مقاله

فواید مصرف فلفل دلمه ای خام

شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

فواید مصرف فلفل دلمه ای خام آتاویتا

 

فلفل دلمه ای یکی از سبزیجات زیبا و رنگارنگ است که در بیشتر کشورهای دنیا به‌عنوان بخش اصلی غذاهایی مانند سوپ، سالاد، خورش، کته و… استفاده می‌شود؛ اما افراد زیادی هستند که از خوردن این سبزی خوشمزه به‌صورت خام نیز لذت می‌برند. احتمالا اگر به رستوران‌های غذاهای خارجی رفته یا به کشورهای دیگر سفر کرده باشید، متوجه شده‌اید که فلفل دلمه ای خام بخش اصلی از سالادهای منو را به خود اختصاص می‌دهد یا در کنار اکثر بشقاب‌های غذا قرار داده شده است. این موضوع به دلیل فواید فلفل دلمه ای خام است که بسیاری از ما ایرانیان از آنها غافل هستیم.

 

فلفل دلمه ای رنگی غذایی بسیار کم‌کالری و پرخاصیت است که سرشار از ویتامین و انواع مواد مغذی بوده و می‌تواند از راه‌های بی‌شماری سلامت شما را تامین کند. به همین دلیل هم هست که بسیاری از پزشکان تغذیه توصیه می‌کنند که در برنامه غذایی خود حتما فلفل دلمه ای خام در رنگ‌های مختلف را قرار دهید تا علاوه بر خوردن غذاهایی زیباتر و لذیذتر، مواد موردنیاز بدن را به آن برسانید. در ادامه این مطلب 10 دلیل برای مصرف فلفل دلمه ای خام به شما می‌دهیم تا ازاین‌پس این سبزی زیبا به بخشی جدانشدنی از سفره غذای شما تبدیل شود.

 

فلفل دلمه ای خام

تقویت سیستم ایمنی

 

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C است که برای سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است. به گفته متخصصان تغذیه مقدار ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای دو برابر مرکبات مانند پرتقال و نارنگی است و به همین دلیل برای افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند و مدام مریض می‌شوند، یک انتخاب بسیار مناسب خواهد بود. پژوهشگران ثابت کرده‌اند که در میان رنگ‌های مختلف، فلفل دلمه ای قرمز بیشترین میزان ویتامین C را دارد. به‌علاوه این سبزی زیبا حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن نیز هست که ماده مهمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود.

 

توجه داشته باشید که ویتامین C ازجمله ویتامین‌هایی است که در اثر حرارت ضعیف شده و اثر آن بر روی سیستم ایمنی کمتر می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که برای استفاده از منبع غنی این ویتامین در فلفل دلمه ای بهتر است آن را به‌صورت خام مصرف کنید. البته استفاده از آن در پیتزا، سس ماکارونی یا کته نیز می‌تواند پیشنهاد بسیار دلپذیری باشد؛ اما نوع خام آن بیشتر دوستدار سیستم ایمنی شما خواهد بود.

 

تامین سلامت چشم‌ها

 

با توجه به اینکه فلفل دلمه ای سرشار از مواد مغذی مختلف مانند بتاکاروتن است؛ این موضوع اصلا تعجب‌آور نخواهد بود که از سلامت چشم نیز حمایت می‌کند. واقعیت این است که در این سبزی زیبا بیشتر از 30 ماده کاروتنوئید ازجمله بتاکاروتن وجود دارد که بهترین منابع غذایی برای حفظ سلامت چشمان شما هستند. به همین دلیل هم هست که متخصصان به افرادی که مدام با گوشی و لپ‌تاپ کار می‌کنند یا چشمان آن‌ها در معرض جرقه جوشکاری و نور خورشید قرار دارد، توصیه می‌کنند که حتما فلفل دلمه ای خام را در سبد غذایی هفتگی خود قرار دهند. فلفل دلمه ای قرمز و زرد غنی از بتاکاروتن هستند و نکته جالب اینکه در این دو نوع ویتامین‌ها و آنزیم‌های دیگری وجود دارد که حتی ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی بینایی که در اثر کهولت سن ایجاد می‌شوند را کاهش دهد.

