مقاله

نحوه استفاده از چسب زرد حشرات

آبان ۲۴, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

نحوه استفاده از چسب زرد حشرات

 

همانطور که در مقالات پیشین گفته شد، امروزه در کشاورزی نوین از روش‌های تلفیقی برای مبارزه با آفات استفاده می‌شود. علاوه بر این برای کنترل جمعیت آفات، روش‌های کنترل مکانیکی به عنوان روش‌های جایگزین برای سموم شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته است. کاهش مصرف سموم شیمیایی خساراتی از قبیل آسیب به گیاهان، مقاومت حشرات در برابر سموم و انباشتگی سم را نیز به حداقل رسانده است. روش‌های مختلفی تحت عنوان کنترل مکانیکی و ارگانیک آفات وجود دارند. یکی از این روش‌ها استفاده از چسب زرد حشرات یا کارت زرد است. این روش می‌تواند جایگزین مناسبی برای کنترل جمعیت آفات در باغ‌ها و گلخانه‌ها باشد. اما نحوه استفاده از چسب زرد حشرات به چه صورت است؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد این موضوع به طور مفصل صحبت کنیم.

 

چسب زرد حشرات چیست؟

 

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، وجود انواع آفات و حشرات در پروش گیاهان یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقات در هر خانه یا گلخانه است. برای از بین بردن این آفات روش‌هایی نیز وجود دارند که خطری برای سلامتی ندارند. چسب زرد حشرات یکی از روش‌های مکانیکی مبارزه با آفات است. این روش یک روش کم هزینه، ساده و در عین حال موثر برای مبارزه با انواع و اقسام حشرات می‌باشد. تنها کافیست کارت زرد را در فضایی مناسب در گلخانه نصب کنید تا دیگر شاهد آفات آزاردهنده از جمله پشه‌ها نباشید.

استفاده از چسب زرد حشره گیر نه تنها به کاهش جمعیت آفات کمک می‌کند بلکه بهترین روش برای ردیابی انواع آفات موجود در گلخانه نیز می‌باشد. همچنین با استفاده از این روش، آفات مقاوم‌تر نمی‌شوند و به عبارتی ساده‌تر در تله می‌افتند.

 

نحوه استفاده از چسب زرد حشرات

 

کارت های زرد چسبنده چگونه اثر می‌کنند؟

 

همانطور که می‌دانید حشرات در برابر طول موج‌های مختلف، واکنش‌های خاص و متفاوتی از خود نشان می‌دهند. رنگ‌های زرد و آبی دارای موثرترین طول موج برای جلب انواع حشرات هستند. طول موجی که حشرات به آن حساس هستند بین 300 تا 650 نانومتر است و رنگ‌های زرد و آبی در این محدوده می‌باشند. البته نا گفته نماند که برخی از حشرات به سمت رنگ خاصی جلب می‌شوند که در این میان رنگ زرد بیشترین جذب‌کنندگی را در بین سایر رنگ‌ها دارد. کارت های زرد چسبنده با توجه به رنگی که دارند، حشرات و آفات را به سمت خود جذب می‌کنند و با توجه به اینکه سطح این کارت ها با چسب های مخصوصی پوشیده شده است، آفات با نزدیک شدن به کارت های زرد به آن می‌چسبد و در نتیجه قدرت پرواز آفت از بین رفته و دیگر توانایی جدا شدن از آن را ندارد.

 

نحوه استفاده از کارت‌های زرد چسبنده

 

کارت زرد جذب کننده حشرات یک کاغذ چسبناک است و تنها دلیلی که باعث جذب حشرات به این کاغذ می‌شود، رنگ آن می‌باشد. نحوه استفاده از چسب زرد حشرات بسیار ساده است. تنها کافیست کاغذ روی آن را جدا کرده و در محل مورد نظر نصب یا آویزان کنید. اگر آفات زیادی در محیط گلخانه شما وجود نداشته باشد، با نصب چسب زرد جذب کننده حشرات می‌توانید از حضور آفات سریعا باخبر شوید و نوع آنها را نیز شناسایی کنید.

البته باید گفت نحوه و میزان استفاده از کارت زرد به هدف شما نیز بستگی دارد. اگر قصد رصد و ردیابی آفات گلخانه را دارید، توصیه می‎کنیم برای هر 200 تا 400 متر یک کارت زرد نصب کنید. به عبارتی دیگر برای هر هکتار، 25 تا 50 عدد کارت زرد مناسب می‌باشد. اما اگر قصد دارید میزان انبوهی از آفات را در گلخانه خود کنترل کنید، در این صورت قرار دادن کارت زرد چسبنده با فواصل 10 تا 20 متر ضروری است.

