مقاله

گلخانه شیشه ای چیست؟

تیر ۱۲, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

گلخانه شیشه ای چیست؟

 

همانطور که می‌دانید گیاهان برای داشتن رشدی مناسب، نیاز به شرایط خاص از نظر نور، دمای روزانه و شبانه، میزان رطوبت هوا و خاک دارند. از این رو برای تولید و پرورش گیاهان میبایست در طول سال شرایط محیطی مطلوبی جهت کنترل عوامل خسارت زا مانند سرما و یخ‌بندان، طوفان و… ایجاد شود که به این محیط اصطلاحا گلخانه می‌گویند. دیواره‌های گلخانه بوسیله مواد شفاف پوشانده می‌شود که برای محبوس کردن انرژی خورشید استفاده می‌گردد. این پوشش می‌تواند از جنس پلاستیک و یا شیشه باشد. یکی از سنتی‌ترین و پر طرفدارترین گلخانه‌ها، گلخانه شیشه ای می‌باشد. اما گلخانه شیشه ای چیست؟

 

گلخانه شیشه ای چیست؟

 

همانطور که گفته شد، پوشش گلخانه برای حبس کردن انرژی خورشید استفاده می‌شود. همچنین این پوشش در برابر سرمای زمستان، گرمای تابستان و دیگر عوامل خسارت‌زا، از گیاهان محافظت می‌کند. گلخانه شیشه ای همانطور که از نام آن مشخص است، فضایی است که از شیشه ساخته می‌شود و محیطی مطلوب برای پرورش گل و گیاه می‌باشد.

تابش مستقیم نور خورشید به گیاهان ممکن است باعث پژمرده شدن آن شود اما گلخانه‌های شیشه ای با دارا بودن تنظیم ورودی نور خورشید به گل و گیاه، این مشکل را برطرف کرده اند. نور خورشید پس از عبور از جداره شیشه ای گلخانه، مقداری از شدت خود را از دست می‌دهد و در نتیجه آسیب کمتری به گیاه می‌رسد. در ساخت این نوع گلخانه، شیشه هایی با ضخامت مختلف به کار برده می شود.

 

انواع گلخانه‌های شیشه ای

 

تاریخچه

 

طبق تاریخ‌نگاری هایی که از روم و مصر باستان صورت گرفته، نشانه هایی از کشت خارج از فصل و پرورش و نگهداری از گیاهان در شرایط تحت کنترل، به دست آمده است. برخی از محققان معتقدند مصری ها اولین کسانی بودند که گلخانه داشته‌اند! اما چیزی که امروزه ما به عنوان گلخانه و کشت گلخانه ای می‌شناسیم، برای اولین بار در اواخر قرن 15 ام در اروپا ظهور کرده است.

کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا برای تولید خارج از فصل برخی از محصولات کشاورزی، ساختمان های شبه‌گلخانه‌ای می‌ساختند و با توجه به اقلیم خاص اروپا، این پدیده کشاورزی در قرن 19 رونق گرفت. در حقیقت جهش اصلی تولید گلخانه‌ای پس از جنگ جهانی دوم شروع شد و هلندی ها در اوایل قرن بیستم در این صنعت سرآمد سایرین بودند.

با وجود گسترش این تکنولوژی به سراسر جهان، هنوز هم کشور هلند در این صنعت یکی از سرآمدان است بطوریکه امروزه دارای بزرگترین گلخانه های جهان بوده و برخی از آنها آنقدر وسیع هستند که هر ساله می‌توانند میلیون‌ها میوه و سبزی مختلف تولید کنند.

می‌توانید در این مورد بیشتر بخوانید: تاریخچه گلخانه شیشه ای

 

ضخامت شیشه در گلخانه شیشه ای چیست؟

 

شیشه گلخانه انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع محصول، میزان درصد نور لازم برای گیاهان و… در بازار وجود دارد. ضخامت شیشه های به کار برده شده در گلخانه، از 4 تا 8 میلی‌متر با توجه به میزان نوری که لازمست به گیاهان تابیده شود، متغیر است.

