مقاله

اهمیت بازار روسیه در صادرات محصولات کشاورزی

تیر ۲۶, ۱۴۰۰ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

اهمیت بازار روسیه در صادرات محصولات کشاورزی ایران

 

برای هر کسب‌وکاری، پیدا کردن مشتریان در بازارهای خارجی بسیار اهمیت دارد. صادرات محصولات هر برندی نشان می‌دهد که این برند در جهان نیز مورد تایید است و همین موضوع باعث افزایش اعتبار آن در بازارهای خارجی نیز می‌شود. ضمن اینکه صادرات محصولات برندهای مختلف، باعث افزایش درآمد ارزی کشور نیز خواهد شد و چرخ اقتصاد آن را به راه می‌اندازد. کشورهای بزرگ و پرجمعیت مانند چین، هند و روسیه، از کشورهای مهم آسیایی هستند که می‌توانند هدف مناسبی برای صادرات محصولات مختلف باشند. در این مطلب در خصوص اهمیت بازار روسیه در صادرات محصولات کشاورزی صحبت خواهیم کرد.

 

چرا بازار روسیه انتخاب مناسبی برای صادرات است؟

 

روسیه یک کشور اوراسیایی بسیار بزرگ است که نزدیک به 150 میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور بزرگ در حاشیه دریای خزر قرار گرفته است و به همین دلیل می‌توان آن را به‌نوعی یکی از همسایه‌های آبی ایران دانست. به همین دلیل برای صادرات محصول به این کشور، مسافت زیادی وجود ندارد و همین موضوع هزینه‌های حمل‌ونقل را برای شرکت‌های مختلف کاهش می‌دهد.

 

علاوه بر بازار بسیار بزرگ و نزدیکی مسافت، نزدیکی روابط سیاسی ایران و روسیه نیز یکی از مزیت‌های مهم این کشور محسوب می‌شود. بازرگانان ایرانی برای صادرات محصولات خود به بازارهای کشورهای اروپایی، باید برخی مشکلات سیاسی را حل کرده یا از واسطه‌ها استفاده کنند. برای نفوذ به بازار روسیه چنین مشکلی وجود ندارد و بازرگانان می‌توانند به‌صورت مستقیم محصولات خود را برای فروش به این کشور عرضه کنند.

 

مزیت‌های بازار روسیه برای صادرات محصولات کشاورزی

 

علاوه بر مزیت‌ها و فرصت‌های خوبی که بازار روسیه برای عموم تاجران ایرانی فراهم کرده است، این بازار در بخش کشاورزی یک هدف طلایی به شما می‌آید. چراکه شرایط آب‌وهوایی روسیه به‌گونه‌ای است که امکان کاشت تعداد زیادی از محصولات کشاورزی در آن وجود ندارد و مسئولین این کشور برای تامین نیاز مردم خود مجبور به واردات مواد غذایی شده‌اند. علاوه بر این، روسیه کشوری بسیار پهناور است و محصولات کشاورزی کشت‌شده در خود آن برای تامین نیازهای غذایی مردم کافی نیست. به همین دلیل می‌توان آن را یک فرصت طلایی برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در ایران دانست. گلخانه های شیشه ای  آتاویتا این فرصت را غنیمت شمرده و با تولید محصولات باکیفیت و خوشمزه، به یکی از صادرکنندگان برتر در بازار روسیه تبدیل شده است.

 

قوانین صادرات محصولات کشاورزی به روسیه چگونه است؟

 

نکته مهم این است که چرا باوجود همه این مزیت‌ها، سهم ایران از محصولات وارداتی روسیه بسیار کم است؟ تا جایی که این سهم به یک درصد هم نمی‌رسد. یکی از دلایل اصلی چنین موضوعی این است که بازرگانان ایرانی شناخت مناسبی از بازار روسیه ندارند. به همین دلیل به پتانسیل‌های آن توجهی نکرده و نتوانسته‌اند سهم مناسبی از واردات این کشور را به دست آوردند؛ اما نکته مهم دیگر، قوانین سخت‌گیرانه روسیه در خصوص واردات محصولات مختلف به‌خصوص مواد غذایی است.

روسیه به هر تاجری اجازه واردات محصول را نمی‌دهد. این کشور ابتدا باید از اعتبار شرکت در کشور مقصد مطمئن شود و مجوزهای او را بررسی کند. سپس باید از هماهنگ بودن محصولات این شرکت با قوانین مختلف محصولات در روسیه نیز اطمینان حاصل کند. درباره مواد غذایی، ارگانیک بودن محصولات، عدم استفاده از کودهای شیمیایی قدرتمند برای افزایش سرعت رشد آن‌ها و داشتن ارزش غذایی بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. این قوانین سخت‌گیرانه در کنار آزمایش‌های مختلفی که برای تایید سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی وارداتی انجام می‌شوند، باعث شده است که بازرگانان ایرانی نتوانند محصولات خود را به این کشور وارد کنند.

 

صادرات محصولات کشاورزی به روسیه

 

در این میان آتاویتا به دلیل توجه زیاد به کیفیت و سلامت محصولات خود و پرورش آن‌ها در محیطی کاملا علمی و بهداشتی، توانسته است مجوزهای مختلف برای واردات محصولات کشاورزی به روسیه را دریافت کند. این شرکت از همه آزمایش‌های سخت‌گیرانه سلامت و کیفیت سربلند بیرون آمده است و توانسته محصولاتی باکیفیت و خوشمزه را به مردم روسیه عرضه کند. تا جایی که اکنون محصولات کشاورزی آتاویتا در کشور روسیه بسیار شناخته شده است و مردم این کشور خرید آن را به یکدیگر توصیه می‌کنند.

 

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آتاویتا به نسبت دیگر رقیبان این است که این شرکت موفق به دریافت گواهی حد مجاز آلاینده شده است. این بدان معناست که تولید محصولات کشاورزی در شرکت آتاویتا ضرری برای طبیعت ندارد و آلودگی بیشتر از حد مجاز تولید نمی‌کند. این گواهی نه‌تنها در بنیاد ملی محصولات کشاورزی بسیار ارزشمند است؛ بلکه در سطح جهان نیز اعتبار زیادی دارد. به همین دلیل هم هست که اکنون شرکت آتاویتا در بازار روسیه و دیگر کشورهای دنیا محصولات خود نظیر (گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای رنگی و بادمجان) را عرضه می‌کند.

 

سخن پایانی

 

بازار روسیه دارای پتانسیل‌های بالقوه‌ای است که فرصت‌های بسیار خوبی را برای کسب درآمد ارزی فراهم کرده است. در بخش محصولات کشاورزی، این بازار یکی از اهداف صادراتی بسیار ارزشمند است. چراکه محصولات تولید داخل آن پاسخگوی نیاز جمعیت 150 میلیونی این کشور نیست و آب‌وهوای آن نیز مانع از افزایش حجم تولید در این کشور گسترده می‌شود. از طرف دیگر این کشور به هرکسی اجازه واردات محصولات غذایی را نمی‌دهد و برای صدور مجوز واردات فیلترهای سخت‌گیرانه‌ای دارد. آتاویتا با شناخت مناسب از بازار این کشور و گذر از این فیلترهای سخت‌گیرانه به‌واسطه تولید محصولات باکیفیت نظیر گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای رنگی و بادمجان اکنون به یکی از برندهای محبوب و معروف خارجی در روسیه تبدیل شده است.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.