مقاله

تجهیزات لازم برای گلخانه هیدروپونیک

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

تجهیزات لازم برای گلخانه هیدروپونیک

 

همانطور که میدانید، هیدروپونیک یا آب کشت، یک روش نوین و جدید برای رشد گیاهان در گلخانه است. اساس سیستم هیدروپونیک به این گونه است که آب در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و بدون اینکه گیاه در خاک کاشته شده باشد، رشد می‌کند. در این مطلب قصد داریم به معرفی چند مورد از تجهیزات لازم برای گلخانه هیدروپونیک بپردازیم.

 

گلخانه هیدروپونیک چیست؟

 

ما در مقاله ای جداگانه به صورت مفصل در مورد گلخانه هیدروپونیک صحبت کرده‌ایم. به طور کوتاه؛ گلخانه هیدروپونیک به فضایی گفته می‌شود که گیاهان با روش کشت هیدروپونیک (بدون خاک) و با استفاده از محلول های مغذی و آب پرورش داده می‌شوند. استفاده از این نوع گلخانه مزایای زیادی دارد که از مهمترین آن می‌توان به کاهش مصرف آب و عدم استفاده از سموم اشاره کرد.

 

تجهیزات لازم برای گلخانه هیدروپونیک

 

همانطور که میدانید، گیاهان کاشته شده در گلخانه هیدروپونیک نیاز به مراقبت بیشتری دارند. بنابراین کیفیت تجهیزات لازم برای گلخانه هیدروپونیک ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه میخواهیم به چند مورد ضروری از این تجهیزات اشاره کنیم.

 

چارچوب گلخانه هیدروپونیک

 

یکی از اولین تجهیزات برای شروع کشت هیدروپونیک را میتوان چارچوب گلخانه دانست! این چارچوب ها با میله های فلزی در یک محیط مسطح در زمین تعبیه و جاگذاری می‌شوند. ارتفاع سقف این سازه استاندارد بوده و برای تهویه هوا مناسب بوده و از رطوبت زیاد جلوگیری می‌کند.

 

پوشش گلخانه ؛ از اصلی ترین تجهیزات گلخانه

 

گلخانه‌ای که با چارچوب فلزی ساخته شده است، معمولا پوششی که روی آن قرار می‌گیرد، نایلونی ضخیم از جنس پلی اتیلن می‌باشد. به این پوشش، نایلون پلی اتیلن نیز می‌گویند که با ضخامت های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. قاعدتا هر چقدر ضخامت این پوشش پلی اتیلنی بیشتر باشد، میزان عایق بندی گلخانه هیدروپونیک در برابر گرما و سرما نیز افزایش می‌یابد.

 

پوشش گلخانه ؛ از اصلی ترین تجهیزات گلخانه

 

انواع پوشش گلخانه هیدروپونیک:

 

پوشش های مختلفی برای گلخانه هیدروپونیک وجود دارد. در حالت کلی می‌توان پوشش ها را به 3 دسته زیر طبقه بندی کرد:

  • پوشش شیشه‌ای
  • پی‌وی‌سی
  • فایبرگلاس

ارزان ترین نوع پوشش برای گلخانه، پوشش نایلونی پلی اتیلنی می‌باشد که بسیار پر کاربردتر است.

 

مخزن آب

 

همانطور که در فوق نیز گفته شد، برای کشت هیدروپونیک شما برای رشد گیاهان خود، نیاز به آب خواهید داشت. به دلیل اینکه کشت هیدروپونیک نیاز به آبیاری مداوم و کم دارد، برای آبیاری در این روش کشت به آبیاری قطره ای نیاز خواهید داشت. به این منظور، مخزن آب یکی از اولین اولویت هاست تا بتوانید آب را در آن ذخیره کنید و وارد گلخانه کنید.

 

سیستم نوردهی

 

نور گلخانه هیدروپونیک در فضای باز از خورشید تامین می‌شود اما برای فضاهای سر بسته باید ببه صورت مصنوعی نور را تامین کنید. قبل از خرید سیستم نور مصنوعی، باید به نوع گیاهانی که پرورش می‌دهید، توجه داشته باشید. گیاهان مختلف، مقادیر متفاوتی نور می‌طلبند. به عنوان مثال لامپ های فلورسنت بدون تولید گرمای شدید، روشنایی لازم را برای گلخانه فراهم می‌کنند و برای اینکار عالی هستند.

