مقاله

پرورش گوجه فرنگی سالم و باکیفیت

بهمن ۸, ۱۳۹۹ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

پرورش گوجه فرنگی سالم و باکیفیت

 

وقتی گیاهان در گلخانه در جای خود ثابت شدند، برگ‌ها شروع به رشد می‌کنند  و گوجه فرنگی‌ها کم‌کم شکل می‌گیرند. مراقبت‌کنندگان گلخانه در این مراحل وظایفی برای کمک به گیاه دارند. وصل کردن ساقه‌ها به نگه‌دارنده‌های بوته، حذف برگ‌های اضافه در صورت لزوم، هرس کردن و… . در ادامه این مراحل را مروری سریع می‌کنیم تا با فرایند پرورش گوجه فرنگی سالم بیشتر آشنا شوید.

آتاویتا مدعی تولید سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای تولید داخل است که محصولاتش با برترین محصولات جهانی رقابت می‌کنند.

 

وصل کردن ساقه گوجه فرنگی به نگه دارنده

 

گونه‌های گوجه فرنگی ما بوته‌هایی به شکل معلق دارند. این بدان معناست که بر خلاف یک گلخانه معمولی، بوته‌های گوجه فرنگی ما رو به بالا رشد می‌کنند تا جایی که از بالا برای جلوگیری از رشد بیشتر، بریده شوند.

این گیاهان به طور معمول بین ۳۶ تا ۴۰ فوت قد می‌کشند. برای نگه داشتن ساقه چنین گیاه بلندی، ساقه بوته به رشته‌هایی متصل می‌شود که به سازه‌های داخل گلخانه وصل شده‌اند. این ساختار در مدل خیلی ساده و کوچکش شبیه همان کاری است که در باغچه خانه با چوب یا نخ انجام می‌دهیم تا بوته‌ها را به بالا هدایت کنیم.

 

حذف پاجوش‌ها و جوانه‌های اضافه

 

یکی از مهم‌ترین عناصر در پرورش گوجه‌فرنگی‌های باکیفیت در این است که بتوانیم مقدار میوه‌دهی هر بوته را کنترل کنیم. نکته‌ای کلیدی که با همین عملیات انجام می‌گیرد.

 وقتی گیاه شروع به رشد می‌کند، شاخه می‌زند و ساقه‌های کوچک‌تری از ساقه اصلی می‌رویاند. این شاخه‌ها باید حذف شوند. از بین بردن شاخه‌های اضافی گیاه را به سمت تمرکز روی شاخه اصلی هدایت می‌کند و تمام آب و مواد مغذی را فقط به آن می‌رساند. این کار به وجود آورنده طعم و عطر خوشی است که در گوجه فرنگی‌های رسیده به بازار ما احساس می‌کنید.

حذف برگ‌های اضافه

 

این عملیات درست همانی است که از عنوانش به نظر می‌رسد. کم کردن تعداد برگ‌ها به این منظور که نور به میوه‌ها برسد. این یک متعادل‌سازی تعداد برگ‌هاست.

درست است که برگ کمتر نور بیشتری به میوه‌ها می‌رساند اما فراموش نکنیم که گیاه برای رساندن غذا و آب به میوه، به برگ‌ها هم نیاز دارد. همچنین، گیاهان هم مانند ما احتیاج به تنفس دارند و از طریق برگ‌ها خودشان را خنک نگه می‌دارند.

 هر گیاه به تعداد مشخصی برگ احتیاج دارد تا دمای درونی خود را تنظیم کند. وظیفه کارکنان این بخش از گلخانه این است که این توازن را بسته به وضعیت سلامت گیاه، فصل و عوامل دیگر تنظیم کنند.

 

هرس کردن

 

با شروع گلدهی گیاه، در برخی گلخانه‌ها با استفاده از زنبورهای بامبل یا با روش‌های دیگر، گرده‌افشانی را شروع می‌کنند تا گل‌های زرد را به گوجه فرنگی قرمز تبدیل کنند.

برای اطمینان از اینکه گوجه فرنگی‌ها با اندازه مناسب، آنقدر قوی باشند که تا رسیدن کامل روی شاخه‌ها باقی بمانند، گل‌های اضافی را هرس می‌کنیم.

تعداد و زمان این کار بستگی فصل و نور آفتاب دارد. هنگامی که سطح نور کم باشد، گل‌های بیشتری را هرس خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که گیاه می‌تواند بار میوه را تحمل کند.

 وقتی آفتاب بیشتر است، گوجه فرنگی‌های بیشتری را روی یک خوشه نگه می‌داریم.

یک گیاه باید بتواند حدود ۸ هفته میوه را در مراحل مختلف بلوغ نگه دارد تا گوجه‌ها سالم بمانند و به تعادل برسند.

 

پایین آوردن گیاه

 

گیاه گوجه فرنگی در هر هفته در فصل تابستان تقریباً یک فوت رشد می‌کند. در زمستان این رشد کمی کمتر است.

 هنگامی که قد گیاه به حدود ۱۰ فوت می‌رسد، ما به طور منظم رشته‌ها را از قلاب‌ها باز کرده و گیاه را به پایین می‌کشیم تا میوه‌ها همیشه تا ارتفاع کمر برسند. با تکرار این کار در طول عمر محصول، گیاه تا ۲۵ فوت از سمت ریشه پایین می‌رود.

هرچه این گیاه مسن‌تر باشد، ریشه‌ها برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ رشد کار سخت‌تری در پیش دارند. پایین آوردن یکی از مشاغل دشوار در اواخر فصل برداشت محصول است زیرا ساقه گیاه طولانی و سنگین می‌شود.

درباره فرایند کار در گلخانه‌های هیدروپونیک و بخصوص گلخانه‌های عظیم آتاویتا در وبلاگ سایت آتاویتا بیشتر خواهید خواند.

مطالب مرتبط

atavita

استفاده از فناوری‌های هیدروپونیک جهت کشت محصولات غذایی در مناطق خشک و کم آبی

هیدروپونیک به‌عنوان یک روش نوین کشاورزی، در دهه‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این روش کشاورزی آبی، در مقایسه با روش‌های سنتی خاکی، با امکانات کمتری همچون آب و فضا کار می‌کند و به نتیجه بهتری دست می‌یابد

مطالعه 1 دقیقه

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.