اخبار

دوره آموزشی حفظ حشرات مفید در گلخانه‏ گوجه‏ فرنگی و فلفل در آتاویتا

اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

دوره آموزشی حفظ حشرات مفید در گلخانه‏ گوجه‏ فرنگی و فلفل در آتاویتا

 

همانطور که می‌دانید، به کلیه حشرات و کنه‌هایی که از برگ، شاخه، میوه، شیره و گل یک گیاه تغذیه کرده و باعث ضعیف شدن و حتی مرگ آن گیاه شود، آفت می‌گوییم. اما در این میان حشرات مفیدی نیز برای گیاهان وجود دارند که نه تنها باعث مرگ این آفات می‌شوند، بلکه عمر گیاه را طولانی کرده و سبب محافظت از آن می‌شوند. در دوره آموزشی روش‏‌های حفظ حشرات مفید در گلخانه‏ گوجه‏ فرنگی و فلفل که اخیرا در شرکت ارس تارلا امیر و امین برگزار شد، به اهمیت این حشرات و البته نحوه حفظ آن در گلخانه پرداخته شده است. 

 

دوره آموزشی حفظ حشرات مفید در گلخانه

 

در تاریخ 7 و 8 اردیبهشت ماه سال 1401 دوره آموزشی تحت عنوان “روش‏‌های حفظ، حمایت و استقرار حشرات مفید در گلخانه‏ گوجه‏ فرنگی و فلفل” برای 30 نفر از کارشناسان گیاه پزشکی و باغبانی شرکت ارس تارلا امیر و امین توسط آقای دکتر سید حسن ملکشی (عضو هیات علمی بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک) به صورت حضوری در شرکت برگزار شد.

 

اهمیت وجود حشرات مفید در گلخانه‌های هیدروپونیک

 

با توجه به اینکه در وبینارهای قبلی به معرفی عوامل کنترل بیولوژیک آفات موجود در فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی پرداخته شده بود، در این دوره نیز در ابتدا به معرفی روش هایی در راستای حمایت، استقرار و حفظ حشرات مفید و دشمنان طبیعی آفات پرداختیم.

علاوه بر این، به اهمیت وجود زنبورهای گرده افشان از جنس بامبوس (Bambus) نیز اشاره شد. وجود این نوع زنبور در گرده افشانی گل های گوجه فرنگی و فلفل بسیار مفید می‌باشد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده توسط متخصصان، زنبورهای مخملی گرده افشان 30 تا 40 درصد در افزایش عملکرد محصول گوجه فرنگی موثر هستند.

این زنبورها علاوه بر افزایش میزان محصول، باعث افزایش کیفیت و بازارپسندی محصولاتی مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی و فلفل نیز می‌شود.

 

بازدید از شرکت ارس تارلا امیر و امین؛ بزرگ‌ترین گلخانه شیشه‌ای هیدروپونیک خاور میانه

 

بازدید از شرکت ارس تارلا امیر و امین؛ بزرگ‌ترین گلخانه شیشه‌ای هیدروپونیک خاور میانه

 

جناب دکتر ملکشی با همراهی مدیران تولید گلخانه‌های ارس تارلا امیر و امین؛ بزرگ ترین گلخانه شیشه‌ای هیدورپونیک خاور میانه بازدید کردند. در این بازدید، به مشاهده و بررسی وضعیت رهاسازی عوامل کنترل بیولوژیک از جمله کنه‌ها و سن‌های شکارگر جهت کنترل حشرات آفت در گلخانه هیدروپونیک فلفل پرداخته شد. همچنین برخی پیشنهادات نیز برای راهاسازی، استقرار و حفظ حشرات مفید در گلخانه و دشمنان طبیعی این آفات جهت کنترل آنها ارائه گردید.

 

دوره آموزشی حفظ حشرات مفید در گلخانه‏ گوجه‏ فرنگی و فلفل در آتاویتا

 

در نتیجه بازدید دکتر ملکشی از گلخانه‌های گوجه فرنگی، ضمن تاکید بر رعایت عوامل بهداشتی، برای افزایش کارایی دشمنان طبیعی آفات و ترکیبات بیولوژیک مثل بی تی (BT) نیز راهکارهایی ارائه شد. این موضوع راه حلی برای مهار کردن مینوز برگ گوجه فرنگی و همچنین کاهش جمعیت سن های شکارگر خسارت زا به گیاه گوجه فرنگی می‌باشد.

 

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (1مورد)





ProfitBotz

723 روز قبل

WHOAH - Send unlimited messages in Facebook? This is huge... Brand new cloud app lets anyone - yes even complete newbies - send unlimited Facebook messages directly to anyone's phones! Watch it here now ==> https://bit.ly/3N1MKXN

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.