مقاله

ارزش غذایی فلفل دلمه ای سبز و رنگی

شهریور ۲, ۱۴۰۰ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

ارزش غذایی فلفل دلمه ای سبز و رنگی آتاویتا

 

 

فلفل دلمه ای یک گیاه خوش‌طعم، خوش‌رنگ و همه‌کاره است که مزه آن چه به‌صورت خام و چه به‌صورت پخته طرفداران زیادی دارد. این سبزی رنگارنگ را هم می‌توان به‌عنوان بخش اصلی از یک سالاد استفاده کرد، هم یک میان وعده مناسب است و هم می‌تواند طعمی متفاوت به سوپ، ماکارونی، کته و سایر غذاها ببخشد. علاوه بر طعم بسیار عالی، این سبزی خوشمزه یک سبد غذایی کامل است که می‌تواند هر چیزی که بدن شما نیاز دارد، برای آن فراهم کند. در این مطلب قدم به دنیای ارزش غذایی فلفل دلمه ای سبز و رنگی گذاشته و بررسی می‌کنیم که در درون آن چه چیزهایی هست که پزشکان خوردن آن را به افراد مختلف توصیه می‌کنند.

 

 

انواع مختلف فلفل دلمه ای

 

 

فلفل دلمه ای گیاهی رنگارنگ است که برخلاف چیزی که تصور می‌شود، رنگ‌های مختلف آن نشان‌دهنده مراحل رشد و بلوغ این گیاه است. فلفل دلمه ای سبز درواقع فلفل نارس است و به همین دلیل نسبت به رنگ‌های دیگر کمی سفت‌تر بوده و ته‌مزه تلخی دارد. به ترتیب زرد، نارنجی و قرمز دیگر مراحل رشد این سبزی پرخاصیت هستند که نوع قرمز آن طعم نسبتا شیرینی داشته و نرم‌تر است و در اکثر غذاها استفاده می‌شود. نوع قرمز این سبزی همچنین به‌صورت ادویه یعنی پاپریکا نیز در غذاهای مختلف استفاده می‌شود.

 

 

ارزش غذایی فلفل دلمه ای آتاویتا

 

ویتامین‌ها و ترکیبات مفید موجود در فلفل دلمه ای سبز و رنگی

 

رنگ‌های مختلف فلفل دلمه ای ازنظر غذایی دارای ارزش بسیار زیادی هستند و می‌توانند بخش زیادی از نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی را تامین کرده و از آن در برابر بروز اکثر بیماری‌ها محافظت کنند. در ادامه این بخش مواد مغذی مشترک در فلفل دلمه ای رنگی را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 

ویتامین C

 

 

فلفل دلمه ای یکی از بهترین منابع غذایی برای تامین ویتامین C است؛ هر فنجان (100 گرم) فلفل دلمه ای خردشده حاوی 120 میلی‌گرم از این ویتامین است. در مقایسه با مرکبات مانند پرتقال و نارنگی که بسیار آن‌ها را به‌عنوان منبعی غنی از ویتامین C می‌شناسند، این میزان حدود 2 برابر است. این ویتامین در جذب آهن، کمک به التیام زخم‌ها، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان و تامین سلامت پوست و مو تاثیر بسیار زیادی دارد.

در میان انواع رنگ‌ها فلفل دلمه ای زرد بیشترین و فلفل سبز کمترین میزان ویتامین C را دارد. بر اساس نتایج تحقیقات، مقدار ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای قرمز (به‌خصوص انواع پررنگ‌تر آن) حدود 1.5 برابر بیشتر از رنگ سبز است. درواقع فلفل سبز حاوی 80 میلی‌گرم ویتامین C در هر 100 گرم است و این میزان در فلفل زرد حدود 184 میلی‌گرم است. نیاز روزانه بدن به این ویتامین بین 75 تا 90 میلی‌گرم است؛ به همین دلیل با استفاده از هردو می‌توان نیاز بدن را به‌طور کامل تامین کرد. توجه داشته باشید که مقدار این ویتامین در فلفل خام بیشتر از حالت پخته آن است.