 

 

خواص فلفل دلمه ای آتاویتا

پیشگیری از سرطان

 

متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان شروع خوبی برای جلوگیری از ایجاد و پیشرفت سرطان است. فلفل دلمه ای خام دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که نه‌تنها از ایجاد و رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند؛ بلکه بدن را در برابر سموم محیطی مانند دود سیگار و آلودگی هوا که باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شوند، مقاوم می‌سازد.

 

رادیکال‌های آزاد مولکول‌های مضری هستند که عملکرد سلول‌های سالم را مختل کرده و حتی باعث ایجاد جهش‌های خطرناک در آن‌ها می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این سبزی این قدرت را دارند که رادیکال‌های آزاد را قبل از ایجاد هرگونه آسیبی از بین ببرند. متخصصان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ایجاد سلول‌های سرطانی هر هفته فلفل دلمه ای سبز را به‌صورت خام مصرف کنید.

 

کاهش کلسترول

 

بالا رفتن سطح کلسترول مضر خون یعنی LDL باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شده و امکان سکته را افزایش می‌دهد. کلسترول مضر بر روی دیواره رگ‌های خونی جمع شده و دهانه آن‌ها را باریک می‌کند؛ درنتیجه جریان خون کاهش پیدا کرده و مشکلات قلبی کم‌کم خود را نشان می‌دهند. به همین دلیل برای اطمینان از سلامت رگ‌ها باید سطح کلسترول بد خون را همواره در محدوده ایمن نگه دارید. فلفل دلمه ای خام غذایی است که به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک زیادی می‌کند؛ بنابراین رژیم حاوی این ماده غذایی یک رژیم غذایی سالم برای قلب خواهد بود. این سبزی حاوی کپسایسین است که با پاک‌سازی رگ‌ها عوامل مسدودکننده آن‌ها یعنی همان کلسترول را از بین می‌برد.

 

تقویت روحیه و جلوگیری از افسردگی

 

غذاهای زیادی هستند که می‌توانند بر روحیه شما تاثیر گذاشته و خلق‌وخویتان را بهتر کنند و خوشبختانه نام فلفل دلمه ای خام در این لیست شاداب کننده به چشم می‌خورد. به همان اندازه که دیدن رنگ‌های متنوع فلفل دلمه ای در بازار می‌تواند شما را خوشحال کند، ویتامین B6 موجود در آن نیز روحیه‌تان را بهتر خواهد کرد. این ویتامین باعث افزایش تولید سروتونین، ملاتونین و نوراپی نفرین در بدن شده و به شما آرامش می‌بخشد. اگر مدام استرس داشته و راحت نمی‌خوابید، حتما رنگ‌های جذاب این سبزی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. بدون شک بعد از مصرف آن خوابی راحت و بی‌دغدغه را تجربه خواهید کرد.

 

تسکین درد

 

افراد زیادی هستند که به‌طور موقت یا مزمن از دردهای نواحی مختلف بدن رنج می‌برند. این افراد اغلب برای تسکین درد خود از داروهای مسکن استفاده می‌کنند که عوارض جانبی بسیار زیادی دارند؛ غافل از اینکه یک رژیم غذایی سالم می‌تواند تسکینی بر همه دردهای جزئی و خفیف باشد. فلفل دلمه ای خام حاوی ویتامین‌های K و C است که التهاب اعضای بدن را کاهش و درد را تسکین می‌دهد. به‌علاوه کپسایسین موجود در فلفل دلمه ای نیز می‌تواند در کاهش درد مفید باشد.

 

 

خواص فلفل دلمه ای خام آتاویتا

 

کاهش وزن

 

برش‌های جذاب و خوش آب و رنگ فلفل دلمه ای خام یک میان وعده هوشمندانه برای افرادی است که رژیم کاهش یا کنترل وزن دارند. این ماده غذایی بسیار کم‌کالری و کم‌چرب است و در عوض می‌تواند برای مدت مناسبی شما را سیر نگه دارد. یک فنجان فلفل دلمه ای خام کمتر از سی کالری دارد و این برای افرادی که مدام مشغول شمردن کالری غذای خود هستند، یک گزینه عالی به شمار می‌رود.

