مقاله

نکاتی برای جلوگیری از آفات و بیماری ها در گلخانه

مهر ۳۰, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

نکاتی برای جلوگیری از آفات و بیماری ها در گلخانه

 

یکی از چالش‌هایی که اغلب گلخانه داران با آن مواجه‌اند، مدیریت یکپارچه آفات و بیماری‌ها است. هنگامی که یک بیماری در گلخانه گسترش یافته و آفات به محصول هجوم می‌آورند، علاوه بر اینکه رفع آن می‌تواند بسیار دشوار باشد، از طرفی دیگر ممکن است ضررهای بسیاری از آسیب محصولات به صاحبان گلخانه وارد شود. از این رو مدیریت و جلوگیری از آفات و بیماری ها در گلخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله می‌خواهیم به چند روش برای جلوگیری از آفات و بیماری ها در گلخانه اشاره کرده و شیوه صحیح مدیریت آفات را با شما در میان بگذاریم.

 

روش های جلوگیری از آفات در گلخانه

 

یک گلخانه معمولی ممکن است تا 15 درصد از درآمد بالقوه، هزینه داشته باشد. اما آسیب آفات می‌تواند تا 10 درصد این هزینه‌ها را افزایش دهد. از این رو هر اقدامی برای کاهش خطر ورود آفات و بیماری به گلخانه، ارزش دارد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت سودآوری و بهره‌وری یک گلخانه را می‌توان با به حداقل رساندن آفات و بیماری‌ها بهبود بخشید. روش‌های زیادی برای جلوگیری از آفات در گلخانه ها وجود دارد که کم‌هزینه، موثر و چشمگیر هستند. از جمله:

 

نکاتی برای جلوگیری از آفات و بیماری ها در گلخانه

 

بررسی ورودی های گلخانه

 

یکی از ساده‌ترین روش‌های جلوگیری از ورود بیماری ها و آفات به گلخانه ، بررسی سایر محصولاتی از که از مکان‌های دیگر وارد گلخانه می‌شوند. اگر در محیط گلخانه متوجه شدید که تعداد زیادی از گیاهان آلوده شده‌اند، درمان آن دشوار است اما اگر تنها تعداد کمی از گیاهان به صورت خفیف آلوده هستند، احتمالا با شته‌ها یا گونه خفیفی از آفات مواجهید. بهتر است گیاهان آلوده از سایر گیاهان جدا شده و در مکان دیگری نگهداری شوند. علاوه بر این ورود، خروج و رفت‌وآمد نیز باید تحت کنترل باشد. توصیه می‌شود قبل و بعد از ورود به سالن کشت، از لباس‌ها و کفش‌های خود را ضد عفونی کنید. چرا که رفت و آمد بازدیدکنندگان و حتی کارکنان سایر بخش‌ها به سالن گلخانه، می‌تواند باعث انتقال آلودگی‌ها شود.

 

تمیز نگه داشتن گلخانه برای جلوگیری از آفات و بیماری ها در گلخانه

 

حفظ محیطی سالم و تمیز، بهترین و مطمئن ترین راه برای جلوگیری از ایجاد و گسترش بیماری‌ها و آفات در گلخانه است. علاوه بر اینکه هر منطقه از گلخانه پس از پایان فصل کشت باید تمیز شوند، تمامی ابزراها و تجهیزات نیز باید کاملا ضد عفونی شوند. ما قبلا در مقاله ای جداگانه به چگونگی تمیز کردن سیستم آبیاری گلخانه پرداخته‌ایم. توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

البته باید گفت تمیز نگه داشتن گلخانه و جلوگیری از ایجاد شلوغی در گیاهان نیز اقدامی پیشگیرانه و مناسب است. گیاهان دور ریختنی باید بلافاصله جدا شده و دور ریخته شوند و همچنین شکوفه‌های مصرف شده باید از گیاهان پاکسازی شوند. هر چقدر گیاهان مدت زمان طولانی‌تری در گلخانه نگهداری شوند، احتمال جذب آفات و بیماری‌ها نیز بیشتر می‌شود. گیاهان آلوده باید مستقیما در کیسه زباله قرار داده و سپس به محیط خارج از گلخانه انتقال یابند. از حمل گیاهان آلوده در سراسر گلخانه و بدون پوشش جدا خودداری کنید چرا که ممکن است سایر محصولات نیز آفت زده شوند.

