مقاله

سیستم آبیاری جزر و مد برای گلخانه هیدروپونیک چیست؟

خرداد ۳۱, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

سیستم آبیاری جزر و مد برای گلخانه هیدروپونیک چیست؟

 

برای کشت هیدروپونیک چندین روش وجود دارد که یکی از این روش‌ها روش کشت جزر و مد است. سیستم آبیاری جزر و مد برای گلخانه هیدروپونیک روشی قابل اطمینان برای آبیاری گیاهان گلخانه هیدروپونیک شماست. این سیستم به سیستم سیل و زهکشی نیز معروف است زیرا ریشه‌ها در آب راکد نمی‌نشینند. گفته می‌شود این روش برای کشت هیدروپونیک بهترین تکنیک محسوب می‌شود. زیرا آب و مواد غذایی به راحتی در اختیار ریشه‌ها قرار می‌گیرد. در این مقاله می‌خواهیم به صورت مفصل به این موضوع بپردازیم.

 

سیستم جزر و مد هیدروپونیک چیست؟

 

در این روش ریشه گیاهان در عمق محلولی ثابت قرار می‌گیرند و این محلول غذایی در طول 1 روز سه الی چهار بار تخلیه می‌شود. بنابراین فضای تنفس بهتری نیز برای ریشه گیاه تامین می‌گردد. اما برای راحتی بیشتر در انجام آن، یک زمان سنج را به پمپ وصل می‌کنند و سپس اقدام به تزریق محلول غذایی می‌کنند.

 

روش کار آبیاری جزر و مد هیدروپونیک

 

روش کار سیستم جزر و مد هیدروپونیک به این صورت است که محلول مواد غذایی را به سینی رشد (نشاء) می‌برد تا ریشه‌ها را تغذیه و غرقاب کند و سپس عقب نشینی می‌کند. محلول اضافی تخلیه شده مجددا به مخزن باز می‌گردد و بدین ترتیب مواد غذایی چندین بار در طول روز گردش می‌کنند. البته فقط برای تزریق محلول غذایی به داخل سینی نشاء از نیروی پمپ استفاده می‌گردد و برای خروج آن می‌توان از نیروی جاذبه کمک گرفت.

 

سیستم آبیاری جزر و مد برای گلخانه هیدروپونیک چیست؟

 

بستر کشت گیاهان در این روش می‌تواند در سینی‌های لبه‌دار یا گلدان‌های حاوی پشم سنگ گرانولی (راکوول) باشد. اما شایع‌ترین بستر مورد استفاده در سیستم جز و مد هیدروپونیک، سنگ‌ریزه یا سنگ رودخانه‌ای و ماسه می‌باشد. البته هر بستری که در حالت غرقاب بصورت شناور نباشد، برای این تکنیک کاربرد دارد.

سیستم جزر و مد هیدروپونیک تقریبا برای همه گیاهان، به خصوص گیاهانی که دارای ریشه فراوانی هستند، مناسب است. البته باید توجه داشت گیاهانی که دارای ریشه‌های فراوانی هستند، میزان زیادی مواد و محلول مغذی نیاز دارند.

 

مزایای سیستم جزر و مد

 

  • نسبت به روش فیلم تغذیه‌ای یا آبیاری قطره‌ای در مقابل خشک شدن گیاه به واسطه قطع شدن پمپ بهتر و مقاوم‌تر است.
  • کاشت و برداشت محصولات برای پرورش دهنده بسیار آسان و با دسترس بالا
  • سهولت در استفاده
  • تنوع در انواع گیاهان قابل رشد
  • صرفه جویی در مصرف آب نسبت به سایر روش‌های هیدروپونیک
  • موثر در رساندن مواد مغذی به گیاهان

 

معایب آبیاری جزر و مد

 

  • در این تکنیک به محلول مغذی بیشتری نیاز است.
  • هزینه کود در این روش نسبت به سایر روش‌ها بالاست.
  • خروج جریان آب می‌تواند به علت گرفتگی لوله‌های سرریز مختل شده و در طولانی مدت باعث خفگی گیاه شود.

 

نکاتی برای حفظ سیستم جذر و مد گلخانه هیدروپونیک

 

حفظ سیستم جزر و مد به اندازه درست ساخته شدن آن مهم است. با رعایت این نکات، می‌توانید به تولید محصولات خود تسلط داشته و در عین حال سلامت گیاهان خود را تضمین کنید.

 

مدیریت تایمرها

 

تایمرهای سیستم جزر و مد اهمیت بالایی دارد چرا که آنها کل سیستم را کنترل می‌کنند. تایمرها به پمپ‌ها هشدار می‌دهند که آب غنی از مواد مغذی را به گیاهان رسانده و به موقع آب را تخلیه کنند تا گیاهان در آب غرق نشوند. مدیریت نادرست تایمرها می‌تواند باعث خشک شدن ریشه‌ها، غرق شدن گیاهان شده و در نتیجه از بین رفتن سرمایه شود.