 

 

آب فراوان

 

 

حدود 92 درصد از ساختار فلفل دلمه ای خام را آب تشکیل می‌دهد؛ به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که کمتر آب می‌خورند بسیار مفید است. ضمن اینکه می‌تواند به ایجاد احساس سیری و کاهش وزن نیز کمک کند.

 

فلفل دلمه ای رنگی آتاویتا در سبد

 

فیبر غذایی

 

 

هر 100 گرم از فلفل دلمه ای خام حاوی 2.5 گرم فیبر غذایی است که به سلامت روده‌ها، راحت‌تر شدن دفع و به‌طورکلی سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند. این سبزی همچنین می‌تواند احتمال بواسیر را نیز کاهش دهد. ضمن اینکه با کاهش سرعت جذب قند در خون، خطر ابتلا به دیابت را نیز کمتر می‌کند.

 

بتاکاروتن

 

 

بتاکاروتن نوعی آنتی‌اکسیدان از خانواده کارتنوئیدهاست که به حفظ سلامت جنین و مادر باردار، تقویت پوست، جلوگیری از بیماری‌های بینایی، بهبود سیستم تنفسی، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و سرطان کمک زیادی می‌کند. این ماده همچنین با کاهش قند مضر خون مانع از ابتلا به دیابت شده و با تقویت پوست و سلول‌های ریشه مو نیز از بروز شوره سر، پوسته و نازک شدن ساقه موها جلوگیری می‌کند.

مقدار بتاکاروتن موجود در فلفل دلمه ای قرمز 11 برابر رنگ سبز آن است. توجه داشته باشید که تیره‌تر بودن قرمزی این فلفل‌ها نشان‌دهنده رسیده‌تر بودن آن‌هاست و مقدار مواد مغذی ازجمله بتاکاروتن در آن‌ها بیشتر است. توجه کنید که در فلفل زرد میزان اندکی بتاکاروتن وجود دارد و به همین دلیل برای تامین این ماده مغذی بهتر است به سراغ رنگ قرمز از این سبزی خوشمزه بروید.

 

فلفل دلمه ای در سبد

 

پتاسیم

 

 

پتاسیم یکی دیگر از مواد مغذی موجود در فلفل دلمه ای است که رگ‌های خونی را پاک کرده و مسیر رسیدن خون و مواد مغذی به مغز را باز می‌کند. با افزایش جریان خون در مغز قدرت تفکر و تمرکز بیشتر شده و انجام فعالیت‌های مغزی مانند حل مسائل راحت‌تر خواهد شد. فلفل دلمه ای قرمز بخش زیادی از نیاز روزانه به پتاسیم را تامین می‌کند و مصرف آن به دانشجویان و دانش آموزان به‌خصوص در ایام امتحانات توصیه می‌شود.

 

ویتامین A

 

 

ویتامین A یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای تامین سلامت چشم است. این ویتامین می‌تواند از شبکیه چشم در برابر آسیب ناشی از نور آبی محافظت کند؛ به همین دلیل هم هست که خوردن فلفل دلمه ای به‌خصوص به‌صورت خام به افرادی که مدام در حال کار با لپ‌تاپ و گوشی هستند توصیه می‌شود. این ویتامین همچنین مانع از ایجاد آسیب سلولی شده و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

در میان انواع رنگ‌ها، فلفل دلمه ای قرمز حدود 63 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می‌کند. فلفل سبز قادر به تامین 7 درصد از این نیاز است و فلفل زرد نیز حدود 4 درصد از ویتامین A روزانه را به شما خواهد داد. به همین دلیل پزشکان به افرادی که چشمان ضعیفی داشته و کار چشمی زیادی انجام می‌دهند، مصرف فلفل دلمه ای قرمز را توصیه می‌کنند. البته توجه داشته باشید که فلفل نارنجی نیز حدود 10 برابر دیگر رنگ‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند اوتئین و زآگزانتین دارد که برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید هستند.

