مقاله

نکاتی در مورد نحوه شناسایی، نظارت و به دام انداختن آفات

مهر ۱۲, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

نکاتی در مورد نحوه شناسایی، نظارت و به دام انداختن آفات

 

تشخیص، شناسایی و به دام انداختن آفات و حشرات در پرورش محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که اگر هر چه سریع‌تر یک آفت شناسایی شود، زودتر می‌توان آن را کنترل کرد. امروزه اطلاعات کاملی از آفات محصولات کشاورزی بدست آمده است. در طی سال‌های اخیر، به دلیل افزایش استفاده از سموم کشاورزی، مقاومت آفت‌ها در برابر آفت‌کش ها نیز افزایش پیدا کرده است. محصولات مختلفی برای تشخیص یا حذف آفات وجود دارد، از جمله آن می‌توان به صفحات تله چسبنده و یا رول نوار تله چسبنده اشاره کرد. در این مقاله می‌خواهیم نکاتی در مورد نحوه شناسایی، نظارت و به به دام انداختن آفات صحبت کنیم.

 

شناسایی و به دام انداختن آفات

 

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، یکی از راه های شناسایی و به دام انداختن آفات استفاده از صفحات تله چسبنده و یا رول نوار تله چسبنده می‌باشد. رول ها و یا ورق های تله چسبنده با انواع مختلف چسب  در دسترس هستند. تله های چسبنده با چسب خشک و چسب مرطوب. معمولا برای اهداف سیگنالینگ و تشخیص آفشات از نوع خشک استفاده می‌شود، چرا که در تله های چسبنده خشک، اگر حشره‌ای به صفحه تله چسبیده باشد آن قسمت پر می‌شود و هیچ حشره دیگری نمی‌تواند در آنجا گیر کند. صفحات تله با چسب مرطوب نیز معمولا برای گرفتن آفات استفاده می‌شود. این صفحات مرطوب به دلیل داشتن چسب ضخیم‌تر، حشره همانطور که جذب آن می‌شود، غرق شده و بنابراین حشرات دیگر دوباره می‌توانند در همان نقطه شکار شوند.

 

نکاتی در مورد نحوه شناسایی، نظارت و به دام انداختن آفات

 

تله های چسبناک برای به دام انداختن آفات

 

همانطور که گفته شد، با استفاده از تله‌های چسبنده می‌توانید به راحتی جمعیت آفات گلخانه را شناسایی، نظارت و به دام بیندازید. این تله ها در چهار رنگ هستند و تله های چسبنده زرد رایج ترین نوع آن می‌باشند چرا که بیشترین تعداد حشرات را به خود جذب می‌کنند. تله های چسبنده زرد برای جذب مگس‌های سفید، شته‌ها، پروانه‌ها، برگ‌خوار ها و… مناسب بوده و تله های آبی در برابر تریپس موثرند. بنابراین انتخاب رنگ مناسب در تله های چسبنده از اهمیت بالایی برخوردار است. به صورت کلی تله های چسبنده را می‌توان در 2 گروه دسته بندی کرد:

  • ورق های تله چسبنده: ورق های تله چسبنده در رنگ ها و همچنین چسب های مختلف موجود می‌باشد. همانططور که اشاره شد، تله های چسبنده خشک بیشتر برای نظارت جمعیت آفات و تله های چسبنده مرطوب برای به دان انداختن آفات استفاده می‌شود.
  • رول های چسبنده: هنگامی که فضای گلخانه‌ای که در آن محصولات خود را پرورش می‌کنید بزرگ باشد، نوار چسب یا رول‌ها بهترین راه حل می‌باشند. عمدتا در کشت گوجه فرنگی از رول چسبنده برای جذب آفات استفاده می‌شود. می‌توان با استفاده از نگهدارنده، به راحتی نوار چسب را بالای بوته‌های گوجه فرنگی بچسبانید.