 

انواع گلخانه‌های شیشه ای

گلخانه‌های شیشه ای از لحاظ ساخت و همچنین محصولی که در آن به ثمر می‌رسد، به چند نوع متفاوت تقسیم می‌شوند. از لحاظ ساخت می‌توان گلخانه‌ها را به دو روش زیر تقسیم کرد:

  • ثابت: بهره برداری بلند مدت
  • متحرک: مناسب برای جابه جایی و کشت های موقت

شما باید قبل از احداث گلخانه، ابتدا ویژگی‌های کشت خود را بررسی کنید تا از بین گلخانه ثابت و متحرک، یکی را با دقت انتخاب کنید. گلخانه های شیشه ای را می‌توان جزو با دوام ترین گلخانه‌ها دانست همچنین در مقایسه با گلخانه‌های پلاستیکی و پلی کربنات، نور بیشتری به گیاهان منتقل کرده و برای مناطق سردسیر بسیار مناسب‌اند.

 

گلخانه تمام شیشه ای

 

در گلخانه تمام شیشه محیط سراسر گلخانه با شیشه پوشانده می‌شود. همانطور که گفته شد، در این نوع گلخانه‌ها گرمای ناشی از آفتاب صبح را به داخل گلخانه آورده و باعث بهبود رشد گیاهان می‌شود. این گلخانه مناسب پرورش گیاهانی است که لازم است در کف گلخانه روییده شود. گلخانه شیشه ای موجب حفظ گرما در داخل محیط گلخانه شده در نتیجه برای رویش گیاهان بوته ای مانند گوجه فرنگی بسیار موثر است.

 

گلخانه‌ نیمه شیشه‌ ای

 

گلخانه نیمه شیشه ای دارای دیوارهای کوتاهی می باشد و به جز شیشه از مصالح دیگری مانند: چوب، آجر، بلوک و… ساخته می‌شود. گلخانه های نیمه شیشه ای مناسب برای کشت گیاهانی است که نیاز به بستر گلخانه ندارند.

 

مزایای گلخانه های شیشه ای

 

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، گلخانه‌های شیشه ای بسیار محبوب هستند که مزایای آن، موجب محبوبیت آنها شده است. برخی از مزایای گلخانه‌های شیشه ای عبارتند از:

  • قابلیت نصب آسان و سریع
  • امکان پرورش گیاهان مختلف
  • دارای مقاومت و ایمنی بالا
  • قابلیت نصب در هر مکان (پشت بام، حیاط و…)
  • عبور نور به میزان مناسب و گرم نگهداشتن فضا
  • ایجاد شرایط آب و هوایی مناسب برای رشد گیاهان
  • قابلیت نصب سایر تجهیزات پرورش گیاه در گلخانه

 

آتاویتا؛ بزرگترین گلخانه شیشه ای خاور میانه!
گلخانه شیشه ای ارس تارلا امیر

 

آتاویتا؛ بزرگترین گلخانه شیشه ای خاور میانه!

 

دو مجتمع گلخانه‌ای ارس تارلا امیر و ارس تارلا امین واقع در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس تولید‌کننده محصولات کشاورزی خوش‌نام آتاویتا، بزرگ‌ترین گلخانه‌های شیشه‌ای کشور، خاورمیانه و غرب آسیا هستند. این گلخانه‌ها با توسعه و بهره‌برداری از فازهای جدید به جمع 10 گلخانه بزرگ شیشه ای جهان خواهند پیوست.

گلخانه تمام شیشه‌ای هیدروپونیک ارس تارلا امین با مساحت 50 هکتار، در حال حاضر 30 هکتار گلخانه سرپوشیده شیشه‌ای دارد. این گلخانه با این وسعت سالانه 17 هزار تن محصول کشاورزی درجه یک تولید و به بازارهای بین‌المللی و داخلی عرضه می‌کند. بخش اعظم این تولیدات به بازار مصرف میوه و تره‌بارکشور روسیه صادر می‌شود.

مجتمع ارس تارلا امیر، دیگر مجتمع گلخانه‌ای تولیدکننده محصولات باکیفیت آتاویتا، با وسعت 80 هکتار و 57 هکتار سطح گلخانه، ظرفیت تولید سالانه 26 هزار تن محصولات کشاورزی گلخانه‌ای دارد.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.