مقاله

بهترین تجهیزات برای گلخانه هیدروپونیک

خرداد ۱۹, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

بهترین تجهیزات برای گلخانه هیدروپونیک

 

یافتن لوازم و تجهیزات کاربردی و موثر برای گلخانه هیدروپونیک به شما این امکان را می‌دهد تا در فضای کمتری نسب به کاشت سنتی، محصولات پربارتری را پرورش دهید. اگر در صنعت گلخانه هیدروپونیک تازه واردید، خرید تجهیزات ضروری برای گلخانه هیدروپونیک برای شما مهم است.

این بستگی به این دارد:

  • نوع سیستم هیدروپونیکی که میخواهید داشته باشید.
  • بودجه: علاوه بر راه اندازی هیدروپونیک، ممکن است نیاز به خرید مصالح دیگر مانند چراغ های رشد نیز داشته باشید. همچنین هزینه های مکرر برای محلول مواد مغذی و برق برای راه اندازی سیستم خواهید داشت.
  • آنچه می خواهید رشد کنید.
  • فضایی که باید با آن کار کنید.
  • و…

 

تجهیزات ضروری برای گلخانه هیدروپونیک

 

در این مقاله می‌خواهیم موارد و تجهیزات مورد نیاز برای رشد گیاهان در گلخانه هیدروپونیک را مورد بحث قرار دهیم. راه اندازی سیستم هیدروپونیک به تجهیزات مختلفی نیازمند است. این تجهیزات بسته به نوع سیستمی است که شما برای گلخانه هیدروپونیک خود انتخاب می‌کنید.

به عنوان مثال، برخی از سیستم های هیدروپونیک از یک مخزن برای ذخیره آب و مواد مغذی استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از سیستم جزر و مد استفاده می کنند. اگر بخواهید از سیستم جزر و مد استفاده کنید، به پمپی نیاز دارید تا محلول غذایی را از طریق ریشه‌های گیاه به گردش درآورد و به مخزن بازگرداند.

برخی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت عبارتند از:

  • مخزن محلول غذایی
  • پمپ برای گردش آب
  • سینی یا ظرف رشد برای نگهداری ریشه گیاه و محیط گیاه (ورمیکولیت، پشم سنگ، کوکوپیت و…)
  • تایمر برای تنظیم میزان چکه محلول غذایی و چرخه پمپ
  • پمپ هوا و لوله برای اکسیژن رسانی به محلول غذایی

گیاهان برای زنده ماندن و شکوفایی به چهار چیز نیاز دارند: نور، بستری برای رشد، آب و مواد مغذی. بیایید نگاهی به تجهیزات اساسی هیدروپونیک بیندازیم که برای تامین هر چهار عنصر کلیدی نیاز دارید:

 

نور مصنوعی در آتاویتا

 

نور

 

نور خورشید طیف کامل نور مرئی و غیر مرئی را فراهم می کند. این نه تنها ارزان ترین، بلکه بهترین راه برای تامین نور برای هیدروپونیک است. بسیاری از گیاهان سبزی به حداقل شش ساعت نور مستقیم در روز نیاز دارند. پنجره‌ها و گلخانه‌های رو به جنوب پتانسیل تامین این میزان نور خورشید را دارند. بنابراین یکی از تجهیزات ضروری برای گلخانه هیدروپونیک تامین نور می‌باشد.

 

انواع نور مصنوعی در گلخانه هیدروپونیک

 

جایگزین نور خورشید، استفاده از چراغ های مصنوعی رشد است. لامپ هایی با خروجی در محدوده 4000 تا 6000 کلوین نور گرم (قرمز) و سرد (آبی) را ارائه می دهند. در صورت استفاده از نور مصنوعی، ابزار و تجهیزات دیگری نیز برای گلخانه هیدروپونیک مورد نیاز است. این‌ ابزار شامل وسایل روشنایی، پشتیبانی ساختاری برای روشنایی، نوارهای برق و پریزها می‌باشد.

انواع مختلفی از چراغ های رشد وجود دارد که در ادامه می‌خواهیم به انواع نورهای مصنوعی مورد استفاده در گلخانه هیدروپونیک اشاره کنیم: 

  • استفاده از چراغ های LED: هر نور اضافه شده به گلخانه هیدروپونیک کمک می‌کند تا گیاهان شما به صورت عالی رشد کنند. LED های گیاهی BIOS سازگار با محیط زیست هستند. این چراغ ها نسبت به انواع دیگر لامپ ها برق کمتری مصرف می‌کنند و عمر طولانی‌تری نیز دارند. چراغ های رشد LED می‌توانند طیف نوری را ارائه دهند که به طور منحصر به فرد برای کمک به رشد گیاه مناسب است. این موضوع باعث شده است تا این گونه چراغ‌ها در میان کشاورزان گلخانه هیدروپونیک محبوب شوند.
  • استفاده از چراغ‌های رشد فلورسنت: چراغ های فلورسنت ارزان هستند و به راحتی در اندازه‌ها و اشکال مختلف قابل استفاده می‌باشند. این چراغ‌ها نور را در طیف آبی تامین می‌کنند؛ بنابراین اگر آنها را لمس کنید خنک هستند.
  • چراغ های رشته ای: این نوع چراغ‌ها داغ می‌شوند بنابراین نمی‌توان آنها را خیلی نزدیک به گیاهان حساس قرار داد. این چراغ ها بر خلاف چراغ های فلورسنت، نور را فقط در طیف قرمز تامین می‌کنند.
  • لامپ‌های سدیمی گلخانه‌ای: لامپ‌های سدیم گلخانه‌ای به دلیل قابلیت اطمینان و کارایی بالا در تولید تشعشعات فعال فتوسنتزی (PAR) به عنوان منبع نور تکمیلی در تولید محصولات گلخانه‌ای می‌باشند. نور لامپ‌های سدیمی، طیف نور آبی را در مقایسه با نور خورشید کاهش می‌دهند.

