مقاله

نکاتی برای جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه

آبان ۹, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

نکاتی برای جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه

 

هنگامیکه صحبت از مسائل انرژی می شود، رعایت کردن برخی موارد، هر چند کوچک، ضروری است. صرفه‌جویی در مصرف انرژی، همیشه موضوعی محبوب برای گفتگو بوده است، اما جنبه‌های زیادی وجود دارد که اغلب توسط پرورش دهندگان امروزی نادیده گرفته می‌شود. برای تطبیق مقدار انرژی موردنیاز برای راه‌اندازی یک گلخانه در فصل سرد، وجود سیستم گرمایشی کارآمد بسیار مهم است. از طرفی دیگر گرمایش گلخانه نیز تا حد زیادی می‌تواند به محصولات صدمه وارد کند. امروز در این مقاله میخواهیم به نکاتی در مورد جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه اشاره کنیم.

 

جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه

 

حفظ دمای ایده‌آل در گلخانه شما در طول زمستان به اندازه کافی هزینه‌بر است. بنابراین شما باید در مرحله اول از اتلاف گرما و انرژی در محیط گلخانه جلوگیری کنید. در ادامه چند نکته ساده برای جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه را برای شما آورده ایم:

  • گلخانه خود را برای یافتن سوراخ‌هایی که ممکن است باعث اتلاف گرما شوند، بررسی کنید.
  • اگر گلخانه شیشه‌ای دارید، شیشه‌های ترک خورده و شکسته را تعویض کنید.
  • تمامی درها، دریچه‌ها و دهانه‌های فن را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه کاملا می‌توانند بسته شوند.
  • از نصب کردن پرده‌های انرژی غافل نشوید. چرا که به کاهش این پرده‌ها علاوه بر کاهش گرما در گلخانه، باعث جلوگیری از اتلاف گرما نیز می‌شوند.

 

نکاتی برای جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه

 

پرده انرژی گلخانه

 

پرده‌ها به عنوان یکی از ابزارهای سریع در بازار صرفه‌جویی انرژی، مورد توجه‌اند. حداکثر طول عمر یک پرده انرژی 8 تا 10 سال است. با تابش نور خورشید، اشعه ماوراء بنفش می‌تواند پس از گذشت پنج سال اثر تخریبی داشته باشد. تا زمانی که پرده‌ها را تا زمانی که علائم عمده‌ای از آسیب مانند خرد شدن یا پاره شدن نباشد، می‌توان نگه داشت. پرده انرژی علاوه بر کمک به کاهش دما در گلخانه، باعث جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه می‌شوند.

 

کنترل کردن درب های ورود و خروج برای جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه

 

مشکل دیگری که اغلب نادیده گرفته می‌شود، اتلاف گرما در صورت باز گذاشتن بی مورد درب هاست. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید با عبور هر شخص درب برای مدتی باز می‌ماند؟ چه درب گلخانه باشد چه انبار، هوای سرد به ان نفوذ می‌کند و انرژی اضافی برای گرم کردن دوباره آن لازم است. برای پیشگیری از این اتفاق رایج، بهتر است از فنرهای بسته کننده در روی هر درب ورودی استفاده کرد تا از باز ماندن آن جلوگیری شود. از طرفی دیگر شما می‌توانید از اینکه درب‌ها به درستی چفت شده‌اند نیز اطمینان حاصل کنید تا باد نتواند دری را باز کند.

 

انجام تعمیرات و نگهداری بصورت منظم

 

یکی از ساده‌ترین راهکارها برای حفظ راندمان گلخانه، اینست که از مشکلاتی که در سیستم‌های گرمایش گلخانه‌ها رخ می‌دهد، پیشگیری کنید. اگر دستگاه به درستی نگهداری نشود، ممکن است چندین مشکل دیگر به طور سلسله مراتبی به وجود بیاید. علاوه بر این چندین مشکل دیگری که با تعمیر و نگهداری ساده می‌توان از آنها جلوگیری کرد، با گذشت زمان ممکن است کارایی سیستم‌های گرمایشی را کاهش دهد. اما می‌توان با راهکارهایی از بروز این مشکلات جلوگیری کرد:

  • دیگ‌ها و مشعل ها را از نظر بازده احتراق بررسی کنید.
  • جرم‌گیری بویلر را بررسی کنید. وجود رسوب در دیگ بخار ناشی از ناخالصی‌های آب است.
  • به طور منظم هوای داخل سیستم را چک و تصفیه کنید.
  • هر گونه نشتی آب در سیستم گرمایشی را تعمیر کنید و از اضافه کردن آب جدید به داخل سیستم خودداری کنید. چرا که ممکن است باعث زنگ زدگی و در نتیجه کاهش طول عمر سیستم شود.
  • عایق بیرونی لوله‌ها را بطور مرتب بررسی کنید.