 

دماسنج گلخانه ای

 

یکی دیگر از تجهیزات لازم برای گلخانه هیدروپونیک دماسنج می‌باشد. دمای مناسب برای گلخانه هیدروپونیک بستگی به گیاهی دارد که در حال رشد است. بسیاری از گیاهان دمای متوسط (تا بالای 21 درجه) را ترجیح می‌دهند. این دما باید در طول روز و شب ثابت بماند تا گیاهان دچار شوک نشوند. از این رو شما به یک دماسنج نیاز خواهید داشت.

 

سیستم آبرسانی

 

آبیاری قطره ای، موثر ترین روش در آبیاری گلخانه‌ای می‌باشد چرا که در مقایسه با آبیاری سیلاب، 70 درصد آب کمتری مصرف می‌شود و باروری محصول را بیش از 2 برابر می‌کند.

یکی دیگر از روش های آبیاری در گلخانه هیدروپونیک، استفاده از دستگاه مه پاش می‌باشد. در این سیستم، آب از مخزن به درون لوله ها سر ریز شده و با استفاده از دستگاه مه پاش به گیاهان پاشیده می‌شود.

 

گلدان و سینی کاشت بذر

 

بسته به نوع سیستمی که در گلخانه هیدروپونیک استفاده می‌شود، سینی های کشت به صورت جداگانه و برای هر گیاه متفاوت می‌باشد. این ظروف به گیاهان اجازه رشد در محلی عاری از آلودگی، می‌دهند.

 

دستگاه تهویه و فن

 

به دلیل استفاده از دستگاه مه پاش در گلخانه های هیدروپونیک، میزان رطوبت بالاست. از این رو برای جلوگیری از راکد شدن هوا، از سیستم های تهویه مخصوص و فن‌ها استفاده می‌شود.

 

تجهیزات لازم برای گلخانه هیدروپونیک

 

هوای راکد باید از گلخانه جا به جا شود و هوای سالم و پربارتری ایجاد شود. فن‌ها برای رشد گیاه بسیار عالی هستند. هوا می‌تواند به طور مستقیم در کیفیت و سودآوری برای تجارت گلخانه کمک بزرگی کند.

 

سیستم گرمایشی و سرمایشی

 

یکی دیگر از پرکاربردترین تجهیزات لازم برای گلخانه هیدروپونیک، سیستم های گرمایشی و سرمایشی می‌باشد. باید توجه داشته باشید که هر گونه اختلال در دمای گلخانه، باعث گندیدگی، کپک زدگی و در نهایت خراب شدن محصولات گلخانه‌ای هیدروپونیک خواهد شد.

 

جمع بندی

 

بی شک تجهیزات احداث یک گلخانه هیدروپونیک فقط به مواردی که در این مقاله گفته شد، خلاصه نمی‌شود. از سایر تجهیزات لازم برای گلخانه هیدروپونیک می‌توان به تجهیزات سنجش کیفیت خاک، قفسه ها، کفپوش گلخانه، ابزار جابه جایی مانند گاری و واگن، لوازم مورد نیاز برای سالن بسته بندی و… اشاره کرد. در این مقاله سعی کردیم به اصلی ترین لوازم اشاره کنیم. ما در مقاله ای جداگانه درمورد هزینه احداث گلخانه هیدروپونیک ، به صورت مفصل و کامل پرداخته ایم.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (2مورد)





کاربرد مه پاش در گلخانه هیدروپونیک - آتاویتا

640 روز قبل

[…] در گلخانه ها به کار برده می‌شود و به همین دلیل یکی از تجهیزات مهم برای گلخانه محسوب می‌شود. به بیان دیگر مه پاش گلخانه‌ای نوعی از […]

پسندیدم

نور مصنوعی گلخانه چیست؟ - آتاویتا

648 روز قبل

[…] بخشی از تجهیزات لازم برای گلخانه است. ما در مقاله “تجهیزات لازم برای گلخانه هیدروپونیک” به صورت مفصل به آن پرداخته‌ایم. از جمله این لوازم […]

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.