 

انواع تله های چسبنده برای به دام انداختن آفات

 

علاوه بر رنگ های مختلف، رول های چسبنده در انواع مختلفی وجود دارند. از جمله:

  • رول سیگنال استاندارد: سطح این نوع رول خشک بوده و قدرت چسبندگی قوی دارد. این نوع رول های سیگنال در طول و عرض های مختلفی در دسترس هستند و اندازه آن به محصول بستگی دارد. در کشت گوجه فرنگی معمولا از رول های چسبنده با عرض 15 سانتی متر استفاده می‌شود. اما اگر آفت کمتری وجود دارد، می‌توان از رول های با عرض کمتری هم استفاده کرد.
  • رول سیگنال با فرمون تریپس: این نوع تله چسبنده به دلیل الگوی چاپ شده روی آن، اثر جذبی بیشتری روی تریپس نر و ماده دارد. این نوع رول دارای چسب قدرتمند در دو طرف هستند که به انگشت نمی‌چسبد اما به خوبی حشرات را نگه می‌دارد.

 

نکاتی در مورد نحوه شناسایی، نظارت و به دام انداختن آفات

 

طرز کار و نحوه استفاده از تله های چسبنده

 

تله های چسبنده برای شناسایی و نظارت بر میزان آفات در باغبانی، مفید هستند. رنگ تله باعث جذب آفات به تله می شود. به دلیل چسب روی تله، حشره بلافاصله به آن می‌چسبد. تله های چسبنده زرد رنگ می تواند نشان دهنده نقاط موضعی فراوانی آفات در گلخانه ها باشد. این به شما امکان می‌دهد جمعیت آفت را در طول زمان اندازه‌گیری کنید. با بازرسی مکرر تله ها می‌توان مشخص کرد که تراکم آفت در طول زمان در حال کاهش یا افزایش است. همچنین با شمارش تعداد حشرات چسبیده روی تله می‌توان جمعیت آفت را در گلخانه زیر نظر بگیرید. شمارش آفات نیاز به زمان و دانش دارد، اما باعث کنترل بهتر و بهبود کیفیت گیاه می شود.

همانطور که در فوق نیز اشاره شد، مهمترین تفاوت تله های چسبنده در نوع آنهاست. مرطوب یا خشک. زمان نصب تله ها قبل از ظهور حشرات در طبیعت می‌باشد که بسته به شرایط اقلیمی و منطقه ای متفاوت است. تله ها در ارتفاع 1/5 الی 2 متر از سطح گلخانه و با فواصل 50 مشخص از یکدیگر نصب می‌شوند. تعداد تله مورد استفاده در هر هکتار نباید کمتر از 2 باشد.

 

سخن پایانی

 

همانطور که تا پایان مقاله همراه ما بودید، استفاده از تله های چسبناک تنها برای به دام انداختن آفات نیست. وجود انواع مختلفی از این تله ها به گلخانه داران کمک می‌کند تا علاوه بر این، نوع آفات را شناسایی کرده و جمعیت آنها را در طول زمان اندازه گیری کنند. همچنین با بازرسی مکرر این تله‌ها می‌توان مشخص کرد که تراکم آفات در طول زمان در حال افزایش است یا کاهش. اما استفاده از تله ها برای به دام انداختن آفات به خودی خود ممکن است برای مدیریت هجوم مداوم آفات ناکافی باشند.

بنابراین برای مدیریت آفات در گلخانه ها، مسئله کنترل بیولوژیک آفات مطرح می‌شود. در این روش از دشمنان طبیعی آفات برای از بین بردن علوفه هرز و بیماری‌های گیاهان استفاده می‌شود. کنترل بیولوژیکی آفات در گلخانه هیدروپونیک ارس تارلا امیر تحت عنوان برند آتاویتا نیز صورت می‌گیرد. در این مجموعه برای از بین بردن آفات از سن‌های شکارگر استفاده می‌گردد.

 

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (1مورد)





استراتژی های مدیریت بیماری ها و آفات در گلخانه گوجه فرنگی - آتاویتا

551 روز قبل

[…] به دام انداختن آفات بسیار موثر است. ما در مقاله “نکاتی در مورد نحوه شناسایی، نظارت و به دام انداختن آفات” به صورت مفصل در این مورد صحبت کرده ایم. در ادامه […]

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.