساسی برای تغذیه و رشد گیاه در کنار نور و آب به شمار می‌رود.

 با کشت هیدروپونیک مواد مغذی موجود در خاک به صورت مستقیم به گیاه می‌رسد، بدون اینکه لازم باشد آن را در خاک بکاریم. در این روش، استفاده خاک برای کشت گیاه به طور کامل حذف می‌شود.

کشت و پرورش هیدروپونیک گیاهان اغلب یک سیستم بسته است که به پرورش گیاه در گلخانه محدود می‌شود. نکته‌ای که اینجا درباره کشت هیدروپونیک برای ما اهمیت دارد، فواید و سودی است که این نوع کشاورزی برای مادر طبیعت دارد. فوایدی که در کشاورزی معمول، نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

اینجا چند فایده کشت هیدروپونیک برای محیط زیست را با هم مرور می‌کنیم.

 

کشت هیدروپونیک و محیط زیست

 

در کشت هیدروپونیک زمین کمتری نیاز است

 

یکی از بهترین نکات درباره کشت هیدروپونیک و محیط زیست مقدار زمین کمی است که در مقایسه با روش‌های کشاورزی سنتی، برای پرورش گیاه احتیاج داریم.

برای مثال وقتی بخواهید کلم، کاهو، فلفل دلمه ای یا گوجه فرنگی در خاک بکارید، زمین زیادی برای کشت آن‌ها نیاز خواهید داشت. متاسفانه در زمینی که روی آن زندگی می‌کنیم، مناطق محدودی وجود دارند که خاک و شرایط مناسب برای کشاورزی داشته باشند.

شاید فکر کنید که در کشاورزی سنتی هم می‌توان بوته‌ها را فشرده‌تر در کنار هم کاشت. اما نمی‌توانید این واقعیت را نادیده بگیرید که هر گیاهی در خاک می‌گذارید، فضای معینی را اشغال می‌کند و این فضا در طول دوره رشدش تغییری نمی‌کند.

در روش هیدروپونیک می‌توانید محفظه‌های کشت گیاه را هر چه که بخواهید به هم نزدیک کنید. هیچ مشکلی برای گیاهتان پیش نمی‌آید.

 توزیع مواد مغذی محلول در آب به طور کلی با خاک متفاوت است. کشت هیدروپونیک به یک‌پنجم زمینی احتیاج دارد که برای همان مقدار گیاه با کشت سنتی لازم است.

راه‌های دیگری که باعث درگیر شدن مقدار کمتری از زمین در کشت هیدروپونیک می‌شود، این است که بوته‌ها می‌توانند به صورت عمودی و معلق نگه داشته شوند. همچنین می‌توان فضایی چند طبقه برای کشت طراحی کرد.

کشاورزی هیدروپونیک می‌تواند از تبدیل شدن جنگل‌ها به زمین‌های کشاورزی جلوگیری کند چون به فضای کمی احتیاج دارد.

 

کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی از طریق مکان پرورش منعطف

 

شاید به نظرتان این یک مزیت مرتبط با طبیعت نرسد ولی فقط فکر کنید که چه مقدار سوخت مصرف می‌شود تا مواد غذایی از مقاصد دور، وارد بازار مصرف می‌شوند؟

با کشت هیدروپونیک شما قادر خواهید بود گلخانه خود را در نزدیک‌ترین مکان نسبت به بازار مصرف بنا کنید. این کار هزینه حمل و نقل گران‌قیمت را هم حذف خواهد کرد.

 آلودگی ناشی از حمل و نقل هم از بین می‌رود. اگر هنوز هم این مسئله به نظرتان با اهمیت نمی‌رسد، آن را در مدت طولانی بررسی کنید. انعطاف‌پذیری گلخانه هیدروپونیک در انتختاب مکان، در درازمدت از انتشار آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی در رابطه با تولید مواد غذایی و حمل و نقل جلوگیری می‌کند.

 

مصرف کمتر آب در کشت هیدروپونیک

 

مقدار آب مصرفی مسئله‌ای است که برای شروع کشت و کار باید به آن فکر کرد. گیاهان باید رطوبت کافی داشته باشند و آب ناکافی به سرعت باعث خشک شدن آن‌ها خواهد شد.

مشکل خاک این است که مقدار زیادی از آب را به خود جذب می‌کند و فقط مقداری از آن را به ریشه می‌رساند. بنابراین باید مرتب آب به گیاهان برسانیم.

اما در کشت هیدروپونیک یک مخزن آب وجود دارد و آب این مخزن داخل یک چرخه حرکت می‌کند و به مخزن بر می‌گردد. مقداری از این آب تبخیر می‌شود ولی مقدار باقی مانده برای هفته‌ها و ماه‌ها دوام می‌آورد.

در بیشتر موارد چیزی که به این مخزن اضافه می‌شود مواد مغذی است و آب جدیدی به صورت مداوم وارد آن نمی‌شود.

کشت هیدروپونیک فقط ۱۰‌درصد آب مورد نیاز برای رشد گیاه در کشاورزی سنتی را مصرف می‌کند. تصور کنید که این صرفه‌جویی در بلندمدت چه تأثیری بر حفظ منابع آب می‌گذارد. اسم این نوع کشت آب‌کشت است ولی مصرف آب در آن به حداقل ممکن می‌رسد.

این موارد تنها فواید کشت هیدروپونیک برای حفظ محیط زیست نیستند. در مطالب دیگر وبلاگ آتاویتا باز هم در این باره خواهید خواند.

 

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.