 

 

نکاتی برای حفظ سیستم جذر و مد گلخانه هیدروپونیک

 

بررسی و سنجش pH

 

سطح pH صرف نظر از نوع سیستم هیدروپونیک ضروری می‌باشد. اگر میزان pH آب خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد، گیاهان مواد مغذی را به خوبی جذب نمی‌کنند و در نتیجه باعث تلف شدن گیاهان خواهد شد. همچنین شما باید نیاز طبیعی گیاهان خود را در طول مراحل رشد در نظر بگیرید. برای اکثر گیاهان، pH حدود شش ایده آل است. شما می‌توانید مانیتوری بخرید که به طور خودکار pH را اندازهگیری می‌کند.

 

نگهداری محلول‌های مغذی

 

یکی از مزایای کشت هیدروپونیک نسبت به خاک اینست که در کشت هیدروپونیک شما می‌توانید محیط را کنترل کنید. این بدان معناست که شما باید دمای محلول غذایی را کنترل کنید. این دما در حالت ایده‌آل باید در محدوده 66 تا 73 درجه باشد. اگر دمای آب گرم‌تر است، باید یک مخزن بزرگتر و یا یک چیلر برای مواد مغذی تهیه کنید.

علاوه بر این، با تبخیر آب و پمپاژ محلول از طریق سیستم، محلول مواد غذایی می‌تواند بیشتر و بیشتر غلیظ شود. برای جلوگیری از این امر می‌توانید مخزن را با آب ساده باران پر کنید. این مسئله از مواردی است که به آب و هوای منطقه گلخانه هیدروپونیک شما (خشک، مرطوب و…) بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که گیاهان بیشتر از مواد معدنی به آب نیازمندند.

 

تمیز کردن

 

تمیز کردن یکی از حیاتی ترین مراحل نگهداری است، شما باید قبل از راه‌اندازی سیستم، باید این کار را انجام دهید. با استفاده از محلول سفید کننده 10 درصد، باید جعبه را تمیز کنید تا مطمئن شوید هیچ‌گونه آلودگی وجود ندارد. همچنین حذف گیاهان بیمار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین برگ‌های مرده را از گلخانه خود حذف کنید زیرا آنها می‌توانند باعث بروز بیماری‌های قارچی در گیاهان شوند.

 

نکاتی برای حفظ سیستم جذر و مد گلخانه هیدروپونیک

 

بهترین محیط رشد برای سیستم جزر و مد

 

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، سیستم جزر و مد هیدروپونیک برای هر بستری که در حالت غرقاب بصورت شناور نباشد، کاربرد دارد. در ادامه می‌خواهیم چند مورد از بهترین محیط رشد برای سیستم جزر و مد اشاره کنیم:

 

پشم سنگ

 

  • شما می توانید تا پنج بار در روز غرق‌آب کنید
  • حداقل یک بار در روز غرقابی انجام شود
  • غرقابی نباید بیشتر از هر سه ساعت اتفاق بیفتد

در حالی که پشم سنگ بهترین است، استفاده از زغال سنگ نارگیل یا سنگریزه‌های سفالی نیز موثر خواهد بود.

 

کوکوی نارگیل

 

  • شما می‌توانید تا پنج بار در روز غرق‌آب کنید
  • حداقل سه بار در روز غرقابی انجام شود
  • غرقابی باید هر سه تا پنج ساعت یکبار رخ دهد

 

سنگریزه های رسی

 

  • شما می‌توانید تا هشت بار در روز غرق‌آب کنید
  • حداقل چهار بار در روز غرقابی انجام شود
  • غرق‌آب کردن باید هر دو تا چهار ساعت یکبار رخ دهد

 

سیستم آبیاری جزر و مد در گلخانه هیدروپونیک ارس تارلا امین و امیر

 

سالن نشاء گلخانه هیدروپونیک آتاویتا از تکنولوژی سیستم آبیاری جزر و مد برخوردار می‌باشند. گلخانه هیدروپونیک ارس تارلا امین و امیر تحت عنوان برند آتاویتا، بزرگترین گلخانه هیدروپونیک خاورمیانه می‌باشد. اکنون آتاویتا به واسطه سوابق و تجارب، دانش فنی بومی‌ شده و تجربه تأسیس و تجهیز پیشرفته‌ترین گلخانه‌های شیشه‌ای، نه‌تنها در راه احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای جدید در کشور است، بلکه این آمادگی را دارد که برای متقاضیان و افرادی که قصد احداث گلخانه شیشه ای دارند، خدمات مشاوره فنی و احداث گلخانه شیشه‌ای ارائه دهد.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (1مورد)





روش کاشت نشاء چگونه است؟ - آتاویتا

660 روز قبل

[…] نشاء گلخانه هیدروپونیک آتاویتا از تکنولوژی سیستم آبیاری جزر و مد برخوردار می‌باشند. گلخانه هیدروپونیک ارس تارلا امین و […]

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.