 

پیدا کردن دمای ایده‌آل

 

هنگامیکه دمای گلخانه شما خیلی سرد باشد، رشد گیاهان شما متوقف می‌شود. از طرفی دیگر گرمای بیش از حد نیز به نفع محصولات شما نیست. از این رو باید مواردی را برای یافتن دمای ایده‌آل گلخانه خود دنبال کنید:

  • دمای گلخانه را بر اساس محصولات مدیریت کنید.
  • به آب و هوا و چگونگی تاثیر آن بر مناطق خاص از گلخانه، دقت کنید.
  • در فصل زمستان توجه ویژه‌ای به نور خورشید داشته باشید. به جای گرم کردن سریع مناطق و تخلیه گرمای اضافی پس از محو شدن نور خورشید، از روش گرمایش انتقالی استفاده کنید که خورشید را به عنوان بخشی از سیستم گرمایشی شما ترکیب می کند.

 

نکاتی برای جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه

 

ارتقا سیستم گرمایشی برای جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه

 

مسلما سیستم‌های قدیمی نسبت به بسیاری از سیستم‌های جدید موجود، کارایی کمتری دارند. از این رو برای بهبود راندمان گرمایش در گلخانه باید سیستم گرمایشی خود را ارتقا دهید. در ادامه به نکاتی برای ارتقا سیستم گرمایشی گلخانه خواهیم پرداخت:

  • تمام لوله‌ها را رنگ کنید؛ این به جلوگیری از زنگ زدگی کمک بسزایی کرده و لوله‌ها را برای مدت طولانی‌تری در شرایط کیفی نگه می‌دارد. لوله‌های زنگ زده گرمای کمتری نسبت به لوله‌های تازه رنگ شده منتشر می‌کنند.
  • اگر تهیه سیستم جدید با راندمان بالا در بودجه شما نیست، می‌توانید با اضافه کردن کندانسور به دیگ‌های بخار، راندمان را افزایش دهید.
  • تمام لوله‌های انتقال (لوله‌هایی که گرما را از اتاق دیگ بخار به سالن رشد منتقل می‌کنند) را عایق بندی کنید. عایق کاری حتی یک شیر باعث صرفه‌جویی در اتلاف حرارت می‌شود.

 

کلام پایانی

 

در این مقاله به فاکتورهایی که می‌تواند در جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه و هدر رفت انرژی اشاره کرده و راهکارهایی را برای جلوگیری از این هدر رفت بیان کردیم. علاوه بر این موارد، انتخاب صحیح محل احداث گلخانه، انتخاب بستر کشت مناسب و… نیز در بهبود شرایط گلخانه تاثیر گذار می‌باشد. توجه به این عوامل می‌تواند کمک شایانی به افزایش سودآوری گلخانه داشته و همچنین راندمان کاری گلخانه را نیز به میزان قابل توجهی افزایش دهد. گلخانه های هیدروپونیک ارس تارلا امین و امیر با رعایت تمامی استانداردهای کاشت و برداشت محصولات، با برندی معتبر ارائه‌دهنده محصولات سالم، باکیفیت و رقابتی، بهترین انتخاب مصرف‌کننده، فعال در بازارهای ملی و فراملی گشته است.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (2مورد)





خنک کردن گلخانه‌های هیدروپونیک در فصول گرم - آتاویتا

351 روز قبل

[…] بیشتر بخوانید: نکاتی برای جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه […]

پسندیدم

Make Money

537 روز قبل

20 Word Script (Used By Billionaires) Forces You To Manifest Anything 100X Faster! - https://bit.ly/3h8USuz

پسندیدم

طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.