مقاله

ساخت گلخانه هیدروپونیک در خانه

آبان ۲۴, ۱۴۰۰ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

ساخت گلخانه هیدروپونیک در خانه با آتاویتا

 

گلخانه محیط سر پوشیده‌ای است که از گیاهان در برابر سرمای بیش از حد یا حرارت محافظت می‌کند. در دسترس بودن گیاهان مختلف و کمیاب منجر به افزایش فرهنگ گلخانه‌ای شده است. گلخانه‌‌ بزرگ در کشاورزی، باغبانی و برای علم گیاه‌شناسی مهم است؛ درحالی‌که گلخانه‌های کوچک‌تر معمولا توسط علاقه‌مندان، کلکسیونرها و باغبان‌های خانگی استفاده می‌شود. یکی از بهترین روش‌ها جهت کشت هر نوع گیاه، استفاده از گلخانه هیدروپونیک است. در این مقاله قصد داریم مفهوم گلخانه هیدروپونیک و نحوه ساخت آن در خانه را به‌طور کامل شرح دهیم. به‌همین منظور پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

نحوه ساخت گلخانه هیدروپونیک در خانه چگونه است؟

 

 

روش هیدروپونیک یک روش باغبانی بدون خاک است که اغلب برای رشد سبزیجات و گیاهان دارویی استفاده می‌شود. از مزایای این روش می‌توان برداشت بیشتر محصولات، رشد سریع‌تر نهال‌ها، صرفه‌جویی در مصرف آب، احتمال کمتر در ایجاد آفت در محصولات و… را نام برد. یکی از مناسب‌ترین راه‌های کاشت گیاهان و سبزیجات، کشت هیدروپونیک در منزل است. این روش هیچ‌گونه نیازی به خاک ندارد و شما می‌توانید به‌راحتی در منزل، گیاه را با ترکیبی از آب و مواد مغذی کشت دهید. کشت هیدروپونیک در خانه بیشتر به افرادی پیشنهاد می‌شود که در آپارتمان زندگی می‌کنند و فضای کمی برای تهیه باغچه و یا گلخانه دارند. شما می‌توانید در منزل خود با هزینه کم گلخانه کوچکی بسازید و هرنوع گیاهی که دوست دارید کاشته و مصرف کنید.

 

 

ساخت گلخانه هیدروپونیک

 

چند روش برای ساخت گلخانه هیدروپونیک در منزل وجود دارد:

 

1. روش ویک

 

یکی از ساده‌ترین روش‌های ساخت گلخانه هیدروپونیک، روش ویک است که نیازی به هیچ قطعه الکتریکی ندارد. از این روش برای کشت گیاهان دارویی و فلفل‌ها استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که سرعت رساندن مواد مغذی در این روش کم است، پیشنهاد می‌شود برای کشت گیاهانی مانند گوجه‌فرنگی و هویج از روش ویک استفاده نکنید؛ زیرا این گیاهان به میزان بیشتری از آب و مواد مغذی لازم دارند.
برای ساخت گلخانه هیدروپونیک به روش ویک به قطعات و وسایلی مانند پیچ‌گوشتی یا دریل، آب، سطل هیدروپونیک، کود هیدروپونیک مایع یا جامد، محیط کشت، نهال، طناب نخی یا نایلونی، سینی مخصوص و لامپ برای رشد گیاهان نیاز داریم. برای ساخت این گلخانه تنها 30 دقیقه زمان لازم است.

 

روش ساخت:

 

ابتدا سطل هیدرپونیک را پرکرده و در زیر سینی قرار دهید. انجام این کار سبب نگهداری از محیط رشد گیاه می‌شود، سپس باید سینی را با پیچ‌گوشتی یا دریل سوراخ کنید. به‌وسیله طناب‌ها، داخل سطل را به زیر سینی متصل کنید. این طناب‌ها سبب رساندن آب و مواد مغذی به ریشه گیاهان و تغذیه آن می‌شوند. پیشنهاد می‌شود از محیط‌های پرلیت استفاده کنید؛ زیرا از خشک شدن سریع محیط کشت جلوگیری می‌کند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر گیاه نور لازم را دریافت می‌کند، دیگر نیازی به لامپ ندارید. اگر هیچ نوری دریافت نمی‌کند، بهتر است لامپ 500 را در فاصله 50 سانتی‌متری از گیاه قرار دهید تا انرژی موردنیاز خود را جذب کند.

 

2. روش کشت شناور یا کشت آب عمیق

 

روش کشت شناور یکی دیگر از روش‌های آسان و مشهور برای ساخت گلخانه هیدروپونیک در خانه است. در این روش گیاهان را به‌صورت شناور در محیطی سرشار از آب و مواد مغذی در تخته‌های فومی یا یونولیتی قرار می‌دهیم. برای جلوگیری از رشد جلبک در داخل آب به سیستم پمپ هوا یا سنگ هوا نیاز دارید. این روش پیشنهاد بسیار مناسبی برای کاشت بسیاری از گیاهانی است که عمر طولانی دارند. برای ساخت گلخانه به این روش به سطل هیدروپونیک، لامپ، پمپ یا سنگ هوا، کود هیدروپونیک، صفحه یونولیت، نهال گیاه و دریل نیاز دارید. مدت‌زمان موردنیاز برای ساخت گلخانه با این روش 45 دقیقه است.

