مقاله

کاربرد مه پاش در گلخانه هیدروپونیک

تیر ۲۸, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

کاربرد مه پاش در گلخانه هیدروپونیک

 

یکی از متداول‌ترین سیستم‌ها برای سالن‌های گلخانه، استفاده از سیستم مه پاش گلخانه می‌باشد. “مه ساز” یا “مه پاش” دستگاهی برای تنظیم رطوبت و خنکی هوا است که در واقع یکی از اصول اصلی و اولیه در محیط گلخانه است. همانطور که می‌دانید در محیط گلخانه، دمای بیش از حد و رطوبت پایین باعث کاهش بازدهی محصولات می‌شود. دستگاه مه پاش دمای محیط را به حد ایده‌آل می‌رساند و نیازی به استفاده از خنک کننده‌های دیگر نیست. امروز در این مقاله میخواهیم کاربرد مه پاش در گلخانه هیدروپونیک را بررسی کنیم.

 

مه ساز یا مه پاش چیست؟

 

همانطور که در مقدمه نیز گفته شد، دستگاه مه پاش به سیستم رطوبت دهی گفته می‌شود که در راستای کاهش دما و افزایش میزان رطوبت در گلخانه ها به کار برده می‌شود و به همین دلیل یکی از تجهیزات مهم برای گلخانه محسوب می‌شود. به بیان دیگر مه پاش گلخانه‌ای نوعی از سیستم‌های فوگر می‌باشد.

مه پاش، آب را بصورت پودر شده به ذرات بین 3 تا 20 میکرون تبدیل کرده و سپس آب پودر شده را توسط نازل‌های مه ساز به طور یکنواخت در تمام محیط گلخانه پخش می‌کند. بدین ترتیب رطوبت لازمه را برای گیاهان و میوه ها بدون خیسی سطح آنها فراهم می‌شود. این دستگاه مخصوصا در فصل تابستان که گلخانه‌ها با مشکلاتی مانند کمبود رطوبت و یا گرمای زیاد مواجه هستند، بیشترین استفاده را دارد.

 

کاربردهای سیستم مه‌پاش

 

سیستم مه‌پاش در گلخانه کاربردهای دیگری نیز دارد. از جمله:

  1. حفظ رطوبت نسبی مناسب گلخانه و تامین رطوبت کافی برای گیاهان
  2. خنک کردن هوای گلخانه در فصول گرم سال و جلوگیری از گرمازدگی در گیاهان
  3. حفظ و نگهداری از گیاهان حساس

 

کاربردهای سیستم مه‌پاش
مه پاش در گلخانه آتاویتا

 

تجهیزات به کار رفته در مه پاش

 

نازل‌ها مهمترین اجزای تشکیل دهنده دستگاه مه پاش می‌باشند چرا که این نوع سیستم میزان رطوبت موردنیاز خود را با نازل‌های موجود درونش تامین می‌کند. این نازل ها در واقع دریچه‌ای برای انتقال آب موجود در مه پاش به محیط می‌باشند و آب را با فشار بالا به حرکت در آورده و به ذرات معلق در هوا تبدیل می‌کنند. از دیگر اجزای دستگاه مه پاش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الکترو پمپ
  • شیلنگ‌های فشار قوی
  • پایه نازل و اتصالات مربوطه
  • تابلو برق
  • فیلترهای آب (به منظور سختی گیری‌های آب)

 

ویژگی‌های سیستم مه‌پاش

 

جنس بدنه نازل‌ها باید از جنس استیل یا برنج باشد تا زنگ نزند. همچنین نازل مه پاش گلخانه باید ضد چکه باشد تا بدین ترتیب در کف سالن‌ها خیسی ایجاد نشود. به طور کلی سیستم مه پاش در گلخانه باید تمام اتوماتیک باشد تا با تعیین میزان رطوبت و دما بسته به وضعیت سالن گلخانه، روشن یا خاموش شود. علاوه بر این، سیستم مه پاش می‌تواند بر مبنای برنامه و زمانبندی دلخواه نیز تنظیم شود.

 

سیستم مه‌پاش علاوه بر ایجاد رطوبت می‌تواند به عنوان سم پاشی یکنواخت و یک دست برای سالن‌های گلخانه استفاده شود. بدین ترتیب دخالت نیروی انسانی کمتر شده و از آسیب ناشی از مواد شیمیایی به افراد نیز می‌توان جلوگیری کرد. همچنین با استفاده از این سیستم می‌توان میزان مصرف آنتی بیوتیک‌ها در سالن را به حداقل رساند.

 

تفاوت سیستم آبیاری مه‌پاش با سیستم مه پاش

 

همانطور که می‌دانید آبیاری بارانی روشی برای آبیاری گیاهان بصورت بارندگی است. در این سیستم آبیاری، آب از طریق لوله‌ها و توسط پمپ و دستگاه مخصوصی پمپاژ می‌شود و در هوا اسپری می‌گردد. از این طریق تمام سطح خاک و گیاه نمناک شده و گیاهان بدین صورت سیراب می‌شوند.

 

اما همانطور که در فوق نیز اشاره شد، سیستم مه پاش آب را بصورت پودر شده در محیط گلخانه پخش می‌کند و آثار خیسی از خود بر جای نمی‌گذارد. اگر چه هردوی این سیستم‌ها برای ایجاد رطوبت کافی مناسب اند اما کاربردهای متفاوتی دارند. از مزایای استفاده از این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در مصرف آب
  • کیفیت بالا و مناسب مصرف طولانی مدت
  • مقرون به صرفه بودن
  • سهولت در نصب و استفاده
  • استحکام بالا در برابر انواع سموم و مواد شیمیایی

 

مه پاش در گلخانه هیدروپونیک آتاویتا

 

همانطور که در این مقاله خواندید، استفاده از سیستم مه‌پاش می‌تواند برای گلخانه بسیار مفید واقع شود. همچنین این سیستم راندمان تولید محصول را نیز افزایش میدهد. در گلخانه هیدروپونیک آتاویتا، از این روش جهت کولینگ و افزایش رطوبت محیط گلخانه استفاده می‌گردد که کاملا اتوماتیک می‌باشد. بنابراین محصولات آتاویتا تحت بهترین شرایط و در کنترل بالا، کاشت و نگهداری شده و درنهایت بسته بندی می‌شوند.

 

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.