دقت کنید که هنگام نصب کارت زرد، آنها را به گونه‌ای قرار دهید که ارتفاع مناسبی نسبت به گیاه داشته باشند. در گلخانه بهتر است این کارت‌ها را نزدیک به گیاهان قرار دهید. بهترین محل برای نصب کارت‌های زرد چسبنده در گلخانه، نزدیک به تاج گیاهان است.

 

نکات استفاده از چسب زرد

 

  • چسب زرد حشرات را در محل تجمع حشرات قرار دهید تا حداکثر عملکرد خود را داشته باشد.
  • آویزان کردن این کارت ها زیر نور لامپ ها توصیه می‌شود.
  • کارت های زرد قابلیت جذب حشرات با جثه بزرگ مانند مگس و زنبور را ندارند.

 

کارت زرد برای کنترل کدام حشرات مناسب است؟

 

همانطور که در فوق نیز اشاره شد، طیف وسیعی از حشرات و آفات جلب رنگ‌های زرد و آبی می‌شوند. به عنوان مثال آفات و حشراتی مانند شته‌های بالدار، تریپس، مگس میوه، مگس مینوز، سفید بالک، زنجرک و پسیل نسبت به رنگ زرد حساس هستند و جذب این کارت‌ها می‌شوند.

توجه داشته باشید که استفاده از کارت زرد در عین کنترل جمعیت آفات روشی مناسب برای رصد و ردیابی آفات نیز می‌باشد. با اینحال برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را از کنترل آفات به دست آورید، توصیه می‌کنیم با کارشناسان کشاورزی مشورت کنید تا آنها میزان و نحوه استفاده دقیق از این کارت‌ها را برای گلخانه شما تعیین کنند.

 

نحوه استفاده از چسب زرد حشرات

 

مزایای چسب زرد حشره گیر

 

احتمالا فکر کنید روش‌های دیگری از جمله سمپاشی قدرت اثر گذاری بالاتری نسبت به کارت زرد داشته باشند. همین‌طور نیز هست. اما مزایایی که در استفاده از چسب زرد حشرات وجود دارد، این روش را به بهترین گزینه موجود تبدیل می‌کند. یکی از مهمترین مزایای استفاده از چسب زرد حشره گیر که آن را به روشی عالی برای مبارزه با آفات تبدیل می‌کند، بی ضرر بودن آنست. چسب زرد هیچ‌گونه بو و خطری برای سلامتی گیاهان و همچنین انسان‌ها ندارد. از دیگر مزایای کارت های زرد چسبنده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از بهترین روش‌ها برای شناسایی آفات
  • کم هزینه و آسان برای کنترل جمعیت آفات
  • بهترین روش برای تعیین نقطه اوج جمعیت آفات
  • کاهش استفاده از سموم شمیایی و غیر ارگانیک
  • تاثیر نداشتن دما و رطوبت بر کیفیت عملکرد آنها
  • قابلیت چسبندگی در هر دو طرف کارت
  • مقاوم در برابر اشعه UV

 

سخن پایانی

با افزایش روز افزون جمعیت و مصرف مواد غذایی، کنترل بیولوژیکی و کشت ارگانیک، می‌تواند از جمله موارد تاثیر‌گذار باشد. به همین دلیل مدیریت آفات در گلخانه‌ها علاوه بر ارتقاء درآمد کشاورزان، باعث افزایش کیفیت محصولات نیز می‌شود. همچنین استفاده صحیح از آفت‌کش‌ها علاوه بر کاهش هزینه‌ها، در حفظ سلامت محیط زیست نیز تاثیر بسیاری دارد. همانطور که تا پایان مقاله همراه ما بودید، استفاده از تله های چسبناک تنها برای به دام انداختن آفات نیست. وجود انواع مختلفی از این تله ها به گلخانه داران کمک می‌کند تا علاوه بر این، نوع آفات را شناسایی کرده و جمعیت آنها را در طول زمان اندازه گیری کنند.

اما استفاده از تله ها برای به دام انداختن آفات به خودی خود ممکن است برای مدیریت هجوم مداوم آفات ناکافی باشند. بنابراین برای مدیریت آفات در گلخانه ها، مسئله کنترل بیولوژیک آفات مطرح می‌شود. در این روش از دشمنان طبیعی آفات برای از بین بردن علوفه هرز و بیماری‌های گیاهان استفاده می‌شود. کنترل بیولوژیکی آفات در گلخانه هیدروپونیک ارس تارلا امیر تحت عنوان برند آتاویتا نیز صورت می‌گیرد. در این مجموعه برای از بین بردن آفات از سن‌های شکارگر استفاده می‌گردد.

مطالب مرتبط

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (1مورد)





نحوه مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی - آتاویتا

395 روز قبل

[…] بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از چسب زرد حشرات […]

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.