 

 

فلفل دلمه ای قرمز

 

ویتامین B6

 

 

ویتامین B6 ازجمله ویتامین‌هایی است که در بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی تاثیر زیادی دارد؛ به همین دلیل هم هست که مصرف آن به افرادی که دچار ضعف عصبی هستند یا سابقه آلزایمر در خانواده خود دارند توصیه می‌شوند. فلفل دلمه ای می‌تواند بخش اعظمی از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کرده و در کنار مواد مغذی دیگر که برای مغز مفید هستند، از ایجاد بیماری‌های ناشی از نقص سیستم عصبی یا بسته شدن رگ‌های مغز و بروز سکته مغزی جلوگیری می‌کند.

 

ویتامین E

 

 

ویتامین E یک معجزه برای حفظ سلامت پوست و موست که رنگ‌های مختلف فلفل دلمه ای از منابع غنی آن به شما می‌روند. این ویتامین به افزایش رشد موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها کمک کرده و مانع از شکنندگی موها یا ایجاد موخوره در آن‌ها می‌شود.

 

فولات

 

 

فولات ماده‌ای است که با تقویت توانایی‌های مغز و سلول‌های عصبی، خطر ابتلا به آلزایمر را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این ماده همچنین همان چیزی است که در قرص اسیدفولیک قرار داشته و برای تامین سلامت جنین و مادران باردار بسیار مناسب است. در میان انواع رنگ‌ها، فلفل دلمه ای قرمز منبعی غنی از فولات است که مصرف آن به خانم‌های باردار و افرادی که سابقه خانوادگی آلزایمر دارند، توصیه می‌شود.

 

فلفل دلمه ای زرد

 

کپسایسین

 

 

کپسایسین موجود در فلفل دلمه ای متابولیسم بدن را افزایش داده و اشتها را به میزان اندکی کمتر می‌کند. به همین دلیل هم هست که متخصصان تغذیه این سبزی رنگارنگ را به‌عنوان یک میان وعده خوشمزه و مفید برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می‌شناسند.

 

جدول ارزش غذایی فلفل دلمه ای سبز و رنگی

 

 

اعدادی که در جدول زیر آورده شده است، ارزش غذایی 100 گرم فلفل دلمه ای خام خردشده را نشان می‌دهد. در میان رنگ‌های مختلف این ماده غذایی، فلفل دلمه ای قرمز دارای ارزش غذایی بیشتری است؛ چراکه رسیده‌ترین حالت این سبزی است و مدت‌زمان بیشتری بر روی بوته بوده است.

 

مقدار در فلفل دلمه ای سبز مقدار در فلفل دلمه ای قرمز مقدار در فلفل دلمه ای زرد
کالری 20 31 27
پروتئین 1 گرم 1 گرم 1 گرم
چربی 0.2 گرم 0.3 گرم 0.2 گرم
کربوهیدرات 4.6 گرم 6 گرم 6.3 گرم
فیبر 1.7 گرم 2.1 گرم 0.9 گرم
قند 2.4 گرم 4.2 گرم 3.5 گرم

 

سخن پایانی

 

فلفل دلمه ای یکی از سبزیجات بسیار پرخاصیت و رنگارنگ است که می‌تواند بخش زیادی از نیاز روزانه بدن به انواع مواد مغذی را فراهم کند. در میان این رنگ‌ها فلفل دلمه ای قرمز مقدار زیادی ویتامین A، بتاکاروتن و فولات دارد و به همین دلیل برای حفظ سلامت چشم‌ها، سلول‌های عصبی و تامین مواد مغذی موردنیاز برای جنین و مادر باردار بسیار مناسب هستند. در مقابل فلفل دلمه ای زرد مقدار زیادی ویتامین C دارد و فلفل دلمه ای سبز نیز می‌تواند نیاز بدن کودکان را به‌طور کامل تامین کند. نتیجه اینکه هرچه بشقاب غذای شما رنگین‌تر باشد و ترکیبان بیشتری از فلفل دلمه ای را در برنامه غذایی هفتگی خود قرار دهید، بدن سالم‌تری داشته و به بیماری‌های کمتری مبتلا خواهید شد.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.