 

بستر کشت

 

از آنجایی که در کشت هیدروپونیک از خاک استفاده نمی شود، گیاهان به یک بستر جایگزین برای نگهداری نیاز دارند. یکی از تجهیزات برای گلخانه هیدروپونیک بستر کشت است. بستر کشت آب، هوا و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را برای رشد نگه می‌دارند. بسترها می توانند مواد طبیعی مانند الیاف نارگیل (کوکوپیت)، شن نخودی، ماسه، خاک اره، پیت ماس، پرلیت و ورمیکولیت باشند. یا می توانند محصولات دست ساز مانند پشم سنگ یا گلوله های خاک رس منبسط شده باشند.

 

 

بستر کشت

 

سیستم آبیاری برای گلخانه هیدروپونیک

 

سیستم آبیاری گیاهان در سیستم هیدروپونیک انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع گیاه و بستر کشت آن متفاوت است. در ادامه به انواع روش‌های آبیاری در سیستم‌های هیدروپونیک خواهیم پرداخت:

سیستم آبیاری غیر فعال: این نوع سیستم آبیاری برای کاشت و آبیاری گیاهان آپارتمانی می‌تواند کارساز باشد. در سیستم آبیاری غیرفعال دیگر نیازی به استفاده از پمپ نیست. در این سیستم ریشه گیاهان در داخل محلول آب و مواد غذایی قرار می‌گیرد.

 

سیستم آبیاری فعال: در این سیستم آبیاری مواد مغذی مورد نیاز گیاهان به صورت چرخشی با استفاده از پمپ حرکت می‌کند. پس از پایان این چرخه مواد غذایی باقی مانده به محفظه اولیه خود باز می‌گردد. در سیستم آبیاری فعال گیاهان در ردیف‌های طولانی و شیب‌دار قرار می‌گیرند. اضافه نمودن پمپ به سیستم آبیاری هیدروپونیک، باعث صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بازدهی سیستم می‌شود.

 

آبیاری به روش NFT: این روش یک روش ارزان برای تولید خانگی می‌باشد. در این سیستم مقداری از ریشه گیاهان با مواد مغذی در تماس است و بخش اعظم ریشه در بیرون و در معرض هوا می‌باشد. در این روش اکسیژن بیشتری به ریشه گیاه می‌رسد و در نتیجه محصول بهتری نیز تولید خواهد شد.

 

سیستم هیدروپونیک به روش DWC: در این روش که با نام کشت زیر آب نیز شناخته می‌شود، ریشه ها در محلول آب و مواد معدنی غرق می‌شوند. سپس هوا به داخل مخزن پمپ شده و ریشه‌ها هوا را دریافت می‌کنند.

 

سیستم هیدروپونیک به روش جزر و مد: این روش به نام سیل و تخلیه نیز شناخته می‌شود. بدین ترتیب گیاهان در محلول آب و مواد غذایی قرار می‌گیرند و سپس آب تخلیه می‌شود و ریشه‌ها در معرض هوا قرار می‌گیرند. زمان ورود و خروج آب نیز با استفاده از تایمر تنظیم می‌شود.

 

تجهیزات برای گلخانه هیدروپونیک

 

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره شد، خرید تجهیزات برای گلخانه هیدروپونیک بستگی به عوامل مختلفی چون نوع گیاه، نوع سیستم هیدروپونیک و… دارد. تامین آب برای هر کدام از سیستم‌های هیدروپونیک ممکن است متفاوت باشد.
اگر قصد احداث گلخانه هیدروپونیک دارید، به لوازم دیگری نیز نیاز خواهید داشت که ما در مقاله “تجهیزات لازم برای گلخانه هیدروپونیک” به صورت مفصل به آن پرداخته‌ایم. از جمله این لوازم می‌توان به سینی رشد، تایمر، پمپ هوا، سیستم تهویه، پمپ شناور و… اشاره کرد.

مطالب مرتبط

atavita

استفاده از فناوری‌های هیدروپونیک جهت کشت محصولات غذایی در مناطق خشک و کم آبی

هیدروپونیک به‌عنوان یک روش نوین کشاورزی، در دهه‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این روش کشاورزی آبی، در مقایسه با روش‌های سنتی خاکی، با امکانات کمتری همچون آب و فضا کار می‌کند و به نتیجه بهتری دست می‌یابد

مطالعه 1 دقیقه

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

0 / 5. 0


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.