مقاله

بهترین گیاه برای کشت هیدروپونیک

خرداد ۲, ۱۴۰۱ مطالعه 1 دقیقه

اشتراک گذاری

profile
نوشته شده توسط newadmin
news

بهترین گیاه برای کشت هیدروپونیک

 

همانطور که میدانید، کشت هیدروپونیک یا آب کشت، امروزه به عنوان یکی از روش های کشاورزی مدرن برای کشت انواع گیاهان در سراسر دنیا مورد استقبال قرار گرفته است. همیشه محیط خوب برای کاشت گیاهان تضمین محصول خوب و بیشتر نیست. باید دانست که کدام گیاهان در کدام محیط ها بهتر رشد می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین گیاه برای کشت هیدروپونیک بپردازیم تا شما بهترین نتیجه را بگیرید.

شاید بپرسید چرا کشت هیدروپونیک؟ ما در مقاله “گلخانه هیدروپونیک چیست” کاملا به این موضوع اشاره کردیم که کشت محصولات به روش هیدروپونیک، باعث صرفه جویی در مصرف آب و نیز داشتن محصولاتی سالم و عاری از سم های شیمیایی می‌باشد. اما همه گیاهان در گلخانه هیدروپونیک رشد نمی‌کنند. در ادامه میخواهیم بهترین سبزیجات برای کاشت هیدروپونیک را معرفی کنیم.

 

گیاهان مناسب برای کشت هیدروپونیک

 

فرض کنید در هر زمان از سال که بخواهید، میتوانید گیاهان تازه برداشت کنید! این کار ممکن است در طعم غذا بسیار تاثیرگذار باشد. گیاهان مناسب برای کشت هیدروپونیک کم نیستند. مانند:

 

استفاده از روش‌های منحصر به فرد برای کاشت فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی در ایران

 

گوجه فرنگی

 

از لحاظ گیاه شناسی، گوجه فرنگی یک میوه است. انواع گوجه فرنگی (گیلاسی و…) یکی از بهترین گیاهان برای کشت هیدروپونیک هستند. گوجه فرنگی در گلخانه هیدروپونیک رشد فوق العاده ای دارد و باروری این محصول نیز قابل توجه است.

 

فلفل دلمه ای ؛ از گیاهان مناسب برای کشت هیدروپونیک

 

فلفل دلمه ای هم یکی از گیاهانی است که مانند گوجه فرنگی باید در آب و هوای گرم و مقدار نور بالا قرار بگیرد. رشد این گیاه 2 تا 3 ماه (از زمان کاشت تا بهره‌برداری) به طول می‌انجامد. کشت آب عمیق یا سیستم‌­های اِب و فلو برای فلفل دلمه‌ای بهتر می‌باشد.

 

کاهو

 

کاهو یکی از گیاهان خوراکی لذیذ است. گیاهی که به وفور در سیستم کشت هیدروپونیک، کشت می‌شود، کاهو می‌باشد. این گیاه دارای سیستم ریشه کم عمق می‌باشد. کشت کاهو، برای افرادیکه در سیستم کشت هیدروپونیک تازه کارند، بسیار مناسب است. رشد کامل این گیاه 30 روز زمان می‌برد.

 

خیار

 

کاشت خیار در گلخانه هیدروپونیک، بسیار سریع و با باروری زیاد محصول همراه است. خیار دارای نژادهای متنوع و مختلفی است که تمامی آنها در محیط گلخانه هیدروپونیک و در آب و هوای مناسب و نور کافی، بسیار خوب رشد می‌کنند.

 

نکات مفید برای رشد گیاهان در گلخانه هیدروپونیک

 

در ادامه میخواهیم به چند نکته در مورد گلخانه هیدروپونیک اشاره کنیم:

 

نور مصنوعی در آتاویتا

 

  • روشنایی

چون گیاه در کشت هیدروپونیک در آب رشد می‌کند، بدین معنا نیست که نیازی به نور خورشید ندارد. به خصوص در گیاهانی مانند گوجه فرنگی که برای رشد به نور خورشید نیاز دارند، باید به درستی نور و روشنایی گیاه تنظیم شود.

