مقاله

گوجه فرنگی در آشپزی ایرانی

تیر ۲۱, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

آشپزی ایرانی با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از آن زمان که تنها در آمریکای جنوبی کشت می‌شد، تا وقتی که تره‌باری عالمگیر شد، در پختن غذاها و شکل گرفتن سبک‌های آشپزی نقشی مهم داشته است. اما حضور گوجه فرنگی در آشپزی ایرانی از چه زمانی آغاز شد و در دستور چه غذاهایی جای گرفت؟

 

گوجه فرنگی در آشپزی ایرانی
 

تا قبل از قرن نوزدهم و سفرهای پرشمار شاهان قاجار به فرنگ، گوجه فرنگی در ایران وجود نداشت و بنابراین هیچ غذای ایرانی هم با آن درست نمی‌شد.
اما از اولین سال‌های ورودش، وقتی که هنوز نامش بادمجان ارمنی بود، جای خود را در دستورهای آشپزی باز کرد و جزئی اساسی و مزه‌‌دهنده در بسیاری از غذاهای ایرانی شد.
بعد از آن رب گوجه فرنگی دیگر از خود گوجه فرنگی هم پیشی گرفت و حضور همیشه در صحنه‌اش برای همیشه شکل و قیافه و طعم و مزه غذاهای ایرانی را عوض کرد.
ذائقه فعلی ما با حضور گوجه فرنگی در آشپزی شکل گرفته است و بدون آن قطعاً در آشپزی چیزی کم خواهیم داشت.
در ادامه غذاهای مهم ایرانی با حضور گوجه یا رب گوجه یا هر دوی این‌ها را بر‌می‌شمریم.

 

املت گوجه

 

گرچه املت واژه‌ای فرنگی است، املت گوجه فرنگی ایرانی با نان سنگک و پیاز و ریحان را در فرنگ پیدا نخواهید کرد.
املت گوجه حالا دیگر در صبحانه ما ایرانی‌ها، چه در خانه، چه در رستوران و کافه از هر غذای دیگری محبوب‌تر است.

 

دلمه گوجه

 

دلمه شاید ریشه در آشپزی ترکی داشته باشد، ولی حالا آشپزی ترکی هم جدای از آشپزی ایرانی نیست. حالا دلمه یکی از خوشمزه‌ترین و خاص‌ترین غذاهای ما در سراسر کشور است.
دلمه گوجه در میان دلمه‌های دیگر تره‌بار، طعم و مزه‌ای بی‌نظیر دارد. اگر گوجه، پوره گوجه و رب گوجه برای سایر دلمه‌ها به عنوان طعم‌دهنده و چاشنی استفاده می‌شود، در دلمه گوجه ما اصل داستان را در خود دلمه داریم و طعم و مزه گوجه را در نزدیک‌ترین حالت به خورد مواد داخل دلمه می‌دهیم.
دلمه گوجه یکی از بهترین دلمه‌هاست.

 

کباب و گوجه کبابی

 

کباب کوبیده، برگ و انواع دیگر کباب که از معجزات آشپزی ایرانی و گل سرسبد غذاها هستند، بدون گوجه کبابی قابل تصورند؟ انصاف بدهید که گوجه کبابی گاهی از خود کباب خوشمزه‌تر است!

 

دمی گوجه

 

استامبولی‌پلو، گوجه پلو یا دمپختک گوجه، هر اسمی که روی این غذا می‌گذارید، مهم نیست. مهم ترکیب خوشمزه و لذیذی است که از ترکیب سیب‌زمینی و پیاز و گوجه فرنگی با برنج خوش‌عطر ایرانی می‌سازید و از خوردنش نهایت لذت را می‌برید.

 

میرزاقاسمی

 

میرزاقاسمی ترکیب بی‌نظیر بادمجان کبابی و گوجه و سیر است که دیگر غذایی گیلانی نیست و در کل کشور پزندگان و خورندگانی قهار دارد.
گرچه خوشمزه‌ترین میرزاقاسمی را باید در همان گیلان پیدا کنید و به گیلان و گیلانی بابت اختراع این خوشمزه، درود بفرستید.

 

سالاد شیرازی

 

این سالاد ریز و خوشرنگ و خوش‌بو، بدون گوجه فرنگی یکی از ارکان اصلی خود را از دست می‌دهد. این سالاد خوشمزه در کنار بسیاری از غذاهای ایرانی می‌نشیند و تکمیل‌کننده طعم آن‌هاست.

 

خورشت گوجه بادمجان

 

این غذای تابستانی که در مازندران به آن کرک‌بپرست (غذایی که مرغ آن پریده و رفته) هم می‌گویند، ترکیبی از پیاز و سیر و بادمجان سرخ شده، غرق در پوره گوجه یا انباشته با تکه‌های گوجه است.
خیلی سریع می‌توانید این غذای چرب و نرم را آماده کنید و با پلو یا نان آن را میل کنید.
با مرور دستور همین چند غذا می‌بینیم که نقش گوجه فرنگی در آشپزی ایرانی به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست.
خوش به حال غذاهای ایرانی در این هم‌نشینی خواستنی و جذاب با گوجه فرنگی!

مطالب مرتبط

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.