 

به‌علاوه اگر داشتن رژیم غذایی خاص شما را عصبی می‌کند، ویتامین C موجود در این سبزی خوش‌رنگ و لعاب هورمون‌های استرس را که با ذخیره چربی در ارتباط هستند، خنثی خواهد کرد. نکته دیگر اینکه فلفل دلمه ای خام متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد تا بتوانید کالری بیشتری بسوزانید.

 

حفظ سلامت پوست و مو

 

ویتامین E و C از ویتامین‌هایی هستند که در بیشتر محصولات مراقبتی پوست و مو دیده می‌شوند؛ پس اگر بگوییم فلفل دلمه ای خام یک مراقب واقعی برای پوست و موی شماست غلو نکرده‌ایم. این ماده غذایی سرشار از ویتامین E است که می‌تواند پوست و مویی درخشان و لطیف به شما هدیه داده و با تقویت سلول‌های آن‌ها از بروز هر آسیبی جلوگیری کند. به‌علاوه ویتامین C موجود در این سبزی نیز به تولید کلاژن کمک می‌کند؛ کلاژن ماده‌ای است که خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و آن را جوان‌تر نشان می‌دهد. مواد مغذی موجود در فلفل دلمه ای رشد مو را تقویت کرده و از ریزش آن جلوگیری می‌کنند.

 

 

جلوگیری از کم‌خونی

 

کم‌خونی یک بیماری جدی است که اغلب به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شود. خوشبختانه در میان سبد پرخاصیت فلفل دلمه ای آهن و سایر مواد مغذی که به جذب بیشتر آن کمک می‌کنند؛ وجود دارد. مصرف هفتگی این ماده غذایی به‌خصوص نوع سبزرنگ آن از بروز کم‌خونی جلوگیری کرده و راهکاری مناسب برای درمان این بیماری خواهد بود.

 

 

فلفل دلمه ای خام مناسب برای خانم‌های باردار

 

 

اسیدفولیک ماده‌ای بسیار حیاتی برای حفظ سلامت جنین است که برای خانم‌هایی که قصد بارداری داشته یا به‌تازگی باردار شده‌اند تجویز می‌شود. فلفل دلمه ای خام حاوی فولات است و به همین دلیل می‌تواند بخش مهمی از رژیم غذایی بارداری شما را تشکیل دهد. این ماده غذایی جایگزین خوبی برای قرص‌های رنگارنگ خواهد بود و سلامت جنین و مادر را به‌خوبی تضمین می‌کند.

 

 

سخن پایانی

 

اگر نگاهی به لیست مواد مغذی موجود در فلفل دلمه ای بیندازید، تقریبا برای هرجایی از بدن یک فایده پیدا خواهید کرد. فواید مصرف فلفل دلمه ای خام برای بدن در تمام جهان ثابت‌شده و خوشبختانه متخصصان آشپزی از قدیم تابه‌حال سالادهای خوشمزه‌ای را با این ماده غذایی ایجاد کرده‌اند. اگر وقت و حوصله درست کردن سالاد ندارید یا به دنبال یک میان وعده پرخاصیت و بی‌دردسر می‌گردید، توصیه می‌کنیم که یک بشقاب رنگارنگ از فلفل دلمه ای را روی میز غذا یا کار خود قرار دهید. حتما مدتی بعد از استفاده از این میان وعده جذاب و خوشمزه، متوجه تاثیرات مثبت آن در بدن خود خواهید شد.

مطالب مرتبط

atavita

استفاده از فناوری‌های هیدروپونیک جهت کشت محصولات غذایی در مناطق خشک و کم آبی

هیدروپونیک به‌عنوان یک روش نوین کشاورزی، در دهه‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این روش کشاورزی آبی، در مقایسه با روش‌های سنتی خاکی، با امکانات کمتری همچون آب و فضا کار می‌کند و به نتیجه بهتری دست می‌یابد

مطالعه 1 دقیقه

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (1مورد)





بهاره

194 روز قبل

سلام خسته نباشید ممنون درباره فلفل دلمه ای توضیح دادین من هر وقت فلفل دلمه را میخورم احساس شادابی میکردم به برنامه زیباتون ۵ ستاره میدهم

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.