مقاله

گلخانه هیدروپونیک چیست؟

اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

گلخانه هیدروپونیک چیست؟ آشنایی با بزرگترین گلخانه هیدروپونیک ایران

 

گلخانه هیدروپونیک چیست؟ شاید این نام به گوش شما نیز خورده باشد. قاعدتا با محصولات گلخانه‌ای آشنا هستید و در شهر و محیط زندگی شما نیز گلخانه وجود دارد. اما باید بگوییم کشت گیاهان گلخانه ای روش های مختلف و متفاوتی دارد. یکی از این روش ها کشت هیدروپونیک می‌باشد. کشت هیدروپونیک یا آب کشت یکی از سبک های کشاورزی گلخانه‌ای می‌باشد که در آن از خاک استفاده نمی‌شود و به کشاورزی بدون خاک نیز معروف است.

 

در این روش، گیاهان در محلولی از آب و مواد مغذی رشد می‌کنند. سرعت رشد گیاهان در این روش نسبت به خاک بالا بوده و می‌توان در تمام فصول سال از آن بهره برد. این روش کشت، مزیت های زیادی دارد که در ادامه این مقاله به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

 

کشت و گلخانه هیدروپونیک چیست؟

 

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، به زبان ساده تر، هیدروپونیک راهی برای فرار از آلودگی های خاک و استقرار گیاه در مکانی که بصورت مستقیم از ریشه آن محافظت می‌شود، است. به عبارتی دیگر، در روش کشت هیدروپونیک که امروزه در کشاورزی مدرن مطرح است، گیاه به جای رشد و نمو در خاک، در سیالی از محلول های مغذی قرار می‌گیرد و مواد لازم برای رشدش از آن تامین می‌شود.

 

هزینه احداث گلخانه هیدروپونیک

 

گلخانه هیدورپونیک وابسته به تغییرات فصلی نیست و باعث کاهش محصول در زمستان نمی‌شود. در این بین می‌توان با استفاده از فناوری های اثر بخش، حتی تولید محصول را نیز افزایش داد. گیاهانی مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، بادمجان، کاهو و سایر صیفی جات قابلیت کشت به روش هیدروپونیک را دارند.

در این روش آلوده بودن خاک دیگر برای کشاورزان دغدغه نیست و نیازی به ضد عفونی ندارد. از طرفی دیگر در مصرف آب نیز صرفه جویی شده و برای استان هایی که با مشکل کم آبی مواجه هستند، کارایی بسیاری خواهد داشت.

 

انواع روش های کاشت هیدروپونیک

 

کشاورزی هیدروپونیک به صورت گوناگونی انجام می‌شود. قدیمی‌ترین و ساده‌ترین روش کشت هیدروپونیک، کاشت گیاهان در بستر کاه بوده و مواد مغذی موردنیاز گیاهان را نیز در این بستر قرار می‌دادند. امروزه روش های جدیدی برای کشت گیاهان به کار می‌رود مانند: NFT که طبق آن، مواد غذایی در یک لایه نازک در اختیار گیاهان قرار داده می‌شود. از سایر روش‌های تغذیه گیاهان می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • نوار غذایی یا NFT
  • شناوری
  • هواکشت
  • سیستم مویینگی
  • سیستم قطره ای
  • غوطه روی یا DWC

فواید کشت هیدروپونیک

 

در گلخانه هیدروپونیک امکان رشد گیاهانی وجود دارد که هزینه مورد نیاز برای آن بالاست و یا در شریط سنتی امکان پرورش آن وجود ندارد. با توجه به کمبود آب در برخی مناطق، بهینه سازی در مصرف آب یکی از اولین اولویت ها در گلخانه هیدروپونیک است. در گلخانه هیدروپونیک دیگر نیازی به ضد عفونی کردن بستر کشت و شخم زدن نیست. همچنین کنترل شرایط محیطی مانند نور، رطوبت و هوا بسیار راحت تر از سایر روش های کشاورزی است. سایر فواید کشت در گلخانه هیدروپونیک عبارت است از:

  • کشت هیدروپونیک برای تولید محصولات تراریخته روش محبوبی است.
  • این کشت نیازی به خاک ندارد.
  • گلخانه هیدروپونیک را بدون توجه به شرایط آب و هوایی و حتی در مناطق متروکه و بلااستفاده نیز می‌توان راه اندازی کرد.
  • ارزش غذایی محصولاتی که در گلخانه هیدروپونیک کشت می‌شوند نسبت به سایر محصولاتی که با روش سنتی کشت می‌شوند، بالاست.
  • مصرف سموم و آفت کش که میتوانند باعث آلوده شدن خاک شوند، کم است.

