مقاله

تفاوت انواع فلفل دلمه ای رنگی

شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

انواع فلفل دلمه ای رنگی چه تفاوتی با هم دارند؟

 

می‌دانید که ما در گلخانه‌های مدرن آتاویتا فلفل دلمه ای رنگی در چهار رنگ سبز و قرمز و زرد و نارنجی تولید می‌کنیم. فکر می‌کنید این‌ فلفل دلمه ای‌های رنگی تفاوتی با هم ندارند و فقط رنگشان متفاوت است؟
وقتی فلفل دلمه ای های رنگی را در غذا و سالاد استفاده می‌کنید، متوجه تفاوت خاصی میان آن‌ها نشده‌اید؟ شاید برخی از شما بگویید که مزه آن‌ها اندکی متفاوت است و غیر از آن تفاوتی ندارند.
باید بگوییم که بله، در مزه کمی با هم تفاوت دارند. فلفل دلمه ای سبز کمی تلخی دارد و فلفل دلمه ای قرمز کاملاً شیرین است. دو رنگ زرد و نارنجی هم از لحاظ شیرینی میان این دو قرار دارند.
اما تفاوت‌هایی اساسی‌تر از طعم و بو بین فلفل دلمه ای های رنگی وجود دارد. آن‌ها خواص متفاوتی با هم دارند. همین تفاوت رنگ در هر فلفل دلمه ای رنگی، نشانه خاصیت ویژه آن است.
فلفل دلمه ای سبز رنگش را از میزان فراوان کلروفیلش می‌گیرد. فلفل دلمه ای نارنجی به خاطر اینکه سرشار از بتاکاروتن است به رنگ نارنجی در آمده.
فلفل دلمه ای زرد به دلیل وجود مقدار فراوان لوتئین و زاگزانتین این رنگ را به خود گرفته و رنگ فلفل دلمه ای قرمز به دلیل وجود فراوان ماده‌ای به نام لیکوپن در آن است.
البته همه انواع فلفل دلمه ای رنگی خواص مشترک فراوانی هم دارند.

 

خواص مشترک فلفل دلمه ای رنگی

 

این صیفی خوشمزه یک ماده غذایی بسیار کم‌کالری است. آب میان بافتی آن بسیار زیاد است. تندی این فلفل از انواع دیگر فلفل‌ها بسیار کمتر است. ویژگی تندی در فلفل‌ها به خاطر وجود ماده‌ای به نام کاپسایسین است که در فلفل دلمه مقدار پایینی دارد.
فلفل دلمه‌ای حاوی فیبر فراوان، ویتامین‌های گروه بی، پروتئین و آهن است.

اما تفاوت‌های آن‌ها با هم چه هستند؟

 

خواص فلفل دلمه ای قرمز

 

ویتامین سی در فلفل قرمز به بیشترین میزان خود نسبت به رنگ‌های دیگر آن می‌رسد. این فلفل می‌تواند دو برابر نیاز روزانه انسان به ویتامین سی را جبران کند در حالی‌که فلفل دلمه ای زرد یک‌دوم این میزان را تأمین می‌کند.
ویتامین سی در بهبود عفونت‌ها، ترمیم زخم‌ها و جراحات پوستی، تولید کلاژن موجود در غضروف‌ها و مفاصل، سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و استحکام رگ‌های خونی موثر است.
مقدار آنتی‌اکسیدان‌ها هم در فلفل قرمز بالاترین حد را در میان فلفل دلمه های رنگی دارد. لیکوپن که دلیل قرمزی فلفل هم هست، یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است. اگر فلفل را هنگام مصرف کباب یا اندکی گرم کنیم، این ماده غذایی بهتر جذب بدن خواهد شد.
ریزمغذی‌هایی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی که از مواد مغذی مورد نیاز در حفظ بافت استخوانی هستند، در فلفل دلمه ای قرمز یافت می‌شوند. تقریباً نصف نیاز روزانه بدن به این ریزمغذی‌ها از طریق خوردن فلفل دلمه ای قرمز تأمین می‌شود.

 

خواص فلفل دلمه ای سبز

 

گفتیم که در فلفل سبز مقادیر زیادی کلروفیل موجود است. این ماده در پیوند با منیزیم است. مقادیر فراوان ویتامین ب۶ و ویتامین ای هم در فلفل سبز موجود است.

 

خواص فلفل دلمه ای زرد

 

یک فلفل دلمه‌ای زرد نیمی از نیاز بدن به ویتامین سی را پاسخ می‌دهد. مقدار زیادی نیاسین که از ویتامین‌های گروه بی است، در این فلفل موجود است. این ماده در سلامت پوست، سیستم عصبی و گوارشی تأثیر دارد.

 

خواص فلفل دلمه‌ای نارنجی

 

کاروتنوئید نام گروهی از مواد است که در فلفل دلمه ای نارنجی به وفور وجود دارند. این گروه مواد شیمیایی در سلامت چشم بسیار موثر‌ند.
بتاکاروتن یکی از این کاروتنوئیدهاست. همان ماده‌ای که در هویج هم یافت می‌شود. حتماً از تأثیر هویج در تقویت بینایی شنیده‌اید. هر ماده غذایی نارنجی رنگش را از این ماده شیمیایی می‌گیرد. این ماده همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است و در پیشگیری از سرطان موثر است. تقویت ایمنی بدن، از دیگر خواص این ماده است.
با مصرف فلفل دلمه‌ای رنگی بدن شما کالری کم و مواد مغذی فراوان دریافت می‌کند. از یک خوراکی چه انتظار بهتری می‌توان داشت؟

فلفل دلمه ای سبز

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای زرد

فلفل دلمه ای زرد

فلفل‌دلمه‌ای نارنجی

فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز

مطالب مرتبط

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (3مورد)





مهری تقوی

1110 روز قبل

سلام کدام یک از گونه های فلفل دلمه ای ارزش غذایی بالاتری دارد؟

پسندیدم

admin

1171 روز قبل

سلام عطر و طعم فلفل دلمه ای رنگی تا حدودی متفاوت است اما تفاوت عمده در میزان ویتامین های آنهاست.

پسندیدم

نسرین طباطبایی

1198 روز قبل

سلام، ممنون از اطلاعات خوبتون درباره فلفل دلمه فلفل دلمه بنفش هم هست و جالبه اگر طعمش هم متفاوت باشه

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.