اخبار

​​​​​​​ دومین قرارداد همکاری آتاویتا با مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

اسفند ۲۴, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

 

امضای قرارداد انتقال دانش فنی عوامل بیولوژیک بین شرکت ارس تارلا امیر و مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

 

شرکت ارس تارلا امیر دارنده یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین گلخانه‌های هیدروپونیک تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای صادراتی آتاویتا، دومین قرارداد واگذاری و انتقال دانش فنی را با مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسانید.

موضوع دومین قرارداد واگذاری و انتقال دانش فنی عوامل بیولوژیک، تولید انبوه سن شكارگر اوریوس برای كنترل بیولوژیک آفات محصولات گلخانه‌ای می‌باشد.

این قرارداد واگذاری و انتقال دانش فنی عوامل بیولوژیک با موضوع «تولید انبوه سن شکارگر اوریوس برای کنترل بیولوژیک آفات محصولات گلخانه‌ای» در اسفندماه سال‌جاری منعقد گردید.

 در این قرارداد دانش فنی تولید انبوه سن شکارگر اوریوس برای کنترل بیولوژیک تریپس‌ها و کنه‌های فلفل در گلخانه‌های شرکت ارس تارلا امیر واقع در منطقه آزاد اقتصادی ارس و دشت جلفا که بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ شیشه ای کشور و خاورمیانه می‌باشد، انجام خواهد شد.

پیش از این، قراردادی با عنوان «واگذاری و انتقال دانش فنی تولید انبوه سن شکارگر ماکرولوفوس» بین شرکت ارس تارلا امیر، تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای آتاویتا و مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، روز چهارشنبه ۹ مهرماه سال ‌جاری به امضا رسیده بود.

 

سن‌های شکارگر Orius را بیشتر بشناسیم

 

سن‏های شکارگر Orius spp از خانواده Anthocoridae در زیست بوم‌های مختلف ایران اعم از باغی، زراعی و گلخانه‌ای فعال هستند و به عنوان یکی از عوامل کاربردی  مهار زیستی تریپس‌ها و سفیدبالک‌ها محسوب می‌شوند. گونه‌های مختلف سن شکارگر Orius قادر هستند از تخم، پوره و حشرات بالغ سفیدبالک‏ها و مراحل نابالغ تریپس‌ها  تغذیه کنند.

 همچنین پوره‌ها و حشرات بالغ روی گل‌ها مشاهده می‌شوند و از تریپس‌ها و گرده گل‏ها به صورت توأم تغذیه می‌کنند.

گونه‌ O. insidiosus یک عامل زنده زیستی موفق تجاری برای کاربرد در گلخانه‌ها و مزارع آمریکا است.

چندین گونه آمریکایی و اروپایی نظیر O. insidiosus و O. laevigatus به صورت انبوه برای کنترل بیولوژیک تریپس‌ها، شته‌ها و کنه‌ها پرورش داده می‌شوند. گونه O. laevigatus در برنامه‌های مدیریت تلفیقی تریپس غربی گل Frankliniella occidentalis  حدود ۱۶۰۰ هکتار از گلخانه‌های فلفل اسپانیا استفاده شدند.

 در زیست بوم‏های کشاورزی و گلخانه‌ای ایران گونه‌های  O. albidipennis، و O. niger  از پراکنش و فراوانی بالا، طیف وسیع طعمه، توانایی شکارگری زیاد و قدرت زنده‏مانی بالا برخوردار هستند و به‌ عنوان عوامل کنترل بیولوژیک موفق عمل می‏کنند.

 لذا پرورش و به کارگیری آن‌ها برای کنترل آفات گیاهان گلخانه‌ای (تریپس‌ها، کنه‌ها و سفیدبالک‌ها) در قالب برنامه مدیریت تلفیقی آفات مذکور ضروری است تا کاربرد سموم شیمیایی در محیط‏های گلخانه‏ای به حداقل ممکن کاهش یابد.

 

 سن شکارگر ماکرولوفوس چیست؟

 

سن شکارگر Macrolophus pygmaeus از خانواده Miridae است که در منطقه Palaeartic  از شکارگرهای اصلی آفات شناخته می‌شود. این سن شکارگر پلی فاژ و علیه بسیاری از حشرات آفت در شرایط گلخانه‌ای قابل استفاده است. پوره‌ها و حشرات بالغ قطعات دهانی زننده مکنده دارند و روی سفیدبالک‌ها، شته‌ها، کنه‌ها و از تخم شب‌پره‌ها تغذیه می‌کنند.

سن شکارگر M. pygmaeus از سال ۱۹۹۴ به طور تجاری به منظور استفاده در برنامه‌های کنترل تلفیقی آفات تولید شده و مصرف آن در گلخانه‌های اروپا رو به افزایش است. در کشورهای اروپایی، تولید و رهاسازی این گونه برای  كنترل آفات گلخانه‌ای از جمله پروانه مینوز گوجه فرنگی صورت می‌گیرد. حشره با تغذیه از گیاه نیز قادر به ادامه نسل خود است،  با وجود این، ترجیح شكارگری این گونه بیشتر است و به عنوان مؤثرترین دشمن طبیعی توتا شناخته شده می‌شود.

تغذیه سن شکارگر ماکرولوفوس روی میزبان گیاهی و جانوری (Zoophytophage) باعث ماندگاری این شکارگر روی گیاه حتی در زمان نبود طعمه شده است. نرخ رهاسازی این شکارگر با توجه تراکم و انبوهی آفت از ۰.۲۵ تا ۱ سن در هر مترمربع فضای گلخانه در مرحله پیشگیری و ۴ تا ۶ سن در متر مربع در مرحله خسارت و تراکم بالای آفت پیشنهاد شده است.

آتاویتا، تولیدکننده انواع گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای صادراتی است که یکی از اهداف خود را در کار استفاده هر چه کمتر از سموم و آفت‌کش‌ها و به دست  آوردن محصولی سالم می‌داند.

 

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (1مورد)





ملکشی

1118 روز قبل

سلام لطفا عنوان از موسسه تحقیقات علوم باغبانی به موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور تغییر کند.

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.