مقاله

اهمیت بازیافت در گلخانه های هیدروپونیک آتاویتا

بهمن ۶, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

آتاویتا تا چه اندازه به بازیافت در گلخانه های هیدروپونیک اهمیت می‌دهد؟

 

حفاظت از محیط زیست، تولید کمترین حد ضایعات و استفاده بهینه از آب و کاهش حداکثری استفاده از آن یکی از مأموریت‌های ما در مجموعه گلخانه‌های هیدروپونیک آتاویتاست. اهمیت بازیافت در گلخانه های هیدروپونیک آتاویتا به حدی زیاد است که برای آن تکنولوژی مجزا تهیه و راه اندازی شده است.

آتاویتا با کمترین تولید مواد مضر برای طبیعت، انواع گونه‌های گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای رنگی و بادمجان را برای صادرات تولید می‌کند. چشم‌انداز آتاویتا تکمیل سبد محصولات و در کنار آن بهینه کردن و توسعه روش‌های بازیافت است.

 

سیستم بازیافت گلخانه‌های هیدروپونیک

 

بعد از فصلی پربار از کشت سبزی و صیفی‌جات در گلخانه هیدروپونیک، بستر کشت سرشار از مواد خام اولیه برای کاربردهای بعدی است. فرایند بازیافت برای اداره گلخانه به‌صرفه است و  تولیدکنندگان نقش مهمی در بازیافت این مواد دارند.

 

آماده کردن بستر استفاده شده برای فرایند بازیافت

 

بعد از فصل رشد بستر و مواد باقی مانده برای بازیافت در دسترس قرار می‌گیرند. بهینه کردن فرایند بازیافت از قبل از دوره محصول‌دهی آغاز می‌شود. مدیریت صحیح هنگام چیدن محصولات می‌تواند قیمت کلی فرایند بازیافت را کاهش و کیفیت مواد بستر قابل استفاد را افزایش دهد.

در فاز برداشت، فعالیت ریشه کاهش پیدا می‌کند و مقدار تزریق آب و مواد محلول در آن کاهش می‌یابد. اما امکان استفاده مجدد از محتوای باقی مانده در آب فراهم است. در پایان دوره محصول‌دهی فقط مقدار کمی از مواد مغذی از بین می‌‌رود. همچنین مقدار آب‌دهی کم، هزینه‌های حمل و نقل مواد بستر را هم کاهش می‌دهد.

 

چرا محتوای آب بستر استفاده شده مهم است؟

 

برای اهداف بازیافتی، محتوای آب قطعه‌های بستر گیاه تقریباً در حالت ۲۰درصد مناسب است. یک اسلب از بستر‌ گیاه با ابعاد ۱۰۰ در۲۰ در ۷ سانتی‌متر با مقدار ایدئال آب، تقریباً ۳ کیلوگرم وزن دارد.

مقدار کم آب در بستر استفاده شده منجر به موارد زیر می‌شود:

 

ایجاد گرد و غبار حین فرایند بازیافت که برای جلوگیری از آن مقدار ۱۵درصد آب که حداقل رطوبت برای اسلب‌هاست، توصیه می‌شود.

در کنار این، تجزیه کمتر ساختار بستر و در نتیجه استفاده از تراکم کمتر مواد بستر هم نتیجه کم‌آبی بستر است. هرچه تراکم مواد بستر کمتر باشد، حجم آن کمتر و هزینه حمل و نقل آن کمتر می‌شود.

 

مقدار بالای آب در بستر منجر به چه چیزی می‌شود؟

 

کسر بزرگ‌تری از آب در بستر باقی می‌ماند و از آنجا که تصفیه آب گران‌قیمت است، هزینه کل فرایند بازیافت بالاتر می‌رود. آب تصفیه شده را که حاوی مواد مغذی است می‌توانید دوباره در گلخانه استفاده کنید.

در کنار این، آب مازاد در بستر ممکن است خطر نشت کنترل نشده به محیط در حین ذخیره‌سازی و حمل و نقل داشته باشد. ممکن است آب به کلی از دست برود.

 

مشخصات و ایمنی بسترهای استفاده شده

 

از هر هکتار گلخانه تقریباً ۵۲ متر مکعب از بستر کشت (EOL substrate) در دسترس خواهد بود. این مواد استفاده شده را می‌توان به ماده‌ای بکر حاوی محلول غذایی و مواد آلی به دست آمده از ریشه گیاه تبدیل کرد. ترکیب محلول غذایی و مواد عالی به دستورالعمل تولیدکننده و روشی که به کار برده بستگی دارد.

صنعت گلخانه هیدروپونیک به طور مدام ابتکارات تازه برای روش‌های استفاده بهینه و بازیافت مواد در سراسر جهان ارائه می‌کند. تکنولوژی اروپایی دانش و تجربه فراوانی در زمینه استفاده مجدد بسترهای کشت همچون پشم سنگ در اختیار ما می‌گذارد.

تحقیق و توسعه و بهبود مستمر، دستورکار همیشگی ما در گلخانه‌‌های هیدروپونیک آتاویتا است.

آتاویتا هم‌اکنون با کمترین میزان ضایعات و مصرف آب، باکیفیت‌ترین گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه ای صادراتی ایران و حتی جهان را تولید می‌کند.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.