 

  • سطح pH

سطح pH نامطلوب می‌تواند جذب ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها و سایر مواد معدنی توسط گیاه را مختل کند. همانطور که میدانید برخی از گیاهان در pH پایین و برخی در آب شیرین رشد می‌کنند. پس باید سطح pH گیاه را بررسی کرده و تنظیم کرد.

 

  • دما

یکی دیگر از عوامل مهم برای رشد گیاه در گلخانه های هیدروپونیک دما می‌باشد. اکثر گیاهان دمای بین 15 تا 25 درجه را ترجیح می‌دهند. بنابراین باید دمای اطراف گلخانه را نیز در نظر داشته باشید. در مقابل برای گرم کردن فضای گلخانه نیز باید از تجهیزات لازم برای گلخانه هیدروپونیک استفاده کنید.

 

چرا کشت محصولات در گلخانه هیدروپونیک توصیه می‌شود؟

 

شای این سوال برایتان پیش بیاید که چرا با وجود روش کشت سنتی، باید گیاهان را به روش هیدروپونیک پرورش داد؟ آیا این روش برای پرورش گیاهان مفید است؟

قاعدتا همه به دنبال خوردن خوراکی های ارگانیک و سالم هستند. اکثر گیاهانی که از مغازه ها خریداری می‌کنیم، آنطور که باید لذت بخش نیستند. چرا که با دستکاری ژنتیکی و با استفاده از کود های شیمیایی متعدد، پرورش یافته اند.

 

بهترین گیاه برای کشت هیدروپونیک

 

در این راستا، گلخانه های هیدروپونیک یکی از ساده ترین محیط ها برای کشت محصولات است که با عطر و طعم و کیفیتی بسیار بالاتر از سایر محصولات می‌باشد. از مزایای کاشت هیدروپونیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خداحافظی با آلودگی های خاک، چرا که این کشت بدون نیاز به خاک است.
  • میزان رشد محصولات در گلخانه هیدروپونیک بالاست.
  • رشد علف هرز متوقف می‌شود.
  • باعث صرفه جویی شدید در مصرف آب می‌شود.
  • نیازی به فضای زیاد برای کشت نیست و می‌توان به صورت طبقه ای نیز گیاهان را کاشت.

 

گلخانه هیدروپونیک آتاویتا

 

همانطور که تا اینجای مقاله همراه بودید، محصولات گلخانه ای هیدروپونیک دارای کیفیت بالایی می‌باشد. شرکت ارس تارلا امین و امیر تحت عنوان برند آتاویتا بزرگترین مجموعه گلخانه‌ای هیدروپونیک در خاورمیانه می‌باشد که در تولید محصولاتی همچون گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، بادمجان و گوجه فرنگی خشک نیز فعالیت دارد.

مطالب مرتبط

atavita

نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در بهبود کارایی و مدیریت کشت‌ هیدروپونیک

هیدروپونیک به عنوان یک روش کشت نوین، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به چالش‌های جدید کشاورزی پاسخ می‌دهد.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تکنولوژی‌های ارتباطی در هیدروپونیک

با افزایش جمعیت جهانی و فشارهای زیست محیطی، تولید مواد غذایی با کیفیت با کارآیی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حوزه کشاورزی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، نقش بسزایی در بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع دارند.

مطالعه 1 دقیقه

atavita

تأثیر هیدروپونیک بر پایداری محیط زیست

هیدروپونیک به عنوان یک روش نوین کشاورزی که در آن گیاهان در محیطی بدون خاک و با استفاده از محلول‌های غذایی کشت می‌شوند، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع آب، تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

مطالعه 1 دقیقه

امتیاز و نظرات کاربران

1 / 5. 1


نظرات (0مورد)





طراحی و توسعه توسط شرکت راهکارگستران

تمام حقوق سایت برای آتاویتا محفوظ است.