نکته دیگر اینکه تمیز نگه داشتن محیط خارج از سالن کاشت نیز به همان اندازه برای حفظ تمیزی و نظم در گلخانه مهم است چرا که منبع اصلی شته‌ها، کنه‌ها، مگس‌های سفید و همچنین سایر آفات و بیماری‌ها محیط بیرون از گلخانه می‌باشد.

 

نظارت بر آب آبیاری

 

اطمینان از آب آبیاری که برای گیاهان خود استفاده می‌کنید، گام مهمی در جلوگیری از آسیب جدی به محصولات شماست. همچنین به دمای گلخانه نیز باید توجه کافی داشته باشید و گیاهان خود را بر اساس آن آبیاری کنید تا محصولات بیش از اندازه آبیاری نشوند. آبیاری زیاد و کم باعث ضعیف شدن گیاهان شما می‌شود و آنها را مستعد بیماری و حشرات می‌کند. استفاده از نیمکت‌ها گزینه خوبی برای پرورش‌دهندگانی است که به دنبال از بین بردن بیماری‌ها هستند. چرا که در این روش فقط ریشه آبیاری می‌شود و برگ‌ها خشک می‌مانند.

علاوه بر این، از مصرف هر گونه آب راکد در گلخانه خودداری کنید. چرا که راکد شدن آب منجر به جذب باکتری‌ها می‌شود و بستر کشت گیاهان را تبدیل به محلی برای پرورش آفات می‌کند. خودکار شدن سیستم آبیاری، تهویه و همچنین سایر کنترل‌کننده‌های محیطی جهت داشتن محیطی ایده‌آل برای محصولات شما، ضروری است. آبیاری زودتر در روز معمولا بهترین گزینه است چرا که شاخ و برگ‌ها در طول روز فرصت خشک شدن دارند.

 

نکاتی برای جلوگیری از آفات و بیماری ها در گلخانه

 

غربالگری آفات

 

نصب توری حشرات در غربالگری آفات و همچنین جلوگیری از ورود آنها به گلخانه بسیار موثر است. این مورد یکی از برنامه‌های میدریت تلفیقی آفات می‌باشد. تورهای مختلفی با سوراخ‌ها و اندازه‌های مختلف برا اساس کوچکترین حشرات (مگس سفید، شته، تریپس) تا حشراتی بزرگتر مانند زنبور، وجود دارد. هر چقدر سوراخ‌های توری کوچکتر باشد، متریال متراکم‌تری دارد که جریان هوا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. از این رو توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب توری‌های ضد حشره، با یک کارشناس مشورت کنید تا مانع گردش هوای آزاد در محیط گلخانه نشود. استفاده از توری حشرات در دریچه‌های بام، پنجره‌های گلخانه و همچنین دریچه‌های ناودان توصیه می‌شود.

 

سخن پایانی

 

به خاطر داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. از این رو برای کاهش میزان آلودگی محصولات گلخانه ای، داشتن برنامه‌ای جامع برای مدیریت و جلوگیری از آفات و بیماری ها الزامی است. چرا که کاهش آلودگی‌ها، صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت. در این مقاله سعی شد نکاتی ساده برای جلوگیری از ورود آفات به گلخانه معرفی شود. اما جلوگیری از آفات و بیماری ها در گلخانه تنها به این موارد ختم نمی‌شود. ما در مقاله “نحوه شناسایی و به دام انداختن آفات” در این مورد بصورت مفصل صحبت کرده ایم. یکی از روش‌های مدیریت آفات در گلخانه ها، کنترل بیولوژیک آفات است. کنترل بیولوژیک آفات در گلخانه هیدروپونیک ارس تارلا امیر تحت عنوان برند آتاویتا نیز صورت می‌گیرد. در این مجموعه برای از بین بردن آفات از سن‌های شکارگر استفاده می‌گردد.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (2مورد)





نحوه استفاده از چسب زرد حشرات - آتاویتا

520 روز قبل

[…] شد، امروزه در کشاورزی نوین از روش‌های تلفیقی برای مبارزه با آفات استفاده می‌شود. علاوه بر این برای کنترل جمعیت آفات، […]

پسندیدم

نکاتی برای استفاده از دشمنان طبیعی آفات در گلخانه - آتاویتا

526 روز قبل

[…] حشرات باشند یا ویروس و باکتری. ما قبلا در مقاله “نکاتی برای جلوگیری از آفات و بیماری ها در گلخانه” در این خصوص به صورت مفصل صحبت کرده‌ایم. باید گفت […]

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.