روش ساخت:

 

بهتر است برای انجام این کار سطلی با عمق 30 سانتی‌متر، دارای رنگ تیره و مات تهیه کنید. سپس سطل را از آب پر کنید و مواد مغذی موردنیاز گیاه را توسط کود هیدروپونیک مایع یا جامد تامین کنید. ازآنجایی‌که پمپ و سنگ هوا به پمپ خارجی متصل می‌شوند، سبب خارج شدن حباب‌های ریز و درشت از لوله شده و درنهایت موجب ترکیب شدن اکسیژن با آب داخل سطل می‌شوند. در مرحله بعد باید ورق یونولیتی را به اندازه گلدان سوراخ کرده و گلدان هیدروپونیک را درون سوراخ، داخل ورق یونولیت قرار دهید. بهتر است از گلدان‌های پلاستیکی برای این روش استفاده کنید. ته گلدان را سوراخ کرده، سپس داخل گلدان را مملو از پوسته نارگیل و پرلیت کنید و نهال را در آن قرار دهید. باید گیاه را به‌صورتی در گلدان قرار دهید که ریشه‌های آن با آب در تماس باشند.

 

 

ساخت گلخانه هیدروپونیک

 

3. روش اِب و فلو

 

این روش تنوع بسیار زیادی دارد و از روش‌های دیگر پیچیده‌تر است. در این روش، محیط کشت مملو از آب و مواد مغذی می‌شود و سپس آن‌ها را به داخل مخزن انتقال خواهیم داد. برای ساخت گلخانه با این روش تایمر الکترونیکی، سینی رشد گیاه، لامپ، پمپ برای داخل مخزن، لوله پر و لوله تخلیه، کود هیدوپونیک و آب نیاز داریم که مدت‌زمان لازم برای ساخت آن 60 دقیقه است.

روش ساخت:

 

برای ساخت گلخانه با روش اِب و فلو باید مخزن سرشار از آب و مواد مغذی را به‌طور کامل زیر سینی کاشت گیاه قرار دهید. سپس با استفاده از لوله‌‌ی پر سینی را به مخزن متصل کنید. انجام این کار سبب انتقال آب و مواد مغذی به سینی کشت می‌شود. همچنین لوله خالی سبب بازگشت آب به مخزن می‌شود. با استفاده از پمپ و تایمر می‌توانید تعداد دفعات آبیاری و زمان آن را کنترل کنید. در این روش باید عمق گلدان هیدروپونیک را طوری در نظر بگیرید که دو برابر سینی کشت باشد.

 

4. روش فیلم تغذیه‌ای

 

در روش فیلم تغذیه‌ای گیاه باید درون کانال‌های مخصوصی قرار بگیرد و محلول مملو از آب و مواد مغذی در آن جریان داشته باشد. با انجام این کار آب و مواد مغذی در اثر تماس با ریشه جذب آن شده و سپس به مخزن باز می‌گردد. در این روش برخلاف روش شناور گیاه به‌صورت مستقیم درون محلول قرار نمی‌گیرد و مقدار زیادی از گیاه خارج از محلول قرار دارد. این روش، برای گیاهانی مانند کاهو، تربچه، اسفناج و گیاهان دارویی بسیار مناسب است؛ چرا که سریع رشد می‌کنند.
برای ساخت گلخانه هیدرپونیک با این روش به سطل هیدروپونیک، آب، دریل، پمپ و سنگ هوا، لوله‌های پر و تخلیه، کود هیدروپونیک، نهال و لوله pvc نیاز دارید و مدت‌زمان لازم برای ساخت گلخانه 60 دقیقه خواهد بود.

 

روش ساخت:

 

ابتدا باید مخزن را با آب و مواد مغذی پرکرده و برای اکسیژن‌رسانی از پمپ استفاده کنید. سپس باید سطل یا مخزن را با لوله‌های پر و تخلیه به سینی متصل کنید که آب و مواد مغذی را به سمت مخزن انتقال داده و سپس بازگرداند. نیازی به سینی کشت ندارید و به‌جای سینی، باید از لوله pvc یا لوله‌ای توخالی استفاده کنید.

 

 

ساخت گلخانه هیدروپونیک

 

جمع‌بندی

 

در این مقاله گلخانه هیدروپونیک و روش‌های ساخت گلخانه هیدروپونیک در خانه را معرفی کردیم. بهترین راه‌حل برای علاقه‌مندان به گلخانه و عدم وجود فضای کافی ساخت گلخانه هیدروپونیک است. در صورت نبود نور خورشید شما می‌توانید از لامپ برای دریافت انرژی موردنیاز استفاده کنید.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (2مورد)





محمدی

806 روز قبل

سلام بسیار عالی مختصر ومفید بود.

پسندیدم

امید رحمتی

840 روز قبل

ممنون از سایت زیبا و خوبتون ، امسدوارم که این صنعت با کمک شما در ایران جان گسترش پیدا کنه.

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.