 

چگونه در منزل گلخانه هیدروپونیک راه اندازی کنیم؟

 

چگونه در منزل گلخانه هیدروپونیک راه اندازی کنیم؟

 

ما در مقاله ساخت گلخانه هیدروپونیک در خانه به صورت مفصل و کامل به این موضوع پرداخته ایم. کشت هیدروپونیک در خانه بیشتر به افرادی پیشنهاد می‌شود که در آپارتمان زندگی می‌کنند و فضای کمی برای تهیه باغچه و یا گلخانه دارند. شما می‌توانید در منزل خود با هزینه کم گلخانه کوچکی بسازید و هر نوع گیاهی که دوست دارید، کاشته و مصرف کنید.

 

گلخانه ارس تارلا امیر و امین؛ بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور

 

شرکت ارس تارلا امین و امیر تحت عنوان برند آتاویتا بزرگترین گلخانه هیدروپونیک در کشور و خاور میانه می‌باشد. این شرکت با برنامه ریزی دقیق و کلان در منطقه آزاد ارس احداث شد. تجهیزات و ماشین آلات لازم برای این شرکت از هلند وارد شده و تحت نظر مشاورین هلندی، راه اندازی گردیده است.

با توجه به سوابق صادراتی مجموعه و نیاز روز افزون کشورهای هدف و در رأس آنها کشور روسیه، شرکت اقدام به ایجاد زیرساخت‌های لازم در مقاصد صادراتی نموده و تمام تلاش خود را در جهت توسعه سطح گلخانه‌های زیر کشت به کار گرفت.

نتیجه این اقدامات تأسیس شرکت ارس تارلا امیر و افزایش سطح گلخانه‌ها به میزان 87 هکتار است. در حال حاضر مجموعه آتاویتا با صادراتی معادل 85 درصد محصول تولیدی خود، توان صادراتی معادل 30 هزار تن را در سال دارد.

 

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (9مورد)





سیستم‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی گلخانه‌های هیدروپونیک - آتاویتا

253 روز قبل

[…] راه‌اندازی کرد. سیستم‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی گلخانه‌های هیدروپونیک بسیار آسان و کم هزینه هستند. این مورد عاملی است که […]

پسندیدم

روش های ضدعفونی کردن بستر کشت گلخانه هیدروپونیک - آتاویتا

550 روز قبل

[…] مقاله قصد داریم در مورد روش های ضد عفونی کردن بستر کشت گلخانه هیدروپونیک و سایر روش‌های مربوط به کنترل و مدیریت آفات صحبت […]

پسندیدم

فواید روکش برای گاترهای کشت در گلخانه هیدروپونیک - آتاویتا

600 روز قبل

[…] در مورد فواید استفاده از روکش برای گاترهای کشت در گلخانه هیدروپونیک توضیح […]

پسندیدم

استارت فصل کشت جدید در گلخانه هیدروپونیک چگونه صورت می گیرد؟ - آتاویتا

608 روز قبل

[…] در این مقاله می‌خواهیم در مورد استارت فصل کشت جدید در گلخانه هیدروپونیک صحبت […]

پسندیدم

خاک کوکوپیت چیست و چه مزایایی دارد؟ - آتاویتا

665 روز قبل

[…] کوکوپیت می‌باشد چرا که کوکوپیت بهترین بستر کشت برای گلخانه هیدروپونیک است. محصولاتی مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و… در […]

پسندیدم

بستر کشت هیدروپونیک چیست؟ - آتاویتا

673 روز قبل

[…] از بستر کشت هیدروپونیک یکی از مهم‌ترین مباحث کشاورزی در این حوزه است. امروزه […]

پسندیدم

بهترین تجهیزات برای گلخانه هیدروپونیک - آتاویتا

684 روز قبل

[…] لوازم و تجهیزات کاربردی و موثر برای گلخانه هیدروپونیک به شما این امکان را می‌دهد تا در فضای کمتری نسب به کاشت […]

پسندیدم

تفاوت کاشت هیدروپونیک و ایروپونیک در چیست؟ کدامیک بهتر است؟ - آتاویتا

691 روز قبل

[…] و معایب خود را دارند. در این مقاله میخواهیم به تفاوت کاشت هیدروپونیک و ایروپونیک […]

پسندیدم

بهترین گیاه برای کشت هیدروپونیک - آتاویتا

691 روز قبل

[…] بپرسید چرا کشت هیدروپونیک؟ ما در مقاله “گلخانه هیدروپونیک چیست” کاملا به این موضوع اشاره کردیم که کشت محصولات به […]

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.